mopar b:korin jäykistäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja dodmike, 20.12.2011.

  1. dodmike

    dodmike 1st gear

    Onko kellään kokemuksia korin etu ja takapalkin liitämisestä.netistä löytyy yhdyspalkkeja hitsattavia ja pulttiliitoksia.sais korin jäykemmäks.
     
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    Halvin ja melkeimpä helpoinkin ratkaisu on hakea rautakaupasta sopivaa putkea ja hitsata kiinni.
     
  3. jaketin

    jaketin Gearhead

    Näin se taitaa olla, mitä MJF sanoo. Olen kuullut, että noiden subframe connectorien sopivuus on ollut aikas huonoa :eek:
     
  4. Coronet -73

    Coronet -73 3rd gear

  5. cuda69

    cuda69 Gearhead

    minä tein muistaakseni 60x60 rhs putkesta satelliteen yhdistäjät.jäykistää sopivasti,kannattaa tehdä.
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

  7. Coronet -73

    Coronet -73 3rd gear

  8. 4spdBcuda

    4spdBcuda Gearhead

  9. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Katso mallia tuolta www.xvmotorsports.com ,aikas helppoa tehdä itse.Osa ainakin. Cuda-challenger foorumilla hyviä kuvia aiheesta tai aihetta sivuten,hakusanaksi vain sub frame connectors.. Tuon suorankin profiilin saa hienosti laitettua kun leikkaa lattiaan profiilin menevän aukon. Et kuitenkaan tee enään museoautoa! :lol:
     
  10. Coronet -73

    Coronet -73 3rd gear

    Juu tuostapa linkistä löytyi itselle muitakin hyviä vinkkejä korinvahvistus aiheesta, kiitoksia Tampereen Villelle 8)
     
  11. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Oleppa hyvä vaan. :D Xv:n jäykistykset + ideat siitä on moneen autoon hyödynnettävissä.
     
  12. mopster

    mopster Gearhead

    Noi pohjaan hitsattavat pohjan mukaan muotoillut palkit voi ehkä olla hienot, mutta ei siitä sen vahvempi rakenne tuu vaikka se pohjaan hitsataankin. Miksikö? No toihan on vaan u-profiili, ja kun se hitsataan pohjaan niin yks sivu siitä muodostuu millin pellistä. Jos funtsit että hitsaat ton umpinaiseks käyttämällä millin soiroa, ja koitat sen jälkeen väännellä sitä, niin se on aika pirun paljon heikompi kun joku 3mm seinämäinen putki. Lisäks noi on aika kallista peltiä jotka pitää vielä uittaa tänne toiselta puolelta maailmaa. Kyllähän noikin varmaan toimii en mä sitä sano, mut mun mielestä vähintään yhtä hyvin tai paremmin homman hoitaa putki jota saa rautakaupasta paljon halvemmalla, ja joka on huomattavasti helpompi asentaa. Ton modauksen tarkotushan on yhdistää etu- ja takarungot, eikä se pohjaan kiinni hitsaaminen oo välttämättä ollenkaan tarpeellista.

    A-koppasessa oon käyttäny tohon hommaan 50x50 putkea, mut yhteen b-koppaseen kun tehtiin (71 roadrunner) niin siinä oli takarungon malli semmonen että piti käyttää matalampaa 30x50x3 putkea. Jos ois korkeempaa putkea käyttäny niin ois pitäny pohjaa leikata auki ja putket ois tullu osittain takajalkotilaan.
     
  13. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Mulla on E-kuorisessa kaks pyöröputkea yhteen hitsattuna ja tiukasti kiinni pohjassa. Tykkään tuosta ratkaisusta, koska jäykisteet eivät näy autoa sivusta katsottaessa. Tarvikkeet K-Raudasta parilla kympillä.

    Käsijarrun vaijereiden reitit kannattaa katsella valmiiksi.


    [​IMG]
     
  14. hummer1

    hummer1 3rd gear

    Täällä Helsingissä olisi uudet B body Hotchkis Subframe Connectororsit .. jos haluasi ottaa mallia niistä, on mahdollista vielä toistaiseksi ennenkuin menee kiinni autoon.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Onks ne etu- ja takarungot just kummempaa millin peltiä kuin pohjakaan? Siis että jos hitsaa hötöisen kotelon päähän kiinni kaks metria vaikka kuinka jäykästä putkesta, niin tuleekos siitä jotenkin vääntöjäykkä? Tuntuis se lattian kanssa paritettu kotelorakenne tämmöisen amatöörin mielestä paljon enemmän jäykältä kotelorakenteelta kuin pakopukten katlaiset ydhsitimet...
     
  16. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Mielestäni tärkeintä olisi saavuttaa korkea vääntöjäykyys, sitä ei saavuteta pelkillä suorilla putkilla/palkeilla.

    Tällaisen tein yhteen Camaroon ja suunnitelmissa tehdä vieläkin jytäkämpi omaan B-koriin. Materiaalina 42mm saumaton eli samaa kun turvakaarissa.

    Testattu jäykkyden lisäys (tunkkauskoe) oli merkittävä.


    [​IMG]

    Sininen ja punainen putki ainoastaan väliaikaiset hitsaus tuet.

    Keskiosa nousee ylös lattiaan melkein kiinni (3mm irti) joten kässärin vaijerit kulkee alapuolelta.
     
  17. kanafarmari hh

    kanafarmari hh 1st gear

    [​IMG]
    vähä paskakuva mutta tuas on mopar c-body johona on lattiaan hitsatut yhyryspalkit ja etuapurungon kiinnitys alue on boxatttu sekä 2 kpl poikittaisia palkkia kynnyksestä kynnykseen (valkoiset palkit), lehtijousien etukiinnitys tapahtuu sisältä boxatusta kotelosta ym. diipa daapaa. tuli aika jäykkä, sekä koko kori on hitsattu ns. rallityyliin 2cm saumanpätkillä ympäriinsä
     
  18. mopster

    mopster Gearhead

    Juu ei ne rungot siellä tosiaan kummoset ole ja siks ei kannata tehdä överiks niitä yhdistäjiäkään. Väliin hitsattava putki hoitaa sen homman mitä tolla haetaan, ja niiden laittaminen on helpompi ja halvempi vaihtoehto kun toi lattiaan hitsattavaan versio. Varmaks en pysty sanomaan onko jompikumpi rakenne vahvempi kun toinen, mutta en usko että on merkittävää eroa. Se että toi u-profiili hitsataan lattiaan tekee siitä ehkä suunnilleen yhtä vahvan rakenteen kun mitä se putki palkkien välissä on.
     
  19. kanafarmari hh

    kanafarmari hh 1st gear

    nojoo tiärä sitte mutta nämä aftermarket bolt on runkokepit taitaa olla enenpi "dream on" kyllähän tuallaanen pelkästään päistänsä hitsattukin putki siälä jotaki tekee mutta kyllä sitä kannattaas vähä hitsaalla pohojapeltiinki siitä välistä, tulis enempi sellaanen yhtenäänen rakenne joka pitelis enenpi tuata kiärtymis voimaa. omakohtaasena kokemuksena voin sanua notta tuallaanen "äkkiä" meikälääsen tekemä dartti -73 4d meni mustaltajäältä aika haipakkaa 60-70km/h perä erellä kiinteään esteeseen (kivi/penkka) ja on viälä tänäpäivänäki liikentees, ja siinä oli kotelootu palkit pohojapeltiin ja tuli helevetisti jäykempi verrattuna vakioon. mutta se on makuasia, kukin uskoo mihin uskoo. itte tekisin perusputkesta ja pellistä palat pohjan/putken väliin, halapa värkki ja jos ei veloota itteltänsä tekemisestä niin se aika halapaa.
     
  20. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Tarvis kans laittaa 71 roadrunneriin rungon yhdistäjät. Tein ne suunnilleen valmiiks asennusta varten ja sit tuli mieleen, et koppa olis varmaan paras olla pyörillään ja kaikki osat paikallaan? Tällä hetkellä puuttuu lähes kaikki.

    Onko paras tehdä auto valmiiks ja vasta viimisenä hitsata connectorit paikalleen vai ei vitunkaan väliä?
     

Kerro tästä muillekin!