Mopar A500 ja vaihdot täyskaasulla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja kingsway, 8.9.2019.

  1. kingsway

    kingsway Gearhead

    Olen laatikkorempan jäljiltä säädellyt laatikkoa pitkin kesää.
    Muuten toimii hienosti mutta täyskaasun vaihdot ei pelitä.
    1-2 vaihto tapahtuu jo 3600rpm. Aika alhaalla mutta sen kanssa pystyy elämään.
    2-3 vaihto taas ei toimi ollenkaan, vaikka huudattaa 5500 saakka. Kun kaasua hieman löysää niin sitten vaihtaa.
    Huipputehot ovat kirjan mukaan 4400 kieppeillä niin siinä menee tuhat kiekkaa hukkaan.
    Kickdown toimii vielä yli satasen nopeuksissa mikä on ohituksissa aika ikävää. Ei tarttis enää tuolla pykältää pienempää.

    Missä vika?
    Olen säädellyt kikkaria ja välityssuhteita aika paljon. Tein jopa kaasariin rei'itetyn levyn jolla kikkarin välityksiä ja profiilia pystyy muuttelemaan. Kikkari on vaijerilla.
    Tällä hetkellä vipu ei mene täyskaasulla ihan pohjaan, eikä 2-3 vaihtoa löydy siltikään. Kovin löysälle en ole uskaltanut jättääkään.

    Huomasin että laatikon etupantaa hieman löysäämällä 1-2 vaihdon kierrokset hieman nousivat. Panta on nyt 3 kierrosta auki, aiemmin oli 2 1/4. Mietin että samalla 2-3 vaihto olisi löytynyt mutta eipä tuo siihen auttanut.

    Laatikko on vm 1990 42rh ja vakiohkon 318 ryppyreunan jatkeena. Laatikon ainoat muutokset ovat lisäkitkalevyt ja 3.8 kickdown pannan vipu. Vaikuttaako tuo vipu vaihtokohtiin?

    Miten nuo täyskaasuvaihdot saisi 4500-5000 alueelle?
    Voiko etupantaa säätämällä (löysäämällä) vaikuttaa 2-3 täyskaasuvaihtoon? Voiko tuota enää enempää löysätä?
    Mitä muuta voi säätää?
    Mittailin öljynpaineet ja kaikki olivat ohjearvoissaan. Miten nuo paineet vaikuttaa täyskaasuvaihtoihin?

    Ongelmana on siis täyskaasuvaihdot. Muuten laatikko toimii niinkuin pitääkin.
    Tulipa pitkä paatos.
     
    Muokattu: 8.9.2019
  2. Poke

    Poke Gearhead

    A500 on kiehtovampi matka-ajossa, koska overdrive. Omani on kuitenkin sb:n jatkona 727.

    Mukavan pitkä paatos, koska info. 10points.

    Lis:
    72 inch pounds (8Nm) kiinni ja 2½ kierrosta auki sanoo asentaja tuossa:
     
    Muokattu: 9.9.2019
  3. Poke

    Poke Gearhead

    Aijoo, omani on myös vaijerilla ja kaasarin huollon yhteydessä irroitan sen. Ennen irroitusta mittaan millin tarkasti vaijerin löysyyden niin vältyn taas sen sairaan pedanttiselta säädöltä. Se nimittäin on millistä tai jopa puolesta kiinni, että vaihto tapahtuu juuri oikealla kierroksella, ja että kick down toimii kun tarvitsee. Vaijerissa on sokeripalasta irroitettu sähköliitin stopparina niin vaijerin löysyyden voi säätää portaattomasti. Siinä kun on löysääkin aika paljon ennenkuin kaasutinvipu alkaa vetää.

    A500 voi kyllä pykältää alas sen ylivaihteen satasen vauhdista.
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Itellä on KD panta 1 3/4 säädetty, tais olla hemin perässä tjsp ohjekirjassa noin.
     
  5. kingsway

    kingsway Gearhead

    Jäipä mainitsematta että on siinä myös shift kit asennettuna.
     
  6. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Menix kitin asennuksessa holkki oikeinpäin takaisin?
    [​IMG]
     
  7. kingsway

    kingsway Gearhead

    Kyllä se meni oikein päin.
     
  8. kingsway

    kingsway Gearhead

    Jos tuo palikka olisi väärinpäin niin eikö se aiheuttaisi nopean paineen kasvun?
    Mittarilla katsoessa piirin paineet toimii hyvin.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mikä shitkitti sun toosaan meni?
     
  10. kingsway

    kingsway Gearhead

    Se on edellisen omistajan toimesta asennettu, joten varmaa tietoa ei luonnollisesti ole.
    Olen pariinkin otteeseen purkanut tuon venttiilikoneiston ja todennut jousien värien ja reikien perusteella sen olevan TF2-luokkaa. On edelleen automaatti.

    Tulevana viikonloppuja mittailen paineet uudemman kerran. Viimeksi mitatessa säädin linjapaineen siten että se on ohjearvon ylärajoilla.
    Nyt kyllä muistelisin että governor pressure ei noussut ihan nopeuden mukaan vaan jäi ehkä hieman alle. Nopeusmittari kun ei ole niin luotettava niin piti tulkita kiekkamittarista ja auto oli pukeilla. Pitänee testata tällä kertaa tien päällä.
    Jos arvot jää merkittävästi alle niin vaikuttaako tuo 2-3 vaihtohetkeen tai jopa vaihdon puuttumiseen?

    Ajokausi alkaa olemaan lopuillaan joten öljypohjan irrottelu jää talvelle.
    Jos tässä vielä 2-3-vaihto löytyy niin todnäk 1-2 vaihto jää kuitenkin melko alas.
    Olikos näille olemassa jotain erillisiä jousisarjoja joiden avulla vaihdot saisi samalle alueelle?
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Muokattu: 11.9.2019
  12. kingsway

    kingsway Gearhead

    Viimein sain mitattua paineet.
    Mitattu tallissa pukeilla, sillä mittarin letku oli sen verran lyhyt ettei testiä voinut tehdä ajamalla.
    Kierrätin johonki 3000-3500 kieppeille ja vedin kikkarin vaijerista löysiä pois samalla mittaria katsoen.

    Accumulator
    idle 55 wot 100 (3-2 kickdown toimii noin 80-85 psi)

    Front servo
    idle 50 wot 100 (mitattu ylivaihteella. Kolmosella wot 80, koska vaihtaa pienempää.)

    Rear servo
    idle R 160 wot 280
    idle 1 50 wot 100

    Governor
    idle 0, nousee max 30

    3-2 kickdown toimii 80-85 alueella. En viittiny pukeilla aivan älyttömästi huudattaa, mutta tuohon se asettuu.

    Tuo governor paine jää matalalle. Paine ei nouse vaikka kierrättää neljään tonniin. 30 psi tulee aika pian nopeuden mukaan ja siihen pysähtyy vaikka kierrokset jatkaa nousua. Tätä en testannut vetämällä kikkarin vaijeria käsin täysille.
    Johtuuko siitä että mittasin pukeilla?
    Vai onko siellä nyt jotain häikkää?

    Voiko näistä nyt päätellä syytä 2-3 vaihtamattomuuteen täydellä kaasulla?
     
    Muokattu: 23.9.2019
  13. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Keskipakosäätimen paine pitäisi nousta nopeuden mukaan eli 1 psi per 1 mph.
     
  14. kingsway

    kingsway Gearhead

    Niimpäniin, tämähän lukee vähän joka opuksessa.
    Mitä tuo liian matala paine aiheuttaa?
    Olen ymmärtänyt että governor häikät vaikuttaisivat sekä 1-2 että 2-3 vaihtoihin. Nyt 1-2 vaihto on varsin matalilla kierroksilla.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En muista onko moparilla samanlainen tsydeemi kuin muissakin, tod.näk on, kuvernööri saa öölinsa samasta linjasta kuin forward pakka.
    Jos 1-2 vaihto tapahtuu liian aikaisin niin silloinhan kuvernööri päästää "liikaa" painetta venakoneiston kuvernööriventtiileille. Kuvernööriltä menee siis paine yhtä aikaa seka 1-2 että 2-3 venttiileille ja niiden jouset "määrää" millä paineella ne liikahtaa. Ja tietenkin kick down paine taistelee toisesta suunnasta tota kuvernööripainetta vastaan.
     
  16. kingsway

    kingsway Gearhead

    Tuli tuossa tuijoteltua ATSG kuvia.
    Siltä se näyttäisi, että kun kickdown valve työntää throtle valvea, niin linjassa paineet nousee niin paljon, ettei governor paine pärjää. Shift valve ei liiku ja vaihde ei vaihdu (mahtavaa enkun ja suomen sekoittelua).
    Eli talvella joutunee aukomaan governoorin ja katselemaan 1-2 ja 2-3 venttiilien jousia. Myös pienoinen linjapaineen lasku saattaa olla paikallaan.
    Tuo governor kyllä hämmästyttää, kasattaessa se toimi ihan jouhevasti ja siltikään ei tuo paine nouse yli 30 psi:n. Sitä pitänee vielä kokeilla mitata maantiellä.
    Ja onhan vielä vaihtoehtona että edellinen virittelijä on shift kitiä asennellessaan sekoitellut osat niin ettei sitten ole ottanut niistä itsekään selvää.
     
  17. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Lokarin vaijeria en saanut järkevästi toimimaan vaikka kaasutin vivustoon tein eri välitys suhteella olevia vaijerin kiinnitys reikiä. Lopulta auttoi kun taivutin laatikon päässä kikkari vipua sopivaan muotoon jotta vaijerin kiinnitysruuvinpää ei osu shifterin vipuun ja porasin uuden reiän suunnilleen ympyrän kohdalle (netistä pöllitty kuva):
    [​IMG]
     
  18. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Juuri noin laitoin omanikin kun asentelin Lokarin vaijerin. Vaihtaa niin kuin kuuluukin ja kickdown toimii myös.
     
  19. kingsway

    kingsway Gearhead

    Tuolleen mullakin on. Lisäksi kaasarin päässä on rei'itetty kiekko, jossa niitä välityksiä pystyy muuttelemaan. Hankaluutena on tosiaan tuo 1-2 vaihto joka jää sitten väkisinkin matalille kierroksille. Noh, talvella lisää.
     
  20. kingsway

    kingsway Gearhead

    No niin, melkein vuosi meni, että pääsi tähänkin perehtymään. Eli ongelmahan oli - ja on edelleen kummat vaihtokohdat täyskaasukiihdytyksessä.
    Avasin tänään hännän ja governonin. Edellinen rakentelija on sorvannut isommasta painosta aimo siivun pois. Eihän pikkunen ryppyreuna kierrä niin paljon että vaihde vaihtuisi. Pikku paino on muokkaamaton ja jousikin ilmeisesti alkuperäinen.
    Tuossa vaan hämäsi tuo 1-2 vaihto joka on todella matalalla. Oiskohan tuo alunperin dieselin laatikko?
    Mistäpä löytyy tai löytyskö keltään muokkaamatonta painoa tuohon?
    Halkasija on se isompi. 1,070".
     

Kerro tästä muillekin!