Mopar 8-3/4" Green Bearings

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja dodge, 2.4.2007.

  1. dodge

    dodge Gearhead

    Nii ettäkä hä? Tuleeko jarrukilpi "snap ring":in etu- vai takapuolelle? Ainaki jos koitan laittaa tuonne takapuolelle niin vetari tuntuu jäävän jonku millin liian ulos, mutta oudolta tuntuis tuota snap ringiä ruveta irrotteleen ja jarrukilpeä sen etupuollelle tukkimaan. No oliko mittää järkiä, vai onkohan mulle myyty väärät laakerit? Nämä on ilmeisesti (netistä tutkittua) MO400 tyyppiset ja perä on '66 742 case. Nii ja laakerit on VARMASTI perillä asti akselilla.
     
  2. Mopar

    Mopar Gearhead

    Jarru kilpi ensin ja sitten vetari perään. Eiks se plate on kiinteesti siinä laakerissa.
     
  3. dodge

    dodge Gearhead

  4. Demon340

    Demon340 Gearhead

    Itsellä oli ainakin kiinteä koko systeemi (tilattu us-partsilta).
    Jarrukilpi ensin.

    Eikös siinä perässä ole toisessa vetarissa jokin säätö hässäkkä millä säädetään vetarien väliin välys?
    Itse jotain tuollaista kuulin mutta itsellä on kavennettu perä ja sorvatut
    vetarit joten ei varmaa tietoa siitä säädöstä.
     
  5. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    tehtaan jäljiltä se säätö on yleensä apukuskin puoleisessa vetoakselissa. mutta näissä kreentyyp laakereissa sitä ei ole koska ne on kaksiriviset urakuulalaakerit ja original laakeri on kartiorullalaakeri.

    toivottavasti nuo laakeritermit meni oikein ettei pilkunhalkojat iske kimppuun.
     
  6. dodge

    dodge Gearhead

    Nii ja joo, tarviiko näiden kanssa käyttää sitä sisempää öljy stefaa. Piti olla täys satsi, mutta sisempää stefaa ei kyllä oo matkassa. Ulompi onki jo tuossa itte laakerissa kii.
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noi on suljetutu laakerit, joissa on O-rengas vielä ulkokehällä, eli stefaa ei varmaan välttämättä tarvita. Yks asia muuten mihin on törmätty on, että noi "green" laakerit ei välttämättä laita akseleita ihan samalle syvyydelle kun kartiolaakerit. Jos on lukkoperä, niin kartiolukko kättää aksilat leveemmälle kuin levylukko. Orkkislaakereiden säätö riittää siihen, että vetarit menee pohjaan, mutta greenbearingilla ei välttämättä näin käy. Levylukollisen perän rihlat on "kaksosaset", ja jos ei vetari oo tarpeeks syvällä, se ei välttämättä tue kovinkaan pitkältä matkalta sisempiin rihloihin, ja saattaa menettää hampaansa. Tätä kantsii erityisesti vahtia noiden kavennettujen akselien ja aftermarket vetareiden kanssa.
     
  8. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    -68 levylukon rihlat on yksiosaiset
     
  9. dodge

    dodge Gearhead

    Nooh menihä ne aksilat paikalleen. Tosiaan mulla oli tämmäset Strange/Moser tyyppiset laagerit, nii liekkö nuita ees tarkotetty rumpujen kans käyettäväksi. Ongelma kuitenki ratkes, ku otti sen snap ringin irti ja ujutti aivan ensimmäiseksi sen jarrukilven, sen jälkeen sitte vaahtomuovi tiiviste, laakerin mukana tullu laippa, laakerin mukana tullu kova tiiviste, ja sitte snap ring paikalleen. Tai oikiastaan se kova tiiviste ei jääny sen snap ringin taakse vaan samalle kohtaa, jotta se kilpi ja laippa ei taivu kirittäessä perää vasten. Se säätö palikka piti tosiaan poistaa vetareitten välistä.
     

Kerro tästä muillekin!