Mopar + 500 stroker rakentelusta kombinaatio vinkkejä/näkemyksiä/kokemuksia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TMK, 20.1.2019.

  1. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Ostaisin uuden pumpun, rockautossa hi-vol pumput n.70e. Olen myös laittanut imusihdin kohdalle pienen magneettinapin öljypohjaan jotta pumppu pysyisi puhtaampana pienistä metallilastuista.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vaseliini pumpussa ei tee mitään" heti painetta", vasta kun se nostaa öljyä voi painetta kehittyä.
    Pumpun täyttäminen liian paksulla rasvalla voi jopa estää sen toiminnan, noin on joillekin käynytkin ja jouduttu kaivamaan vaseliinit pois että on saatu nostamaan öljyä.
     
  3. jariha

    jariha Gearhead

    Juurikin näin, edellisen isolohkon öljypumppu oli ottanut itteensä nokan antautuessa joten se lähti vaihtoon? Us-partsista hain ja reilusti alle 100e se sielläkin muistaakseni oli se hi vol pumputin...
     
  4. TMK

    TMK 2nd gear

    Selvä peli. Pitää tilata muutenkin öljyn suodatin niin tulee pumppu sit samalla, se varmaan kannattaa ottaa se hi vol pumppu? Seuraavaks pitäs varmaan asennella kannet ja alkaa mitata venttiilien ja männän välystä.

    Mitenkä tiukalle uskaltaa kannen kiristää ilman että tiiviste ei kärsi?tuskin momenttiinsa ? Kannattaa varmaan mitata joka pytystä välykset?
     
  5. jariha

    jariha Gearhead

    pitäähän ne kannet nyt kiinni olla jotta saat oikeet välykset? nyt alkaa olla taas sellaset sentin säästöviikot menossa... kylläne käyttämättömät pahvit menee vielä hyvin kuparisprein kanssa ainahi;)

    missäpäin koneenrakentaja asuu kun kaikki pitää tilata? kyllähän nyt öljynsuodatinkin löytyy paikallisesta puuilosta? sen tarvii aina se rokauton halvin olla... itte tilaisin 2suodatinta?
     
  6. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Oon monesti mitannu venttiili mäntä välykset ilman tiivistettä kansi muutamalla pultilla kii eikä oo tarvetta joka pytystä kattoa
     
    Gary Grand, 4d sedan ja jariha tykkäävät tästä.
  7. TMK

    TMK 2nd gear

    Tuli äsken käytettyä kantta paikoillaan ja laitettua sinitarraa pyttyihin. Hyvin mahtu pyörimään eikä venttiit tainnu ees osua sinitarroihin. Kasasin vielä niillä orggis 1mm pahvilla mitkä tuli tiiviste sarjan mukana kun se olikin isompi kuin pytyn poraus. Mittasin 1 ja 7 pytystä. Siit arvelin että vois niputtaa mutta noissa uusissa tiivisteissä ei oo öljy kanavien reikiä päissä :mad: tässä kuvia. Ei kai noihin poratakaan uskalla:eek:

    https://aijaa.com/0WFxfm
    https://aijaa.com/pueEAp
    https://aijaa.com/1S5wJB

    Alin normi tiiviste, yli uusi, kohdistin tapin alapuolella oleva reikä puuttuu.

    Eikö näissä säädetä preloadia nostajalle, kun eihän tuossa keinu systeemissä oo kun kiinnitys pultito_O?
     
  8. TMK

    TMK 2nd gear

    Liperissä asutaan, ei kylän Tokmanni tunne moparin öljynsuodatinta :) totta. Pitää kaks ottaa kun sehän pitää sit sisään ajon jälkeen vaihtaa.
     
  9. Tokmannissa ja muissa on mynnissä on yleensä M-filteriä. M-filter MH301 pitäisi sopia:

    DODGE (USA)
    V8 5.2, 5.9, 6.6, 7.2
    -72 MH 301

    [​IMG]
     
  10. Mopar

    Mopar Gearhead

    Ne on vesi/höyryreikiä, ei öljy. Ainoot öljyreiät on siellä yläreunassa, tulee keinuvippapukkia pitkin öljy ylös4 nokkalaakerilta
     
  11. TMK

    TMK 2nd gear

    Joo kävin äsken toteamassa paine ilmalla että vesikanavaan menevät. Voiko tuon tiivisteen laittaa ? :confused:
     
  12. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Toi MH301 on moparin ns pitkä malli ja ohjaustehostimen pumppu saattaa olla edessä. Tällöin M-Filterinä oikea tuote on MH363. Vastaavia esim. Fram PH43, Wix 51068, AC PF13
     
  13. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Toi MH301 menee hyvin isolohkoon. öölipumppuhan on alhaalla. Tää on sama kuin Hiacen ym. Suodatin.
     
    mikaa7146 tykkää tästä.
  14. TMK

    TMK 2nd gear

    Tai onko jotain hyvää konstia tehdä tuohon reikä?
     
  15. TMK

    TMK 2nd gear

    Ja sit turbiini asiata. Tarkastelin tuota turbaania niin siinä on se kaula osa vähän kärsinyt. Kaulan sisäpuolella kunnolla kulumaa monen millin hyppyri tuntuu sormella ja ulko puolellakin metalli muuttanut väriä. Voiko /kannattako tuohon vaihtaa kaula osa vai ostaa uus limppu, asia ei oo niin kiireellinen mut laatikko alkas pikku hiljaa olemaan läjässä niin haluaisin testata miten turbiini sopii öljypumpun helaan nyt kun pumppu on vielä irrallaan.
     
  16. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Jo vain "säädetään". Sopivan mittasilla työntötangoilla. Eli vaatii säädettävän tikun, jolla haetaan sopiva työntötangon mitta haluttuun preloadiin.
     
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tiistaina olis plyyshisrutsivaliantin 4.15" 440:n dynotusta illalla. Pitäis olla kohtuu raikas,sutia soralla.
     
    Muokattu: 12.5.2019
    68corvette ja Herje tykkäävät tästä.
  18. TMK

    TMK 2nd gear

    Tuo tiiviste on fel pro 1039. Onko jollain kokemusta? Muutetaanko tuolla vesikiertoa vai mikä idea tuossa on. Vai onko nuissa valmistus vika.
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Eiköhän en tiivistevalmistajat tiedä miten tiiviteensä tekevät, ei sitä kannata lähtee ite paremmaks miettimään ilman erityistä aihetta. Ei niille kaikille reiille ole käyttöä tai vastinparia tiivisteen toisella puolella. Noit kuitekin pari settii ylensä on myyty, yleisesti kaupan olevia tiivisteitä. Myös noita 1039.
     
  20. TMK

    TMK 2nd gear

    Ok. Mietitytti vaan kun umpeen laitetaan tuolla uudella tiivisteellä Kanava joka aiemmin oli auki. Noh hyvä että voip käyttää.
     

Kerro tästä muillekin!