Mopar 520cid nokka

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Keränen, 1.11.2019.

  1. Keränen

    Keränen 3rd gear

    Rakentelen tässä uusiksi jonku tekemää 440cid pohjalta rakenneltua 520cid konetta.
    Specsit:

    Eagle 520cid rotating assembly. 4340 Teräsakseli ja H-veivit. Tasapainotettu.
    Rossin flattop takomännät -8cc venttiilikolot
    Ductile iron renkaat molypinnotteella. 0.007 kerroin renkaissa
    Männät dekissä
    Indyn yksitasoimusarja
    Indy SR alukannet. Peak flow imu 319cfm 0.65". 75cc palotila
    Nokka Lunati Voodoo hydraulic roller Kit 294/302. 243/251 .050". 0.560/0.565 nostot. LSA 110
    ICL 108. 106 ilmoittaa valmistaja
    1.6 suhteella olevat rullavipat
    Peltipakosarjat
    Kärjetön jakaja ja msd al6 boxi
    3.73 perä. tf727 raceloota. 3000rpm stall
    Staattinen CR 11.3. Dynaminen 10.06!

    Penkitetty 450hv/5000rpm koneesta ja vartti 12.7/178km/h B-body. AFR ok ja ennakot muistaakseni 35.
    Koneesta on aikoinaan dynotettu 660 mekaanisella rullanokalla ja kaasuilla muistaakseni 880.
    Luultavasti tuo älytön dcr vei ainakin sen 150hv koneesta pois(?) ja onneksi ei kilahtanut.
    Mietin tähän Comp Camsin 262 mekaanista rullanokkaa. .050 262/262. Nosto 0.575/0575. LSA 110.
    Kysymyksenä on siis että, miten tuommoinen nokka käytännössä toimii katuajossa tuon kokoisella koneella?
    Ei sitten MuTu-tietoa...
    Autolla ajetaan varttia silloin tällöin ja muutenkin saa kenkää. Vaatimuksena on vähintään se 600hv/ 70hv/litra, joka ei todellakaan liikaa vaadittu. Enempikin ei olisi pahitteeksi ;)
     
  2. max

    max Gearhead

    Tää ei pitäis olla mutu tietoa vaikka onkin paljon pienemmästä motista kysymys ja eri valmistajan.
    Kyseessä on mulla BBC 454 motti.Siinä Crower mekaaninen laahaaja(01353) 276/282@0.050 .653 .661 107 lsa.
    Tottakai tyhjäkäynti on raakan oloinen,mutta yllättäen ihan käyttökelpoinen kadulla.Vetoa löytyy alhaaltakin ihan mukavasti,mutta 4000rpm paikkeilla alkaa tapahtumat.Kirkuis varmaan vaikka miten korkealle jos antais vaan mennä.
    Alipaineista ei ole tietoakaan,joten vaatii jarruille sit omat konstinsa.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei tule noilla specseillä dynaamiseks rutuks yli kymppiä, olisitkohan laskenu .050" arvoilla tai sit jollain laskurilla joka pätee suunnilleen vain mekaanisten racing-nokkien kanssa.
    Todellinen jää jopa alle 8.5, joten on ihan hyvin alueella.

    Nokkaan (mekaaniseen) olis hyvä saada kutosella alkavat nostot, niin tehotkin voi lähennellä samalla numerolla alkavia lukemia.
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuo nokka on vanhempaa Magnum-sarjaa, jolla sun koneen dynaamiset tipahtaa jopa kasin alle.
    Itelläni oli tuollanen joskus 500ci fordin koneessa, melkonen ränttätänttä!

    Jos Compin katunokkia kattelet, niin parempi olis Extreme sarjasta vaikka XR286R (248/254@.050" nosto 1.6 vipoilla .614/.620") tuollasen juuri laitoin yhteen stroker-pikkulohkoon.
    Omassa 548 koneessa on vastaava XR280R (1.7 vipoilla nostoa .650") ja on miellyttävä ajaa kadulla vaikka soundissakin löytyy ja isoilla kansilla on kuitenkin ylävireinen.
     
  5. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    511cid koneessa 1.5 vipalla Comp XR292R, 254 int./260 exh. @0.050 / 0.582 int./0.588 exh.
    Alipaine neutraalilla 1000rpm 10 inHg, vaihteella 850rpm 8 inHg.
    Omaan makuun kyllä turhan lörö keppi 500cid koko luokan koneeseen jos kiihdyttelyä harrastaa.
     
  6. Keränen

    Keränen 3rd gear

    Wallace racingin laskurilla laskin. intake closes 47,5 abdc. Mutta tosiaan.."timing figures obtained at 050 tappet lift.."

    Tuota dynaamista puristussuhdetta tuossa tutkin että 8.5 olisi katubensalle max. Tais tuolla samalla laskurilla tolle 262 nokalle n. 7.9

    Mutta se perimmäinen kysymys...miksi noilla palikoilla irtosi vain 52hv/litra?
     
    Muokattu: 4.11.2019
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    294 nokalla jossa icl on 108, sulkeutuu imu 75 abdc. Tällä lasketaan dcr.

    Kun sun huipputeho tuli jo viidessä tonnissa, mahtoiko vikana olla joku kierroksia rajoittava tekijä. Hydraulinokat (nostajat) eivät ole välttämättä aina parhaimmillaan yläkierroksilla, venajouset pitää olla hommaan sopivat ja oikein asennettu. Sytkänkin pitää pysyä mukana kierroksilla.
    Mitähän noi kannet virtaa siellä .400 -.500" nostoilla, sillä on enemmän merkitystä pieninostoisen katunokan kanssa.
     
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Jotain siin on oleellisesti pielessä. Ihan perusrojuilla ja vakiokansillakin pitäis tulla tota luokkaa voimaa 440:stä. Ei sekään asiaa selitä, mut jos laskee noil spekseillä ruttua nolladekillä ni päätyy kyl johki 12.4 tienoille.
     
  9. Keränen

    Keränen 3rd gear

    0.5" nostolla virtaus 295cfm. Tähän on lätkästy 2,5mm paksut mls kannentiivisteet, jolla pudotettu ruttua
     
  10. challenger500

    challenger500 Gearhead

    9 vuotta ajelin kyseisellä Compin mekaanisella nokalla, 500cid ja manuaali e-koppaisessa. Omaan korvaan ei kuulostanut lainkaan liian ränttätäntältä, ajossakaan en huomannut moitittavaa. Hyvin veti alhaalta ylös ja tasakaasuköröttelyssä ei ongelmaa. Meni pidemmätkin ajot, kaks tai neljä kyydissä, no problemos. Piskuiset RPM kannet oli silloin hattuina. Ja muutenkaan kaikki ei ollut suurinta mahdollista ko. moottorissa - herkkyyttä kyllä oli.
    Joskus katurenkailla kävin vartin lykkäämässä 11.9/193 parametrein parin sekan 60ft.
     
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joo, mul oli kans jossain versiossa toi nokka, McCandlessin mukaan saman verran vääntöä ku mopar perfin 296/.557 mekaanisesssa, mut enempi tehoa. Mun mielest tos oli enempi torkkii ja saman verran voimaa. Kelpo käyttönokka. Mut ei toi nokallakaan selity jos ei oo vähintään hammasta pielessä.
    Mut tos on lukuja Santalalta normi 440:stä. Siin 275 ilmoitettu asteinen hydylaahuri, TRW:n tonnin painavat 6pak männät, normi veivit, vakiokampura ja RPM imusarja ja vacuumiholley. Kannet oli remppaamattomat orkkikset joit vähän putsasin ja läppäsin venttiilit, ne oli tarkotus vaihtaa myöhemmin alsoihin ni niis ei panostettu. Tollanen kötös anto seuraavanlaisii lukemia 1 3/4" sarjoilla ja 3" putkistolla:
    2500, 199hv
    3000, 250
    3500, 306
    4000, 360
    4500, 408
    5000, 423
    Siit voi päätellä ehkä et paljonko toi 500+ kelpokansilla on vajaa.

    600 heppaa ei tuu helposti. Noi 2.5 millii pahvit tekee palotaphtumasta vähän huonomman ja noi SR:t kuitenkaan oo mitkään maailman parhaat kannet vaikka sinänsä kyl riittääkin 600 heppaan ja ylikin.

    Tos referenssiks toinen motti, tämä 500 kokonen, purituksia vajaa 11 D-kuoppasella männällä. Kannet oli kotisipistellyt Indy EZ:t Max Wedge kokosella kanavalla. Nokka oli customi, hydyrulla, muistaakseni asteet jotain 240-250 ja nostoa 0.54", imusarja Indyn dual planet, peltisarjat 2" TTI:t ja sama 3" putket ja vaimentimet, kaasari joku demoni luokkaa 850.

    2500, 274
    3000, 339
    3500, 406
    4000, 482
    4500, 537
    5000, 578
    5500, 592
     
  12. GBS

    GBS 2nd gear

    Huh. En mä taidakkaa haluta isompaa alakertaa jos menee huonommaks.... toi 499.2 Cid saa riittää.
    Mut niinku nuo viksummat tuos kirjoitteli nii jotain on pieles tos.
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos päädyt laittamaan kaavailemasi Compin 262@.050" magnum nokan, niin ohenna samalla nuo mls-pahvit paksuudeltaan puoleen.
    Tiukemmalla mäntä/kansi välyksellä saat extra vääntöä, tuolle nokalle sopivan reilun 8.5 dynaamisen rutun ja detonoinnille vähemmän herkän palotapahtuman.
    Ja varmistat tietenkin että venajouset riittävät.
     
  14. Keränen

    Keränen 3rd gear

    Tuo 262 olis ehkä ok, mutta nostoa voisi olla kyllä enemmän vaikka 1.6 vivut onkin.
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Laita Howardsin 277/285 (245/253@.050",lsa 108) tai Lunatin VooDoo 285 (255/263@.050")
    Molemmissa nostoa .600" joka 1.6 vipoilla on jo .640".
     
  16. Keränen

    Keränen 3rd gear

    Taidan mennä tuolla Lunatin voodoo solid roller 285. Tuliko nyt dcr 8.4. Nyt kun lohko ja kampura tuli koneistamolta niin pitää alkaa tilailemaan palikkaa
     

Kerro tästä muillekin!