Mopar 9 1/4" perän säätöongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Kerpo, 20.12.2013.

  1. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Tollaseen 9 1/4" akseliin on välityksen vaihto (2.71 --> 3.21) tekeillä ja tuli pikku ongelma eteen...
    Potilas on vuonna 73 valmistettu kartiolukollinen perä, joka varmaan vaikuttaa tohon carrierin kokoon.
    Otin vanhasta pinionista shimmin (.027") uuteen, että pääsee koekasaamaan. Moparin omissa shimmeissähän on toi vahvuus merkittynä, ja .016" pitäis olla tehtaan opuksen mukaan "nollapiste", mistä koneistus toleransseja lähdetään korjaamaan. Onkohan lautaspyörään kaiverrettu .006" mitta muuten tarkoitettu lisäksi tuohon .016" tehtaan lähtökohtaan, eli tarkoittaako se 0,006" vai .0.22" shimmiä?
    Homma loppui lyhyeen, kun poskilaakerien pukkeja kiristäessä koko perä veti jumiin. Osat taas irti, ja pinionihan siellä osui tasauspyörästön carrieriin. https://www.dropbox.com/s/21xs12nwab1pm ... .42.33.jpg
    Seuraavaks laitoin pinionin laakerille laakerisarjassa tulleen ohuimman .01" shimmin. Perä kasaan, ja sehän pyörii sittenkin :) . Sitten lautaspyörään väriä ja eihän se tietenkään kerrasta ihan kohdalleen osunut. Ohjeen mukaan pinioni vaatii paksumpaa shimmiä?
    https://www.dropbox.com/s/z2mvau5ga3rrn ... .25.02.jpg
    https://www.dropbox.com/s/lvrkzilrwijkp ... .24.40.jpg

    Kolmas koekasaus .02" shimmillä ja homma on takaisin alkupisteessä, eli taas pinioni osuu carrieriin ja perä on jumissa.
    Olenko kasannut jotain väärin, vai vienkö carrierin sorvarille, ja millin siivu pinnasta pois?
    Pinioni on siis laitettu paikalleen vanhoilla sisäkoolistaan löysäks kairatuilla laakereilla ja ilman krymppiholkkia.
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Onhan pinionin laakereiden ulkokoolit (varsinkin taaempi) ihan varmasti pohjassa?
     
  3. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Kyllä ne siellä pohjalla näyttäis olevan. Siinä laakeripesässä on se urakin, josta näkee aika hyvin ettei siellä koolin takana ole rakoa.
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    No mites pinionin syvyys toteutuu?
    Pinionin päässä näyttäis lukevan se mitta = tarvike välitys.
    Eli vetarikeskilinjasta pinionin otsapintatasoon. (vaatii vähän mittalaitteita)
     
  5. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    En mitannut ollenkaan, vaan ajattelin luottaa siihen, että väri kertoo koska kosketus on kohdallaan.
    Voishan sitä huomenna koittaa mitatakin.
    Luinko ohjetta ihan väärin, vai eikö tuo maalitesti (1. viestin pari kuvaa) kerro, että pinioniin tarvittaisiin vahvempaa shimmiä ?
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kyllä värillä mennään kohdalleen. Mittaamalla pääsee vaan nopeammin tontille.
    Eikös noilla kuvilla back lash ole lian iso?
    Kokeilisin pienentää välystä säätämällä carrieriä/lautasta lähemmäksi.
     
  7. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Heittokellon mukaan backlash oli .007" ja ohjehan taisi olla .007 - .009"
     
  8. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Vähän oudolta kyllä näyttää, minkäs näköstä kuviota pinionin hampaisiin tulee tuolla setupilla? Kannattaa se ilmotettu mitta tarkistaa, eli pinionin päästä carrierin/vetareiden keskilinjaan. Oon kyllä huomannu ite että ei noissa tarvikevälityksissä läheskään aina pidä paikkaansa noi mitat ja välillä ylipäätäänkin hankala saada kohdilleen kuviota, joutuu jättämään kompromissin. Backlash kuulostas hyvältä.

    Jos lähtee jostain koneistamaan niin ennemmin ottasin melkeen pinionin päästä vähän pois kun että lähtis carrieria ohentamaan.
     
  9. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Yritin mitata tota pinionin syvyyttä, ja nykyisellä .02" shimmillä tulokseksi sain 2.754". Pinioniin kaiverrettu tehtaan antama mitta on 2.735, eli sen mukaan sais laittaa vielä toisen .02" shimmin lisää :eek: . Nykyisellä shimmilläkin perä vetää jo jumiin, eli kai sitä jostain on lähdettävä ainetta pois sorvaamaan?
     
  10. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

  11. Hai

    Hai Double Gearhead

    Näissä kuvissa on kuvattu oikeastaan vain pakkipuolta. Vain ekassa kuvassa näkyy vähän vetopuolta, mutta siihen ei ole osunut väriä.
    Paakihan näyttää hyvältä, mutta se on aina vähän "kaupanpäällinen".
    Laitappa kuvaa siitä pinioni pään mittakaiverruksesta, jos vaikka siinä olis tulkinnan varaa?
    Yhden hämmennyksen aiheen olen näissä huomannut, että jenkit ei laita numeroon 7 vaaka viivaa, jolloin 7 voidaan tulkita 1:seksi.
    Ja noin iso tulkinta virhe vois aiheuttaa just tuon pinionin osumisen karrieriin.
     
  12. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Pinionista oli maalit pesty jo pois tossa vaiheessa. Ei tullut otettua kuvia pinionista värillä sutatessa, kun kaikki ohjeet neuvoo vaan vertailemaan lautaspyörän jälkeä.

    https://www.dropbox.com/s/990r1m00vhrfx ... 3.35_2.jpg
    Tossa on yksi kuva pinionista. Pakko kai sen seiska on olla, kun 2.135" tekis yli 15mm heiton.
    Nyt ollaan kuitenkin vähän sielläpäin, eli .04" shimmillä mitta osuis tuohon 2.735" .
    .01" vahvemmalla liuskalla perä ei vaan enää pyöri :cry: .
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mielenkiintoinen tapaus.
    Tällä kertaa tuossa pinionin pään merkinnässä ei mun mielestä ei ole mitään epäselvää.
    Tehtaan mitta ja tarvike välityksen etäisyyamitta ei ole ihan vertailukelpoisia, koska tarvikevälityksen otsapinta on yksinkertaisemman muotoinen. Eikö vain, että alkuperäisen pinionin päässä on sellainen korkeampi alue?

    Omasta mielestä tässä on joku pahasti pielessä, koska normaalitilanteessakin matka pinionin päästä carrieriin on useita millejä. Eli, jos joudutaan shimmaamaan päin, niin jossain heittää ja pahasti.
    Mitä jos tarkastaisi vielä laakerit? Onhan uudet ja vanhat vastaavilla numeroilla ja mitoilla.

    Veikkaan, että syystä tai toisesta pinioni on kaikesta huolimatta liian takana.
    Vertaappa uuden ja vanhan pinionin paksuudet, siis shimmin paikasta otsapintaan. (akselinsuunnassa siis)

    Ekan viestin kysymykseen lautasen merkistä "006". Veikkaan, että siinä lukee kuitenkin .008 ja tarkoitetaan back lashiä.

    Jos laakerit on oikeat, välitys oikea ja kaikki laakerit on "pohjassa". Niin kokeilisin rajua muutosta shimmauksessa ihan toiseen suuntaan. Näkis ainakin, että muuttuuko loogiseen suuntaan.
     
  14. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Nyt on pinionin molemmat ulkokoolit vielä painettu prässissä varmasti pohjalle. Ei mennyt pinioni yhtään sen syvemmälle.
    Alkuperäisessä pinionissa on keskellä tosiaan se korkeampi kohta, joka sekään ei ole tasainen. Mittasin uudesta ja vanhasta pinionista sen rattaan pohjan (johon shimmi tulee) ja hampaan ulkopinnan (johon carrier nyt osuu) ja yli 4mm niissä on eroa, eli uudempi on korkeampi. Eihän ne tietenkään täydellisesti ole verrattavissa, koska vanhan 2,7 välityksen pinioni on ulkopinnasta yli 10mm leveämpi.
    https://www.dropbox.com/s/e30xuo1lauebi ... .32.32.jpg
    Lautaspyörän kaiverrusta väittäisin kyllä edelleen kutoseks :)
    Voishan sen vielä koekasata ilman mitään shimmiä.
     
  15. Hai

    Hai Double Gearhead

    Oho! 4mm
    OK, uskotaan. Aika "tiukka" välys tarvikevälitykseksi.

    Näin tekisin.
    Sitten jos edelleen tilanne on sama, niin pinionin päästä sorvilla 4mm pois. Samalla menee mittatieto, mutta sehän olis muutenkin väärin sen jälkeen. :)
     
  16. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    OK, kiitokset vinkeistä. Koekasaan vielä illalla ja huomenna sitten sorvarille.
     
  17. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

  18. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Tänään lähti siivu pinionista pois ja pikkuhiljaa shimmejä lisäillen tuossa .04" shimmimäärän kohdalla rupes jo näyttään paremmalta :
    https://www.dropbox.com/s/1xfn6pdgrzb5b ... .15.55.jpg
    https://www.dropbox.com/s/ld6zlrtqvnm71 ... .16.36.jpg
    https://www.dropbox.com/s/esk3mw242cfef ... .17.25.jpg

    Miltä tuo kuvio nyt näyttää?
    Pitää vielä kokeilla paremmalla maalilla, jos vaikka sais kuvion erottuun paremmin.
    Aika rajut shimmit vaatii, kun reilu milli on tavaraa laakerin takana :eek: .
    Backlashin oon joka testaukseen hakenut .007-.008" välille.
     
  19. Rytari

    Rytari Gearhead

    koitas ihan piruuttas laittaa 10-11 välystä eli vähä lisäät, tuleeko jäljestä silloin pyöreämpi...
     
  20. Hai

    Hai Double Gearhead

    Näissä jouluaaton kuvissa vetopuolella on tuossa lautaspyörällä kuvassa hampaan tyvellä suora terävä rajainen reuna. -> pinionin hampaan ylä reuna piirtää sen. Siitä pitäispäästä eroon.
    -Välystä lisää siirtämällä carrieria
    tai
    -Pinionia lähemmäs, lisää shimmiä (mutta nyt pienin askelin)

    Pakkipuolen kuvat on aika suttuja.

    Itse teen tuollaisissa tilanteissa niin, että annan värin vähän kuivahtaa ja ajan akkukoneella pinionin mutterilta vaikka puoli minuuttia kumpaakin suuuntaa ja rukkasella jarruttaen. Tällöin liukuvan kontaktin siirtämä väri kuluu pois ja kuva on selkeä. Vaikkakin tällä tavalla epäkeskeisyys virheet ja vipotukset pyöristyy kuvista pois.
     

Kerro tästä muillekin!