Mopar B kampuran tehdastoleranssit?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kapteenikosmos, 17.11.2005.

  1. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Elikkäs moparin 383 takoaksilan tehdastoleranssit olis haussa. Tuli hommattua Don Taylorin rebuildi kirja, mutta sieltä löyty vaan maksimi arvot kaulojen muotojen vääristymisille.

    Runkolaakereista mikro kerto semmosia, että enimmillään vääristymää 1 satku (milleissä) eli sen mukaan olis vielä hyvästi speksissä, mutta suurin ero nimelliskoosta 2.625in (66.675mm) oli 5 satasta (edelleen millejä). Mahtaneekohan mennä vielä läpipääsyrajalle?

    Kiertokangen kauloissa vääristymää oli enimmillään 3 satkua ja eroa nimelliskokoon 2.380in (60.452mm) 2 kymppiä. Ero nimelliskokoon tuntu perstuntumalta jokseenki isolta, etenkin jos välykset on huomioitu laakereissa?

    Eli työstöön vaiko ei?
     
  2. Mopar

    Mopar Gearhead

    Olisko ne kk-kaula 0.01" alikoossa, olis silloin 0,254mm alle nimellismita?
    Voin kattoo huomiseks, jos -75 korjauskirjasta löytys apuja tohon vaivaa....Tai jos joku ehtii ensin, ni säästyy kirjan ettimisen vaiva :oops:
     
  3. SC 285

    SC 285 1st gear

    Eikös koneistamo mittaa kamat ilman maksua.(ainakin meilläpäin) Mä heitän aina kamat koneistamoon mitattavaksi. Ei tarvi ite miettiä moisia, kun ammattilaiset tekee sen...
     
  4. Mopar

    Mopar Gearhead

    Runkokaula 2,6245"-2,6255" ja veivin kaula 2,375"-2,376".
    Molemmissa maksimi epäpyöreys/ kartiokkuus 0,001"
    Päittäisvälys 0,002"-0,007 maxi hyväksyttävä 0,010"
    Nämä -75 tehtaan korjauskijasta 400:seen myllyyn.
     
  5. Mopar

    Mopar Gearhead

    Mistä sait tuon kk-kaulojen nimelliskoon, kun tehtaan speksit on tossa edellisessä ja Senatoren kirjassakin kooksi mainitaan 2,375"
     
  6. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Don Taylorin 'How to rebuild big-block mopar engines' olis sitä mieltä että molempien, B ja RB lohkojen kampuroiden veivien kaulat ois ton 2.380in. (piti vielä tarkistaa uusiks etten ollu lukenu väärin).

    Oiskohan tullu tähän kirjaan painovirhe?
    Jos kaula on oikeasti 2.375in niin silloin mun mittaukset sopis paljo paremmin siihen, että pitäs olla vakio kokoset kaulat.

    Noiden speksien valossa näyttäs siltä, että saa koneistaa koko kampuran. Ei oo kyllä mikään ihme kun sylinteritkin on lohkossa sen näköset, että tätä ameriikan ihmettä on ajettu hiekalla lantratulla bensalla.

    Pikainen googletus tarjos tälläsen:
    http://www.geocities.com/MotorCity/Track/5772/brb.html

    Eli ton mukaan olis kuitenki 2.38in :eek:
     
  7. Mopar

    Mopar Gearhead

    Kyllä näissä Brandoninkin kauppaamissa aksiloissa on 2.375 kk-kaulat.
    Se vain taitaa olla niin SUURI maa, että toleranssitkin on sen mukaan :rotfl:

    Niin, piti laittaa se linkkikin tähän
    :oops:

    http://www.440source.com/crankshafts.htm
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Samat '69 Service Manualissa 383:een
     

Kerro tästä muillekin!