Mopar 727 hännän irroitus.Tarvitaan apua!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja valtsu67, 20.1.2013.

  1. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Kaipaisin nopeasti neuvoa, onko hännässä jokin sokka tai muu juju, miten se lähtee irti. Vaihteisto on autossa kiinni. Kiinnitys ruuvit 6kpl on irti, samoin kardaani ja muut hilppeet. Jokin siellä laittaa vastaan! Auto -74 roadrunner. Help!
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kannakekumin alla on peltilätkä kahdella jästipääpruuvilla kiinni, sen alla on sokka.
     
  3. Mopar

    Mopar Gearhead

  4. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Irti on. Kiitos neuvosta ja kuvasta!
    Mutta ei haasteet tähän loppuneet. Nyt se ei mahdu tulemaan pois. Pitäisi irroittaa vääntösauvojen poikkipalkki tai vaihteiston akseli. Pystyykö sen "katkaisemaan" tuolta kohdin, eli onko siinä liitos vai onko akseli yhtäpuuta?
    Tarkoitus oli vaihtaa väljä kardaanin laakeri siitä hännän päästä.
    Häntä liikkuu kyllä niin paljon taakse päin, että laakeriin pääsee käsiksi siellä auton alla. Tulisiko laakeri pois jollain tarkoitukseen sopivalla ulosvetäjällä ja naputtelisin sitten uuden paikalleen.
    Millä lailla tässä pitäisi edetä? :odroll:
     
  5. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    vaihteiston akseli ei tule ulos ( ehjänä ). siis palkki. neljä pulttia ja ehkä kannattaa tukea vaihdelaatikon koppaa jollain tavoin ettei retkahda alaspäin.
     
  6. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Sen pienen välipalkin jo irroitin (4 ruuvia). Tarkoitan, että tässä on tiellä vielä erillinen poikkipalkki missä vääntösauvat on kiinni. 60-luvun mopareissa tällaista palkkia ei ole, kun niissä vääntösauvat on kiinni pelkässä runkopalkissa. Tässä ne tulee runkopalkin läpi kiinni vielä tähän palkkiin mikä on kiinni korissa kumipuslilla. Piru vie..
    Kuva kertoisi nyt paljon..
     
  7. rakkari

    rakkari 3rd gear

    se uusi laku täytyy prässissä painaa paikoilleen,, et saa muuten mitenkään ehjänä paikoilleen (kokeilin itse joskus ja ei onnistu mitenkään), 66-dartista aikoinaan kaivelin kans laatikon hännän pois auton alla öhkimällä juuri kyseisen laakerin vaihdon takia ja ei kyllä ollut mitään mukavaa puuhaa...
     
  8. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Täytyy irroittaa siis vääntösauvojen palkki.

    Jos on vinkkejä miten sauvat irtoaa palkista, niin kaikki tieto tervetullutta. :D
    Ainakin etupyörät ilmaan ja repullinen isoja työkaluja..
     
  9. rt68

    rt68 1st gear

    Kyllä se onnistuu ilman prässiäkin jopa auton alla jos on oikeat lyöntiholkit.
     
  10. rakkari

    rakkari 3rd gear

    toki varmaan onnistuu jos oikiat työkalut, mutta tuskin harvalla on sopivia palikoita kototallissa, ja sen lakun saa erittäin helposti piloille mätkittyä kun on aikas pehmosta materiaalia..
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä sen saa paikoilleen ilman prässiä. Holkkia isompi umpijööti on riittävä lyöntikalustin, kunhan se on pienempihalkaisijainen kuin stefa.
     
  12. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Koitan ensin, jos poikkipalkki irtoaisi sauvoista ongelmitta.
    Olisihan uuden laakerin asentaminen prässissä helpompi ja varmempi tapa.
    Jos ei, niin millä ronklaan vanhan laakerin ulos? Rautasahan terällä katkaisemalla?
     
  13. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    No niin, sain vääntösauvojen palkin irti ja laatikon hännän pois!
    Pääsen viemään tämän murheenkryynin prässiin.
     
  14. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Itekkin pitäs sama homma tehdä, mutta mites kun kokeilin tuota uutta holkkia yokeen niin oli valmiiks väljä, olin mittaavinani että välys oli 0.3mm. Joku väitti että menee kasaan kun painaa paikoilleen mutta ei se noin paljon kyllä mene. Huomasin saman kaverin 904 laatikossa, siinäkin uus laakerihela ja väljän tuntunen kun kardaanin löi paikoilleen. Ilmeisesti moparin ominaisuus?
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos siin olis vaikkapa 5satkuu "krymppii" niin toi 3kymppii unkefäär puoliintuu :odroll: . Jos krymppi oli .10 niin joukki ei menis enää reikään. Ja ne joukitkin pakkaa kulumaan ajan kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!