Mopar A413 (31TH)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja 69, 17.4.2015.

  1. 69

    69 Gearhead

    Tuli hommattua Dodge Miniram van royal traveller korisarjalla 1988 3.0 3-vaihteinen käyttis kun halvalla sain :D
    Miten kickdown säädetään? Nyt menee turhan pienellä vaihteella, sais vaihtaa aikaisemmin isompaa.
     
  2. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Eikö vaihda kakkosta isompaa?
    Lähteekö liikkellekin peräti sillä?
     
  3. 69

    69 Gearhead

    Siis vaihtaa kyllä. Turbiinilukko tuntuu toimivan. Ainakin ykkösellä menee turhan pitkään, sais vaihtaa isompaa aiemmin.
     
  4. autoilija

    autoilija Gearhead

    Tiettäkö joku tämän laatikon pantojen säädöistä, ja lootan kyljessä olevan kick-down säätöarvoista?
    Lootan sisällä olevan pannan säätöarvon löysin, eli kiristetään (en nyt muista paljonko Nm, mutta kiristetään järjellisesti) ja tasan 3 ja puoli kierrosta löysätään. Mutta mitenkä nuo muut säädetään, samalla periaatteella ??
     
  5. autoilija

    autoilija Gearhead

    Eikö kukaan tiedä tästä mitään?
    Osaako joku sanoa mikä ongelmana kun ei ole pakkia ollenkaan, öljyä on, puhtaat eivätkä haise palaneelta. Kaikki eteenpäin vaihteet toimivat, myös pakkoykkönen joka käyttää pakin kanssa samaa low-rev pantaa? En ole vielä käyttänyt lootaa auki joten vasta arvailua, olisko tämä kalikka ( low reverse band strut ) joka kuulema tyyppivika rikki, mutta eikö silloin myös pakkoykkönen olisi pois pelistä ?
    https://d2q1ebiag300ih.cloudfront.net/uploads/part/main_image/1959/32710-01.jpg?v=1491485777
     
  6. 12345678910

    12345678910 Gearhead

  7. autoilija

    autoilija Gearhead

    Eipä tuo kerro oikein muuta kuin että on helppo, mukava ja yksinkertainen laatikko. Ja kestävä.

    Kerrotaan että pannat olisi hyvä säätää.. mutta kysymyshän oli että miten?
    Eikä siellä puhuta tuosta pätkästä low reverse band- rautaa joka tyyppivikana joko katkeaa tai vääntyy, tuloksena on että pakki häviää.
    Mulla on tuon laatikon manuaali, ja se kertoo samaa, tuo tanko saattaa hajota.
    Jäin lähinnä ihmettelemään eikö silloin pitäisi kadota myös pakkoykkönen ?
     
    Muokattu: 30.12.2017
  8. autoilija

    autoilija Gearhead

    Eipä tuossa taida ollakaan kuin se low-reverse panta ja kickdown- panta. Low-reverse pannan kiristys 5 Nm ja tasan 3,5 kierrosta auki. Lukitusmutterin kiristys 27Nm.
    Kicdown pannan säätö. Löysäys ainakin 3 kierrosta, kiristys 8Nm ja tasan 2 3/4 kierrosta auki, lukitusmutterin kiristys 47Nm. Eli 2 ja kolme varttia auki. Ja koskee vain A413- laatikkoa.

    En vieläkään päässyt jyvälle olisko etummainen kytkin sitten mukamas sökö, mutta sitten ei kaiketi pelaisi kolmonen. Ja olin kyllä huomaavani että kaikki eteenpäin toimii. Tai takimmainen panta ei toimisi, mutta silloin ei toimisi pakkoykkönen.
    Täytyy perehtyä keväämmällä lisää, mutta tuohon pakin katoamiseen otan kyllä vastaan ideoita.
    Kaikkialla mitä olen opiskellut sanotaan että se reverse band strut- rautakalikka on tyyppivika, ja silloin häviää pakki, ja pakkoykkönen.

    Tuosta löytyy sen lootan manuaali ; https://www.all-trans.by/assets/site/files/chrysler/A413.2.pdf

    Itsellä tämä Le Baron 2.5 turbo perässä ilman lukkoa, piti pelastaa kun ei ollut mätävikaa mitä näissä yleensä aina on ja oli pidetty alkuperäisessä kunnossa. Yleensähän nämä ovat jo paalattu tai tuunattu niin ettei mitään toivoa enään.
    Harrasteena joten ei niin kiire. Kesällä jos kulkee taaksepäin se riittää.
     
    Muokattu: 7.1.2018
  9. autoilija

    autoilija Gearhead

    Pukkaa lisäkysymystä.
    Onko Chrysler Neon 31TH sama kuin Le Baronin 31TH ? Olen nettiä kahlannut ja saanut eriävää tietoa, jossain oli että sama A413 (31TH) loota on kummassakin, toisessa sanottiin että Neonin loota olisikin A670 (31TH), ja sen mukaan siinä olisi sitten eri pulttijako etteivät mene ristiin. Perävälitystä olin opiskelevani että on kahta mallia, muttei ole nyt oleellinen asia, voihan niitä vaihdella. Vetoakselit lienee samat 25- booriset kaikissa?? Vetonivelissä saattaa olla eroavuuksia, tai ainakin näin olin ymmärtäväni.

    Ja ettei menisi vaikeammaksi, niin olin lukevinani jostain että turbokoneisten perässä olevat 31TH- lootissa olisi eri määrä kytkimiä, ja taas jossain toisessa paikassa sanottiin että kaikki A413/31TH on samanlaisia, vain perävälitys voi olla eri.

    Siis kyseessä 1989 Le Baron jossa ainakin A413 / 31TH , jospa siihen vaihtaisi suoraan vaan toisen laatikon. Ja Neon- laatikko tuli vastaan, sekin 31TH. Mutta onko se sitten A413 vai A670. Olisko varmaa tietoa jollakin ??

    Ja vielä, jos sattuisi että olisivat täysin samanlaisia, on vielä mahdollisuus että Neonin lootassa on lukko, ja tässä 1989 ei ole. Tuleeko sen kanssa ongelmia?
     
  10. autoilija

    autoilija Gearhead

    Kevät tuli ja loota on irti ja purettuna. Palaan siihen myöhemmin kysymysten kera.

    Neonin loota on sama A413 / 30/31TH , muttei mene suoraan 2.5- koneeseen koska startti on toisella puolella. Neonissa edessä ja Le Baronissa takana. Muuten täysin sama loota kuten ne on kaikki sisuskaluiltaan.
    Tuo A670 on vain 3.0 koneen perässä, mikä oli siis aiheen alkuperäinen kysymys.
    Käsittääkseni näissä ei ole mitään eroja, versus A413, ehkä eri perä, välitys tms. Oikaiskoon joku kuka tietään paremmin.

    Näissä vanhemmissa ei ole lukkoa ja uudemmissa on, kuten Neonin lootassa on.
    Turbo- koneisissa on kummatkin pakat 4- levysiä. Neonin ja varmaan monen muunkin version ovat etummainen 3 ja takimmainen 4- levyisiä. Tuota lukkoa ei taida saada mitenkään toimintaan vanhempaan missä ei ole lukkoa ollutkaan. Itse laatikon kuoressa ei ole edes paikkaa solenoidille, poraamaalla sen tietty siihen saa mutta tarvinnee ohjauksiakin kompuutterilta.
     
  11. autoilija

    autoilija Gearhead

    Siis loota on irti ja auki. Ja laatikkotietäjille kysymyksiä, ekaa lootaa kun harjoittelen.

    Huomattua että etummainen panta on loppu, metalli näkyy. Eli loppu. Rumpu, vai mikä se osa lieneekään mihin se ottaa kiinni näyttäis aika hyvältä.
    Kuinka hyvässä kunnossa nämä rummut pitäisi olla että ovat hyväksyttäviä?

    Takimmainen panta onkin kummallinen, pintaa näyttäisi olevan, tosin en tiedä paljonko sitä pintaa pitäis olla mikä on hyväksyttävä. Mutta itse rumpu on ihan naarmuilla, tai urilla.
    Ja ihmettelin kun takimmaisen pannan saa painaa ihan käsivoimin kiinni asti eikä näyttäis pitävän niinkään. Olisko muka kulunut niin kauheesti, öljypohjassa oli metallilillua magneetissa kiitettävä määrä.

    Takimmaisen pannan säätöä kans ihmettelin, siinä olis niinkuin senttitolkulla tyhjää ennenkuin alkaa edes kiristymään, eikai tuo mäntä joka sitä liikuttaa edes liiku tuollaisia matkoja. Olin katsovani että männän pitäisi tulla ainakin 5cm ennenkuin pantaa alkaa olemaan kireä, eikä se pidä sittenkään. Se usein rikkoontuva, tai vääntyvä pannan välirauta näyttää priimalta, täysin suora.

    Laatikossa oli siis alkuperäinen ongelma ettei ole pakkia, muuten toimii kyllä, eli kaikki eteenpäin.

    Neonin loota olisi jonka voisin uhrata osien luovuttajaksi. Se on sitten ilmeisesti se 3- levyisillä pakalla ainakin etummainen. Onnistuuko sen muutos 4- levyiseksi ihan vain osat siirtämällä toisesta pakasta toiseen, tietenkin tsekkaamalla ensin missä kunnossa ne levyt on ? Ja paljonko niissä pitäisi olla paksuutta että ovat hyväksyttäviä ?
    Kannattaisko koko perä- ja ensiövälitys ottaa Neonin lootasta, tuo nykyinen tuntuis olevan tosi tiuha, huutaa luokkaa 3000rpm moottoritienopeuksella ?

    Miten tuon takimmaisen pannan sisässä olevat (overrun- clutch) olevat kummalliset liukukuulat ja metallihaitarit saa järkevästä kasattua, onko purettava ensiöveto pois ja kasattava pöydällä, osat paikoillaan näyttäis aika toivottamalta saada että ne pysyis siellä paikoillaan?

    Muuta huomioitavaa kun kasaa?
     
  12. autoilija

    autoilija Gearhead

    Palaten tuohon alkuperäiseen aiheeseen.
    3.0 koneen perässä on siis A670, ei A413. Vaihtokohtiin voi vaikuttaa pantojen säädöillä ja kickdown- vaijerilla. Joissain on säätökin sille vaijerille, yleensä ilmeisesti ei.
     
  13. autoilija

    autoilija Gearhead

    Kahdesta lootasta tehty yksi hyvä. Elintenluovuttajana toimi 2000- mallisen neonin loota. Osat menee kaikkineen ristiin. Kummatkin pakatkin oli 4- levyisiä, siis Neonin lootassa ja alkuperäisessä 1989- 2.5 turbon perässä olleessa. Neonin loota oli vain reilut 100tkm ajettu ja näytti uudenkarhealta kaikkineen.

    Yksi ongelma ilmeni ja nyt tarvitaan tieto siihen joltain joka todella tietää asiasta.

    Neonin lootasta otin kaikki sisuskalut, mukaanlukien öljypumpun joka näytti ihan samanlaiselta sekin, mutten venttiilikoneistoa joka on vanha entinen lukoton, sen vaihtaminen ei onnistu lukolliseen. Nyt tajuttu että kun pääakselikin tuli Neonin lootasta, niin siihen meneekin vain enään Neonin lukkoturbiini. Lukollisen ja lukottoman pääakseleissa eri boorimäärät, 22 ja 23. Se varsinainen kysymys. Voiko lukkoturbiinia käyttää lukottomassa lootassa, siis toimiiko se ihan normaalisti vaikkei lukko- ominaisuutta ei ventiilikoneistossa olekaan???

    Sen verran opiskelin että turbiinit pitäisi olla ihan samanlaiset, ja ovatkin fyysisesti. Stall- speed tippuu kuulema 2400rpm lukollisella turbiinilla entisen 3000rpm sijaan. Mutta toimiiko vaihteisto siis normaalisti vaikka turbiini on lukollinen ja koneisto ei ole ??
     
    Muokattu: 5.5.2018
  14. autoilija

    autoilija Gearhead

    Eikö kukaan tiedä tästä turbiiniasiasta mitään ??
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Taitaa tulla sellainen ongelma että lukko on koko ajan päällä. Lukolle on sisäänmenoakselissa painekanava ja se paine tarvitaan pitämään lukko pois päältä.

    Ei löytyny kun venäjän trollitehtaalta kuva:rotfl:. Vasemmassa lukko pois.
    [​IMG]
     
  16. autoilija

    autoilija Gearhead

    Onko tämä nyt sitä hybridivaikuttamista, venäläisten informaatiovaikuttamista?

    Itselle on koko lukkoturbiini toiminta täysi mysteeri. En ollut huomaavani mitään eroja näissä akseleissa, kuin vanhempi on kahdella ja uudempi on kolmella 0- renkaalla.
    Akselissa ei näkynyt siellä turbiinin päässä mitään reikää, tosin en kyllä kattonut olisko se sitten ontto ja siitä se paine menee sinne.. Täytyypä katsoa.
     
  17. autoilija

    autoilija Gearhead

    Tutkin ja avasin sen uudelleen.
    Tosiaan, siinä pääakselissa on lukollisessa versiossa sen varressa 2kpl. reikiä jotka menee siihen onttoon sisustaan.
    Lukottomassa on vain 1kpl.
    Otin ja vaihdoin sen vanhemman aksilan sinne, siirsin levyt paremmassa ja uudemmasta, nyt menee se lukoton turbiinikin paikoilleen..
    Joskus vielä paikoilleen ja kokeilu, josko tuo nyt toimisi..
     
  18. autoilija

    autoilija Gearhead

    Pyörät ilmassa kokeiltu, ja kaikki vaihteet löytyy, jopa pakki.
    Ylimääräiseksi jäi kasa A413 osia kuka tarvitsee, ja Neonin kuoret jossa kiinni ensiö että perä.
     

Kerro tästä muillekin!