mopar b body. borgeson. bergman coupler ja ääni

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja mickey, 11.12.2020.

  1. mickey

    mickey Gearhead

    Moro. Tilaamassa tuota borgesonin ohjausboxia. netistä luettua että tuo borgeson varustettuna tuolla bergmannin couplerilla (ettei tarvii lyhentää ohjausakselia) tuo hydrauliikan äänen ohjausakselia pitkin sisätiloihin. Onko kokemusta? Onko parempi ottaa borgeson borgesonin ohjausnivelellä missä vaimennin vai saako tuon bergmannin couplerin hiljaiseksi??Jossain juttua myös pumpun paineista ja letkujen koosta ja tehostimen öljyistä?
     
  2. coronet-65

    coronet-65 3rd gear

    Kirjoitan tähän omakohtaista kokemusta. Viime keväänä asensin borgeson boxin omaan -67 Coronettiin. Kyllä siittä meinaa hydraulisia ääniä kuulua, pihinöitä kihinöitä autoon sisälle, varsinkin hiljalleen käännellessä tuntee ratin kehältä kun öljy virtaa. Muuten se pelaa ja ajettavuus OK. Laitoin borgesonin oman nivelen, jouduin lyhentään rattiakselia, tarkka homma. nivel ei jousta yhtään, täytyi shimmata rattiputkea kojelaudan alta alemmaksi ettei laakerointiin kohdistu väännätystä sekä tulipellin läpivientiä täytyi viilata myös. Laiton uuden borgeson pumpun myös, 440 sourcen kiinnitys raudoilla. Kokeilin shimmata painetta alemmaksi ohjearvojen alarajalle, tuloksena oli että tehostus ei riittänyt kuumana paikallaan käännellessä betonilattialla, säädin paineen sitten entiselleen. Kiinostaisi myöskin täällä tietää onko nää hydrauliset äänet asiaan kuuluvia ominaisuuksia borgesoneissa vai mahtaako olla jotain vialla.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  3. mickey

    mickey Gearhead

    joku oli saanut äänet hiljaiseksi kun vaihtoi atf -->valvoline ps. ootko eri öljyjä koittanut?
     
  4. coronet-65

    coronet-65 3rd gear

    Mobil 220 atf olen käyttänyt tuossa. Kokeilin Valvoline täyssynteettistä ohjaustehostimeen tarkoittua öljyä mutta ei toiminut, noin 20 kilsan koeajon jälkeen öljyt kuumat ja ohjaus jäykkä ja öljyt poistetuna astiaan väriltään tummentuneet. Laitoin takaisin mobil 220 atf öljyt. Jotenkin jäi tuosta kokeilusta käsitys jäykempi öljy toimii paremmin. Valvoline täyssynt. vaikutti oleva todella ohutta.
     
  5. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Olen tehnyt omiin autoihini kummallakin tavalla. Kummastakaan en ole havainnut mitään ääniä. Ajotuntuma parani molemmissa selvästi. Sopivuus wedgen kanssa hyvä ja Hemin kanssa Borgesonin kansi yllättäen kiinni sarjassa, joten sai Borgesonin kantta snurrata + sarjaa mätkiä ärsyttävän paljon.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuinkahan tuommoinen nivellys kestää aikaa? Joustaahan nämä montuissakin jonkin verran. Tunkkasin early A-kopan keulan ylös ja laitoin akselipukit niin eteen, kuin pystyin. Reaktiotankojen etupäähän suunnilleen. Ovet takkusivat selvästi vs pyörillään olevana.
     
  7. coronet-65

    coronet-65 3rd gear

    Tuota asiaa olen miettinyt itekin. Alkuperänen coupler myötäillee auton korin vääntelyitä eikä vääntelyt rasituta rattiakselia ja simpukaa.Tuo Bergman coupler vaikuttaa olevan Mopar orkkiksen kaltainen mutta sopii borgesonin booreihin. Mahdolliseti parempi vaihtoehto sen takia miten veteliä nuo mopar korit on.
     
  8. mickey

    mickey Gearhead

    hyviä kommentteja. Ehkä tuon istuvuuden kannalta on tuo bergmannin coupler järkevämpi vaihtoehto. Eipä tarvi siiten akseliakaan katkaista. Pihisee sit jos pihisee. Ei se juurikaan tule muun möykän takaa kuulumaan.
     
  9. coronet-65

    coronet-65 3rd gear

    Katsoin bergman couplerin kuvia mitä nyt googlella näkyi. Sain käsityksen että se on moparin orkkis couplerista tehty hitsaamalla boori holkki päähän joka sitten passaa borgesoniin. Minua tuon boori holkin seinämä vahvuus ei vakuuta yhtään, on aika ohuen näköinen kuvien perusteella.

    Kun kunnostin tuota Coronettia, pyrin tekemään sisätiloista mahdollimman hiljaisen, on butyyli kumimattoa lattiossa, valusarjat, uudet tiivisteet korissa joka paikassa. En tiedä sitten tuleeko pihinät pumpusta vai simpukasta. Mulla tää on kevyt käännellä. ei oo oikein ns. vastetta ohjauksessa, melkoinen kokemus suorittaa kaistan vaihto jos on vauhtia vaikkapa 100 kmh.
     
  10. peelo57

    peelo57 3rd gear

    Mulla on ollut pari vuotta tuommoinen borgensonin boxi dusterissa, tuolla borgensonin omal vaimentavalla nivelellä.

    Pientä hydrauliikan suhinaa kuuluu lähinnä paikallaan ollessa kun öljyt on lämmenny, esim valoissa oottaessa. Kääntäessä hiljainen mutta "vapaana" suhisee. Luultavasti ohivirtaus puoli pitää tuon pienen äänen. Auto on muutenkin yritetty tehdä kohtuu hiljaiseksi.

    Hyvä kyllä ajotuntuma, kunhan on camberit, casterit ja muut kulmat kohillaan.
     
  11. challenger71

    challenger71 1st gear

    Challengerissa on ollu reilu 10tkm borgeson simpukka ja Bergman nivel. Suhisee kun ei käännä. Asiaan auttoi kun vuorasin rattiaksilasta sen haitari osan sisäpuolelta äänieristysmatolla. Ohuempi öljy hiljensi myös ääntä. Pumpun paineella ei ollut mulla suhinoihin vaikutusta.
     
  12. mickey

    mickey Gearhead

    ok.kiitoksia vastauksista. borgeson bergmanilla lähti suomea kohti.
     

Kerro tästä muillekin!