Mopar A500 ja vaihdot täyskaasulla

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja kingsway, 8.9.2019.

  1. kingsway

    kingsway Gearhead

    Olen laatikkorempan jäljiltä säädellyt laatikkoa pitkin kesää.
    Muuten toimii hienosti mutta täyskaasun vaihdot ei pelitä.
    1-2 vaihto tapahtuu jo 3600rpm. Aika alhaalla mutta sen kanssa pystyy elämään.
    2-3 vaihto taas ei toimi ollenkaan, vaikka huudattaa 5500 saakka. Kun kaasua hieman löysää niin sitten vaihtaa.
    Huipputehot ovat kirjan mukaan 4400 kieppeillä niin siinä menee tuhat kiekkaa hukkaan.
    Kickdown toimii vielä yli satasen nopeuksissa mikä on ohituksissa aika ikävää. Ei tarttis enää tuolla pykältää pienempää.

    Missä vika?
    Olen säädellyt kikkaria ja välityssuhteita aika paljon. Tein jopa kaasariin rei'itetyn levyn jolla kikkarin välityksiä ja profiilia pystyy muuttelemaan. Kikkari on vaijerilla.
    Tällä hetkellä vipu ei mene täyskaasulla ihan pohjaan, eikä 2-3 vaihtoa löydy siltikään. Kovin löysälle en ole uskaltanut jättääkään.

    Huomasin että laatikon etupantaa hieman löysäämällä 1-2 vaihdon kierrokset hieman nousivat. Panta on nyt 3 kierrosta auki, aiemmin oli 2 1/4. Mietin että samalla 2-3 vaihto olisi löytynyt mutta eipä tuo siihen auttanut.

    Laatikko on vm 1990 42rh ja vakiohkon 318 ryppyreunan jatkeena. Laatikon ainoat muutokset ovat lisäkitkalevyt ja 3.8 kickdown pannan vipu. Vaikuttaako tuo vipu vaihtokohtiin?

    Miten nuo täyskaasuvaihdot saisi 4500-5000 alueelle?
    Voiko etupantaa säätämällä (löysäämällä) vaikuttaa 2-3 täyskaasuvaihtoon? Voiko tuota enää enempää löysätä?
    Mitä muuta voi säätää?
    Mittailin öljynpaineet ja kaikki olivat ohjearvoissaan. Miten nuo paineet vaikuttaa täyskaasuvaihtoihin?

    Ongelmana on siis täyskaasuvaihdot. Muuten laatikko toimii niinkuin pitääkin.
    Tulipa pitkä paatos.
     
    Muokattu: 8.9.2019
  2. Poke

    Poke 2nd gear

    A500 on kiehtovampi matka-ajossa, koska overdrive. Omani on kuitenkin sb:n jatkona 727.

    Mukavan pitkä paatos, koska info. 10points.

    Lis:
    72 inch pounds (8Nm) kiinni ja 2½ kierrosta auki sanoo asentaja tuossa:
     
    Muokattu: 9.9.2019
  3. Poke

    Poke 2nd gear

    Aijoo, omani on myös vaijerilla ja kaasarin huollon yhteydessä irroitan sen. Ennen irroitusta mittaan millin tarkasti vaijerin löysyyden niin vältyn taas sen sairaan pedanttiselta säädöltä. Se nimittäin on millistä tai jopa puolesta kiinni, että vaihto tapahtuu juuri oikealla kierroksella, ja että kick down toimii kun tarvitsee. Vaijerissa on sokeripalasta irroitettu sähköliitin stopparina niin vaijerin löysyyden voi säätää portaattomasti. Siinä kun on löysääkin aika paljon ennenkuin kaasutinvipu alkaa vetää.

    A500 voi kyllä pykältää alas sen ylivaihteen satasen vauhdista.
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Itellä on KD panta 1 3/4 säädetty, tais olla hemin perässä tjsp ohjekirjassa noin.
     
  5. kingsway

    kingsway Gearhead

    Jäipä mainitsematta että on siinä myös shift kit asennettuna.
     
  6. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Menix kitin asennuksessa holkki oikeinpäin takaisin?
    [​IMG]
     
  7. kingsway

    kingsway Gearhead

    Kyllä se meni oikein päin.
     
  8. kingsway

    kingsway Gearhead

    Jos tuo palikka olisi väärinpäin niin eikö se aiheuttaisi nopean paineen kasvun?
    Mittarilla katsoessa piirin paineet toimii hyvin.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Mikä shitkitti sun toosaan meni?
     
  10. kingsway

    kingsway Gearhead

    Se on edellisen omistajan toimesta asennettu, joten varmaa tietoa ei luonnollisesti ole.
    Olen pariinkin otteeseen purkanut tuon venttiilikoneiston ja todennut jousien värien ja reikien perusteella sen olevan TF2-luokkaa. On edelleen automaatti.

    Tulevana viikonloppuja mittailen paineet uudemman kerran. Viimeksi mitatessa säädin linjapaineen siten että se on ohjearvon ylärajoilla.
    Nyt kyllä muistelisin että governor pressure ei noussut ihan nopeuden mukaan vaan jäi ehkä hieman alle. Nopeusmittari kun ei ole niin luotettava niin piti tulkita kiekkamittarista ja auto oli pukeilla. Pitänee testata tällä kertaa tien päällä.
    Jos arvot jää merkittävästi alle niin vaikuttaako tuo 2-3 vaihtohetkeen tai jopa vaihdon puuttumiseen?

    Ajokausi alkaa olemaan lopuillaan joten öljypohjan irrottelu jää talvelle.
    Jos tässä vielä 2-3-vaihto löytyy niin todnäk 1-2 vaihto jää kuitenkin melko alas.
    Olikos näille olemassa jotain erillisiä jousisarjoja joiden avulla vaihdot saisi samalle alueelle?
     
  11. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Muokattu: 11.9.2019 klo 13:14

Kerro tästä muillekin!