Mopar bb + 4-speed --> 426 + 4-speed

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Harri S, 16.2.2012.

  1. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Pannaas nyt noita rojekteja taas eteenpäin.

    Kun mä en näistä moottori-vaihteisto-jarruyhdistelmistä oikein mitää tiedä, joten muutama kysymys tietäjille. Autoni vanha kone tarvii hoitoa, joten samalla vois päivittää tuota konetta suuremmaksi.

    Jos ajatellaan, että mulla olis E-korisen BB K-palkki, jossa on tällä hetkellä kiinni 383 ja siihen laittais kiinni 426.
    Ja jatkossa käyttäisi tuon 383:sen perässä ollutta 4 speed laatikkoa kera tuon 426:sen, niin mitä kaikkea menee vaihtoon?

    Ilmeisesti koneenkorvat ainakin, mutta mites vauhtipyörä ja istuuko tuo laatikko sellaisenaan 426:sen, vai onko siinä eri kaaveli kuin isolohkossa.

    Mites kytkinlevy onko niissä eroja esim. halkaisijassa ja mitä pakosarjoja tuossa kannattais käyttää?

    Rummuthan tossa aihiossa on ympäriinsä, onko 426 E-koria saanu tavan rumpujarruilla, vai mitkä hidastimet siinä on ollu?

    Siis ihan perusjutut, mitä tuollainen moottoriswappi minimissään vaati, jos lähtökohta on 383+4-speed neekerimallin E-korissa?

    Nyt olis hyvä sauma tarjota myös tuollaista ehjää vanhanliiton rautakonetta.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Hemiäkö meinaat?
    Vauhtipyörä menee silloin vaihtoon, 6->8 pulttinen.
    Halkaisijoista en mee takuuseen saako 8 pulttisena 10.5 tuumaista mikä taitaa sulla nyt siellä olla. Epäilen kyllä että löytyy maailmasta moisia.
    Jos joudut isomman vaihtamaan niin menee kytkinkoppa samalla vaihtoon, ellei nykyisessä kopassa ole mahdollista laittaa starttia ulommas?
    Suosittelen silloin laittamaan esim. Lakewoodin kopan, niihin sopii startti kahteen eri kohtaan ja lootaksikin käy A-833 ja Tremec:t.

    Hempassahan on alunperin sama loota, paksummalla (?) kytkinakselilla, sekä isommalla etulaakerilla. Muuten romut lootan sisällä taitaa olla suunnilleen samaa kamaa. Kytkinakselin boorit tais olla 18 Hempassa ja 23 muissa versioissa.
    Kytkimen hilut käy samat jos vaan saat saman vauhtipyörän siihen uuteen mottiin sopimaan.
    Koneenkorvista ei oo hajuakaan... Erilaiset ne varmaan on.

    Katalooki
    Tuolta tutkimaan osanumeroita.
     
  3. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

  4. Gunskynttila

    Gunskynttila 3rd gear

    BB

    Katsohan äijää... Suht hiljaista onkin ollut tämä talvi Harrin suunnalta. Alkaa tuo kevät aurinko sulattelee mieltä. Siitä se lähtee, ääntä kohti vaan ja uusia tilavuuksia kehiin. Ei paha;)
     
  5. Bowhill

    Bowhill 3rd gear

    Hemicuda : Extra Heavy Duty suspension Package S15:

    -Front Torsion bar : 0.92 inch
    -Front Stabilazor bar : 0.94 inch
    -6 leaf XHD Rear Springs
    -Extra HD Shocks
    -F60-15” on 7” Rims
    -Brakes 11” Front, 10” Rear Drums, Front Discs, 10” Rear Drums 10”, Manual or Power

    Tämmöset speksit joskus onnistuin netin syövereistä Cudalle löytämään, lähdettä en muista...
     
  6. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    *tuumasta toimeen vaan, toihan on alunperinkin ihanteellinen paketti, hemi ja manuaali, onnea etukäteen jos siihen päädyt.

    ps ...kysäsehän nm. mapal:ilta et löytyiskö rautahemiä tai lohkoa,...tai tietoo olinpaikoista.
     
  7. Mutku

    Mutku Gearhead

    :eek:

    Asiaa. Hemi ja manuaali on sitä parasta.

    - ymmärtääkseni koneenkorvakot kandee hankkia just tommoset ylempänäkin esitetyt, jotka käy jo olemassa olevaan isolohkopalkkiisi. Noita tekee tietääkseni parikin firmaa, Schumacher on mun mielestä se parempi katukäyttöön, se toisen firman tuotos on kai enemnpi race-hommiin, kun on kai vielä kovempaa materiaalia se "keskipuslan" osa siinä tms.

    -sitte pako/peltisarjat on silleen "hauskat", että se ykköspytty meinaa osua joko ohjaussimpukkaan tai koneenkorvaan. Eli jos hankkii semmosen Hemi-lohkon, jossa on wedge-mallin koneenkorvat, niin vakiorungollisessa ja -simpukkaisessa autossa se nyt on aikas tekemätön paikka sitten se kuskin puolen pakosarja varsinkin siis ykköspytyn kohalla. Kisa-autoissa ja "norsunkorvakiinnityksellä" ja kunnon ohj... siis ilman vakiosimpukkaa toi on helpompaa tms.


    Sitten semmosta hifistelyjuttua, nämä varmaan tiedätkin:

    - sanotaan, jotta jarrutehostajan mötikkä eli se tuliseinässä kiinni oleva alipainelimppu pitäs vaihtaa Hemi-mallin semmoseen lillasti kulmikkaaseen ja kapeampaan-mutta-pidempään malliin. Että se neek... normimallien iso alipainelimppu ei sopis sen Hemin kuskinpuoleisen venakopan kanssa. No..... sopii se vakiokin iso normilimppu, on kyllä millipeliä, mutta sopii ...Ja periaatteessahan sitä jarruvivustoa voinee lillasti siirtää sivuun muutossarjalla, eli siten se limppu siirtyy inansa poispäin venakopasta.... no, millipeliä taas. Se, että sopiiko sitä kuskin puoleista Hemin venakoppaa irrottaan kone paikoillaan ton vakion limpun kanssa onkin eri juttu?

    - sitten alustassa oli kaikkea pientä tai isompaa Hemi-malleissa mitä ei ollut normi-isolohkoissa. Nuo ei ole kai tärkeitä normielämässä ja normaalissa tapauksessa(?). Oli jotain öljypohjan suojaa siinä K-palkin pohjassa, semmonen peltikäikäle, että osuis se ekaks maahan/esteeseen se K-palkin "hyppyri" eikä öljypohja. Ja sitten niitä "torque boxeja" sun muita apurunkojen päitten ja korin vahvikkeita. Ja bensalinja tais olla 5/8", jos muistan oikein.

    - varmasti oli muutakin, muut lisäilkööt, kiitos.


    Erittäin hienolta kuulostaa nuo HarriS:n hommat (taas). Hyvä, tsemiä!
     
  8. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kiitokset kaikille vastanneille.

    Mullahan ei ole tuossa aihiossa sitä jarrutehostajaa ollenkaan, joten tilaa moottorille on. :D

    Jenkkilänpään myynti-ilmot on luupin alla eikä koneesta ole vielä tietoakaan, mutta katsellaan nyt. Crate-koneet näyttäis olevan edukkaampia. Olis vissiin järkevistä ostaa tuollainen uusi jälkituotantokone, niin ei tarvis heti alkaa taas hemiä palastelemaan. Tää hanke ei tietysti ole se halvin, helpoin ja ennen kaikkea järkevin, mutta onhan tuossa aihiossa toki paljon hommaa vielä ennen konepäivitystäkin. Ei siinä nyt yhdet ristiretket tuon moottorin suhteen enää paljoa paina.

    Mutta onhan näitä hemejä irtonaisina ihan kotomaassakin... onhan?
     
  9. Mutku

    Mutku Gearhead

    Mun (vajavaisten) tietoluulojen perusteella Hemejä on ihan reilusti Suomessa. Kaikenkokosia ja alumiinikantisia ja kokoalumiinisiakin, kadullakin. E-bodejakin. Wanhoja kunnon Hemejä eli muskeliajan 426-rautakoneita on kovin vähän, kun uustuotantoHemit on edullisempia ja käyttämättömiä. Noista uustuotantokoneista puhuttaessa jopa 470cid ja 528cid Hemit alkaa jotenkin olla "peruskauraa", Hemeissä(kään) ei tunnu niin kovasti olevan "wow-efektiä" enää, kun alsa572kin alkaa olla nähty lukuisissa autoissa Suomessa? Mutta muistetaan se sanonta ketuista ja pihlajanmarjoista... En mitenkään halua mollata tai vähätellä Hemiä, ainakin siis mun haaveissa on Hemi ja manuaali myöskin.
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    ...syy miks se hemi ei ehkä tuota "wow" efektiä enäää ihan niin paljon on se et se mystisyys sen takana on katoamasa kokemusten lisäänrtessä. Let' face it; wanahanaikainen mottori jos on aivan helvetin raskaat osat ja helvetin huono remodynaaminene (?) hyötysuhde ja hyvin virtaavat kannet. Makee motti, mut voima ei mitenkään säväytä vakiokuosissa. Luonne on kyl mukava.
    En tie, mut koitetaan josko tollasest kuitenkin jotain irtois katukunnossa, 2000luvun alussa wedgellä dynottiin liki 800 kaakkia 500 kokoluokassa pumppubensalla, jää nähtäväks miten käy Heimo Harteikon? Selvinnee tän vuoden aikana,mut julkaistaanko tuloksia on toinen juttu...
     
  11. max

    max Double Gearhead

    C-barge varmaan puhuu ihan asiaa näiden moottoreiden kingien ominaisuuksista,mitä aika on varmasti kullannut.

    Kuinkahan hyviä ovat 454 LS-6 1970 koneen imusarja,pakosarjat ja liian suuret Rect Port kannet,kun kyseessä on vaan näin pieni moottori.

    En edes tiedä millainen nokka mahtaa olla em. mottorissa,mutta ei varmaankaan kovin fiksu verrattuna nyky nokkiin

    Taisi olla Muscle car Magazinessa,missä LS-6 Chevelle antoi takapyöristä 280 heppaa.

    Sorry,Off Topic.
     
  12. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Niin ainahan kaikki riippuu siitä, mitä haetaan... Tässä tapauksessa kuitenkin kyse on siitä, mitä minä haen ja silloin vain sillä, mitä minä tässä tapauksessa haluan, on merkitystä. Minulle itselleni.

    Tuskin hakisin huippuviritetyä ja huipputehokasta konetta valuraudasta 2-venttiiliteknikalla ja kaasuttimilla, siihen on muut lääkkeet olemassa. Mutta kun se nyt ei vaan ole mun juttu. Ei kiinnosta.

    Jos taas haetaan sitä, mistä itse olen ne päiväunet natiaisena nähnyt, ei vaihtoehtoja ole. Ihan sama mitä teholapuissa lukee ja mitkä ne koneen ominaisuudet on. Harrastan fiilispohjalta, niin ei mee nää touhut turhan vakavaksi.

    Mutta ne vinkit tuon otsikon paketin yhteennaittamisesta E-korissa ovat edelleen tervetulleita. Hyviä ajatuksia ja tietoa on jo tullut. Kiitos niistä.
     
  13. PasiR

    PasiR Gearhead

    Kuulostaa asialliselta projektilta!
    Jos päädyt cratemottiin, niin kannattaa suolistaa se jotta saat nukkua yösi rauhassa, niissä kun on ollut yhtä sun toista kuralla.
    Crate saattaa olla edullisin vaihtoehto kuitenkin. Chryslerin jälkituotantolohkoja näkyy aina silloin tällöin myytävänä, HemiFredillä oli tollanen pari viikkoa sitten mut meni suht heti, pyynti oli $2500.
    Vanhat maksaa enemmän kun toi ja siitä on matkaa vielä täydeksi koneeksi.
    Pakosarjoiksi osta valurautaset niin ei tartte paljoa ihmetellä asennusta.
     
  14. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Jaa, kyllä mulle vielä 426 HEMI + 4-speed saa aikaan WOW -efektin. Johtunee siitä, että olen maalta ja vielä tässä iässäkin jaksan innostua näistä muskeliajan autoista samalla tavalla kuin 1970 -luvun lopussa kun tavailin ruotsalaisia Wheelsejä ja sittemmin suomalaista V8 -Magazinea.

    Eihän tuo swappi tosiaan tämän päivän osatarjonnalla ja netin avittamilla yhteyksillä kovinkaan kummoinen ole. Pinkkahan täytyy toki olla kunnossa, mutta se onkin taas aivan toinen juttu.

    Suosittelen ostoilmoitusta myös MoparSwedeniin. Hurreissa tuota kampetta on tallien kätköissä melko lailla enemmän kuin täällä. Ja jopa myytävinä.

    Vuoden tai vuosisadan HEMI -kauppahan oli tarjolla tällä palstalla jo alkuvuodesta. Itse asiaa makustelin päivätolkulla, mutta GTX:n vinissä olevan V-kirjaimen takia päädyin lopulta 440 Six Packin rakentamiseen. 440-6 moottorina aiheuttaa itselleni wow -efektin (HUOM! wow -pienillä kirjaimilla...), mutta yhdistettynä oikeaan autoon, 18 splines -manuaaliin ja 4.10 Danaan caps lockit voi taas kytkeä päälle.
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei siin mitään on ihan luonnollista et harrastaa omien mieltymysten mukaan. Itekin pidin hemiä legenddarisen maineensa ansiosta unelmana, mut jos olisin sellaseen sijoittanut niin lopputulokseen olisin ite ollut aika pettynyt. Ei se oo sen kummosempi kulultaan kun muutkaan muskelimtorit. Loviisassahan olis myynnissä käytety hemppa joka on joitain aikoja sitten rempattu ja pelaa kun kello. Hintapyynti ei oo ihan edullinen mut toisaalta tollasenn crateen verrrattuna siin on apulaitteet joihin helposti menee tass tuhansia ja tuhansia.
     
  16. ptpt

    ptpt 1st gear

    833:n mullakin odottais asennusta, mutta ei viälä ens kesäx.. mut välillä käyny myös haaveissa 6.1 ruutta hemi + t56 manuvaali :lol:
     
  17. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Pysytään hetki visusti ot puolella:
    Kyllä jokaisen tarttee harrastella omien mieltymysten, unelmien ja fiiliksen pohjalta. Joillekkin meistä Hemin legendaarinen maine + vaikuttava ulkoasu nyt vaan riittää.
    Toiset (vaikka C-barge) tarvitsee puhtaasti voimaa ja sekin mielellään jotenkin kustannuksiltaan hallittavasti. Silloin wedgellä pärjää hyvin tai jopa paremmin.
    Ei oo C-bargellakaan leetukan konetta tai nissanin (onneks) ( jotka kai nekin jotain tuottaa....)

    500cid 800hp wedge 2000-luvun alusta.
    Joo, onhan tommonen, muttei niitäkään puissa kasva.
    Samaten löytyy useita n.500cid 7-800 hp Hemejä.

    Katotaan nyt sitten mitä tosta C-bargen mainitsemasta Hemi projektista tulee, josko siitä joku lukuja viittii nettiin laittaa....
     
  18. mapal

    mapal Gearhead

    426 hemi

    joo voisin myydä pitkin hampain yhden HEMIN,löytyy muutakin siihen jatkoksi.....mielellään rakennetaan tietysti valmis auto.
    www.nostalgiamotors.fi
     
  19. studio57

    studio57 Gearhead

  20. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kiitos vinkeistä, mutta ei tarvetta enää.
     

Kerro tästä muillekin!