Mopar 9 1/4" perän säätöongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Kerpo, 20.12.2013.

  1. Hai

    Hai Double Gearhead

    D:n muotoinen kuva molemmin puolin.

    Tässä hyvä kuvasarja kehityksestä.
    Huomaa, että Fordin 9":sessa shimmin lisäys vie toiseen suuntaan kuin 9 1/4" perässä.

    Eli ohentaisin shimmiä lisää.
     
  2. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tästä jäi linkki puuttumaan.
    http://www.pirate4x4.com/forum/attachme ... th-jpg.jpg
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

  5. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Näin se menee.
    Opettava prosessi, vai mitä?
    Ota vaikka se isompi harppaus, jos vaikka menis yli.
    Silloin tietää, että oikea on siinä välissä.
    Meikäläinen tekee noi yleensä niin, että kun oikea suunta löytyy, niin mennään sinne päin kunnes menee yli. Sitten tietää sen parhaan haarukan.

    Loppujen lopuksi tässä puhutaan 0,05-0,10mm muutoksista (meikäläisissä mitoissa)hakemisessa ja jos sen saa menemään 0,10-0,20mm muutoksella yli, niin se loppu haarukointi on jo niin tarkkaa, ettei ole mitään väliä. Kunhan osuu väliin. :)
     
  7. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Nyt näyttää hyvältä.
    Jatkaminen ohuemman shimmin suuntaan veisi vetopuolta vain enemmän ulospäin. Mikä ei ole haluttua.
    Pakki näyttää nyt todella hyvältä.
    Uskaltaisin laittaa panokset hiljaisesta toiminnasta näillä kuvilla.
     
  9. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Jep, toivottavasti pinioni pysyy täsmälleen samalla kohtaa myös uusilla laakereilla.
     
  10. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Jatketaan vielä parilla tyhmällä kysymyksellä. Onko pinionin laakereiden vierintävastuksen toteamiseen jotain järkevää keinoa, kun siihen soveltuvaa momenttiavainta ei ole käytettävissä? 2-4Nm kuulostaa vaan kamalan pieneltä, että mahtoikohan mennä liian tiukalle...

    Onko mahdollista että krymppiholkki litistyi riittävästi, kun kiristin mutteria puoli kierrosta lisää siitä kohdasta, kun holkki lähti litistymään? Muistelisin vaan, että 8 3/4" perän holkkia sai litistää hiki hatussa useamman kierroksen. Onhan niillä holkeilla kyllä melkoinen kokoerokin.
     
  11. Hai

    Hai Double Gearhead

    Jos ei ole momenttiavainta, niin joku "kalavaaka" viritys toimii.
    Eli momentti kun on voima x vipuvarsi, niin sopiva viritys on aika helppo toteuttaa.

    Peruuttaa ei paljon kannata. Pikkusen yli menneen tapauksen kanssa ajaisin enemmän lyhyitä sisäänajo pätkiä välillä jäähdytellen.

    Meinaan normaalistikkaan sillä ei lähdetä missään nimessä vetää nilkka suorana 400km.

    Voihan se olla, että pinionin ulompi laakeri hämäsi omalla kitkallaan holkin painumisen tapaisesti?
     
  12. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Pitää koittaa rakennella joku viritelmä momentin testaamiseen. Varaholkkikin tuli kyllä ostettua, mutta ei sitä ihan huvikseen viittisi lähteä vaihtamaan :). Ihan selvästi siinä mutteria kiristäessä tuli kyllä "seinä vastaan", kun laakeri osui krymppiholkkiin. Siihen asti pystyi kevyesti pyöritteleen 1/2" räikällä, mutta siitä eteenpäin saikin siirtyä 2m jatkovarteen.
     
  13. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Matkalaukkuvaakan mukaan momentti olis vähän reilu 5Nm.
    En taida menettää yöuniani sen takia :D. Pitää vaan ensimmäiset testilenkit ajella rauhallisesti.
     
  14. Hai

    Hai Double Gearhead

    Raporttia tiskiin!
     
  15. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Homma on viittä vaille valmiina. Enää pitäis saada oikean kokoinen ristitappi, kun rapakon takaa lähettivät väärän. Kasasin perän vanhalla kuluneella tapilla ja hyvinhän se pyörii.
    Testasin vielä lopullisenkin kasauksen värillä :
    https://www.dropbox.com/s/8y32lijbahg0x ... .02.52.jpg

    Pinionin laakerit notkistui selvästi, kun kasasin perän valmiiksi, ja nostin pukkien varaan yoke alaspäin roikkumaan ja laitoin jonkin verran öljyä sinne. Stefakin näyttäis jopa pitävän :lol: .
    Niin ja jäihän tosta vielä kysyttävääkin...
    Kuinka jäykkä tollasen kartiolukon pitäisi olla vetarista pyöritellen, kun kaveri pitää toisesta vetarista vastaan?
     
  16. Hai

    Hai Double Gearhead

    Varsinkin noin kuivana ja vetarin laipasta pitäis olla "tekemätön paikka". Eli lukon pitäis pitää niin kovaa, ettei sitä käsin vetarin laipasta väännä.
    Jos olis pyörä kiinni, niin sitten sitä pitäis pystyä vääntämään. Tietysti selkeetä vastustusta pitäis löytyä.
    Onko lukkoa tutkittu? Jos ei ole pitoja, niin pohjaako kartiot?
     
  17. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Tuli hiukan vajavaisesti selitettyä, eli öljyä kaadoin kyllä sinne carrierin sisään, mutta eihän se ihan joka rakoon mene. Lukko on sorvattu ja shimmattu kuntoon. 80cm varrella siitä vetarin päästä lukon sai vasta ihan tosissaan vääntämällä liikkeelle, eli renkaasta vääntäen ei onnistuisi.
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Muistaakseni oli jotain luokkaa 75 nm minimi askelista vääntäessä toisen pyörän ollessa lukttuna et lukko saa antaa periks. vai oliks se ft-lb? No mut kuitenki ihan kohtuuvääntö.
     

Kerro tästä muillekin!