Mopar a jarruhäikkää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja kippis, 12.6.2022.

  1. kippis

    kippis Gearhead

    Kyse tehostamattomista jarruista, rummut jokakulmassa. Vuosimalli -69.
    Ja ongelma se että jarrupoljinta saa painaa kaks kertaa, menee pohjaan, ja kolmannella löytyy jarrut.
    Toisekseen puoltaa pirusti vasemmalle. Liikenteessä hubaa...
    Ei ole kokemusta ei tehostetuista...
     
  2. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Ilmaa järjestelmässä? Puoltaako siis jarruttaessa vai ihan ajaessa vaan. Jos jarruttaessa niin se puoli missä on ilmaa ei jarruta ja alkaa puoltamaan kun toinen puoli jarruttaa
     
  3. kippis

    kippis Gearhead

    Ajaessa menee ok mut jarrun kun saa pitää niin puoltaa pirusti
     
  4. JTE3

    JTE3 Gearhead

    Kengät voi olla liian kaukana rummun sisäpinnasta.
     
  5. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Ja kuluneet epätasaisesti , säädöt olleet pielessä . Ota auki ja katso ensimmäiseksi missä kunnossa on kengät samoin katso ettei jokin sylinteri vuoda . Jos ei näy mitään vikaa niin koita säätää kengät yhtä lähelle rumpua samalla akselilla. Kun säädät kenkiä rumpupaikalleen ja välillä polkemaan jarrua jotta hakee keskityksen ja taas uusiksi niin monesti että saat balanssiin.
     
  6. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ja kengät ovat oikeilla puolilla ja paikoilla?
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kyllähän toi vaikuttaa nestevuodolle, jarruletkulle joka on pullahtanut tai sökönä olevalta pääsylinteriltä. Ei muutakuin remonttia vaan.
     
  8. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Jos mistään ei vuoda niin voi olla ns hullunkierto pääsylinterissä. Pumppaamalla saa jarrut jotka ovat jo hävinneet taas seuraavaan risteykseen mennessä.
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kun niitä 1- piirirumpujarruja korjailee, olisi hyvä, jos mukana olisi joku kokeneempi automies, varsinkin eturumpujarrut on monelle aika vieras aihe, ja voi tulla pitkän päälle halvemmaksi, kun jarrut tulee kerralla kuntoon, eli lähtökohtaisesti kaikki osiksi ja katsoo, mitä pitää uusia.
     
    -71 MoPar tykkää tästä.
  10. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Pitkälti samaa mieltä "hanttan" kanssa , jos ei ole kokemusta kannattaa pyytää kaveriks joku kuka osaa ja tietää asiasta . Sama pätee melkein kaikkeen , ja noissa turvallisuus asioissa etenkin tärkeää onnistua heti.
    Aika usein näkee noita youtube videoita missä työ tai asia tehdään aika väärin tai vaikeasti, tehdään vain pätkä vaikka ei ole mitään osaamista. Ei siinä mitä jos oli huoi jutuks meinattu , mutta moni luulee että oli ihan oikee ohje tai työ tapa. Etenkin noi "joe't" oikoo aika reilusti mikä vaan nopein , ei välitetä muusta.
     
  11. kippis

    kippis Gearhead

    kyllä noi kakspiirijarrut on. ilman tehostinta.
    joo kyseessä siis osto auto ja myyjälle sanoin että jarrut ensin kuntoon kun tehään kaupat.
    no sen verran sai paranneltua niitä että uskaltaa jo ajaa. ilmas ja kenkiä sääti, jarrut löytyy jo ekalla polkasulla mut paranee kun polkee kahesti =) vielä pikkasen vetää vasemmalle kun jarruttaa mut ei enää niin pahasti ku ennen. jarrupääsylinteriä varmaan kaipaa uutta...
     
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Yleensä jenkeissä kaksipiirijarrut toimivat niin että toinen piiri on eteen, toinen taakse, eli kyllä nyt on jossain pyörässä vilunkia, ja sanoisin, että esim. sateella ei ole kivaa, kun vain yksi pyörä lukkiutuu kovemmassa kyydissä.
     
  13. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Nykäseekö rattia (= etupyörä) vai lievemmin, jolloin takapyörä?

    Tuleeko ilmaruuveista nestettä samalla tavalla vai joistain suihkuna ja joistain norona?
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Katsoo RA hintoja jarruosille, niin en arpoisi vaan kaikki vaihtoon.
     
    hantta tykkää tästä.
  15. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    ja onhan kengät molemmiila puolilla oikein päin, lyhyempi hihna etupuolella
     
  16. kippis

    kippis Gearhead

    Vaihoin jarrukengät eteen ni kaikki oli niitä pitkiä versioita. testilenkille en vielä päässy kun puuttuu kuskinpuolen jarrusylinteri. Pientä vuotoa oli havaittavissa. Saas kattoo paljon vaikuttaa se lyhyempi kenkä etupuolella...
     
  17. kippis

    kippis Gearhead

    jou. vieläkin ongelmana et vetää vasemmalle ku jarruttaa + välillä poljin menee lähes pohjaan mut useimmin toimii jo ylhäältä.
    eteen vaihoin vasemman jarrusylkyn ja taakke oikeanpuoleisen. kengät uudet edessä siis ja takana hyvät.
    jarrupääsylkky olisi seuraavana vuorossa ja kunnon ilmaus. pyöränkulmat vois kans säädättää.
     
  18. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Unta ,että jarrut toimii moitteetta , jos yksikin sylinteri vuotaa ja laskee nestettä ulos , samoin jos ilmaa niin puoltaa ja pehmeä.
     
  19. kippis

    kippis Gearhead

    ei se kyl reviiriään merkkaa eikä jarrunestettä joudu lisää joten luulen et pääsylkyn gummit on vaan huonot, et joskus ei saa tehtyä painetta jolloin joutuu polkasee liki pohjaan asti. risteyksessä vaan tekee sellasia ylläreitä et ei tiedä missä kohtaa jarrut ottaa kiinni... pääasiassa toimii ok, paitsi puoltaa.
     
  20. kippis

    kippis Gearhead

    jarrupääsylkky vaihdettu ja nyt löytyy oikeen mainiot hidastimet, eikä puolla enää.
     
    LehtinenA, maxvo2 ja esmi tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!