Mopar c body etujarrut

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Sdkillah, 29.6.2020.

Tags:
  1. Sdkillah

    Sdkillah 1st gear

    Mistähän vehkeestä kävisi muokkailemaan levyjarruja 1966 c body new yorkeriin jossa alunperin rumpujarrut edessä sekä rakana. Taakse jo hankittu fordin 8.8 3.73 lukollinen perä levyjarruilla ja nyt olisi tarkoitus muokata eteenkin levyjarrut. Muistan joskus jonkun puhuneen että myös hiacen tehostaja kävisi kivuttomasti alkuperäisen Yksipiirisen tehostajan paikalle mutta pääpointtina nyt ensin istuttaa eteen levyjarrut ja miettiä tehostinta tämän jälkeen. Ideoita ja kokemuksia otetaan vastaan.
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Vaihtoehtoja on monia.
    Joko 66-68 Budd levyjarrut olka-akseleineen. Ei hyvä koska osat harvinaisia ja kalliita.
    69-72 Levyt olka-akseleineen, osien saatavuus suht hyvä.
    73 levyt olka-akseleineen on parhaat, koska levyjen laakerointi muuttui samaksi kuin AEB yms korisissa. Tosin ovat kysyttyä tavaraa.
    Tai sit ostaa Wilwood yms muutossarjat jotka käy suoraan rummullisiin olka-akseleihin. Eivät ole halpoja. Hinnat on 700€-> ja ylöspäin. https://leedbrakes.com/i-23439001-power-front-disc-brake-conversion-kit-mopar-c-body.html
    http://www.magnumforce.com/magnumstore/shop/item.aspx?itemid=157
    Tai jos on tee-se-itse henkeä. Etsii jotkut Brembon 4 mäntäset satulat, arpoo sopivan levyn, teettää adapterin satulalle yms.
     
  3. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    ”Vuselake ”jo kirjoittikin oleellisen. Paras vaihtoehto -73 Ckopan Olka-akselit jarruineen. Tehostaja on helppo hommata rokkiautosta peruskunnostettuna. Miksi tunkea hiacen tehostajaa pannuhuoneeseen kun saa sopivan kerralla. Nyt vaan mietityttää mikä on sopiva pääsylinteri kun edessä ja takana on levyjarrut.
     
  4. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Helvata eipäs ole enää Moparin jarrutehostajan hankinta läpihuutojuttu.. eli reproa joudut katselemaan.
     
  5. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Rumpujarrullisen olka akseliin saa kyllä edullista muutossarjaa, ei oo mikään ongelma.

    https://scarebird.com/index.php?route=product/product&path=64&product_id=255

    [​IMG]

    89 taalaa adapteri ja siihen päälle vielä levyt, palat , satulat ja letkut. 600€ pintaan jää koko paketti ja kaikki perus osia jotka saa vaikka suomesta. Ostin just Imperialiin vastaavan satsin.

    Tehostaja on suurin ongelma löytää jos sitä ei oo valmiina.
     
  6. dart -66

    dart -66 Gearhead

  7. Hai

    Hai Gearhead

    En tykkää Scarebirdin tavasta käyttää 1988-> GM pickupin satulaa levystä tehdyn adapterin kanssa.
    Scarebirdin kokonpanossa pinta-ala, joka välittää jarrutusvoiman adapteriin on alle 1cm2.
    GM spindleissä alue on ensinnäkin useita cm2 ja se tukipinta ulottuu levyn päälle.
    Sisemmän palan voima välittyy toki kuten alkuperäisessä, mutta ulompi pala vänkää satulaa vinoon. Kilometrit näyttää miten paljon tuo pieni tukipinta hakkautuu ja väljistyy käytössä.
    [​IMG]

    Tästä johtuen tein kaverin autoon levyt käyttäen 1995-> Crown Victorian satuloita.
    Niissä on erilliset pultattavat jarruikeet ja voima välittyy suunnitellusti täysin pulttien kautta.
     
  8. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Ei sovi vaan tossa tulee mukana sovitteet olka-akseliin jolla saa uudemmat laakerit paikalleen.
     
  9. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Ja komppaan myös Haita, nämä Scarebirdit ei kaikille katsureille välttämättä kelpaa ilman lujuuslaskelmia.
     
  10. Lähinnä mietin, että jos tietää sopivan levyn, niin sen perusteella voisi valita vielä paremman satulan ja tehdä sille paremman adabterin. Siis DIY-näkökulma.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  11. Hai

    Hai Gearhead

    Mun mielestä tää 1995-> Crown Vic satula on aika hyvä. Ja halpa alk. 15€ / kpl Rockautossa.
    https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=523605&cc=1108213&jsn=4595
     
  12. Juu. Hyvä valinta.

    Itse ajattelin enemmänkin täkäläisiä vermeitä. Sopivia löytyy henkilöautoista ja pakuista.

    Esim. Transitissa Mk7 (06-14) oli tämmöinen 2 -mäntäinen satula 300/28 mm levyn kanssa:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Kuvat pöllitty ebaysta, joten ei annetta pintaruosteen häiritä..:D
     
  13. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    No jos tolle tielle lähtee niin 69-72 C-bodyn levy käy suoraan 65-72 C-bodyn rumpujarrun olka-akseliin. Sitten ite leikkaa adapterin ja 73 satula siihen. Valmis.
     
  14. Elikkä tällänen levy?

    [​IMG]
     
  15. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Luulisin että nämä katsotaan ko ajoneuvoon tarkoitetuksi osaksi.
    Itsetekoisiin saattaa vaatia laskelmat.
    Tässä on mutuilu vahvana 99%
     
  16. Ei sun mutuilu varmaan väärin ole..Pykälä menee näin:

    3.4 Jarrut
    Ajoneuvon nestetoimisten jarrujen vaihtaminen on seuraavin edellytyksin sallittu:

    a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin ajoneuvosta tai tarkoitettu ajoneuvoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa ajoneuvoa;

    b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa
    käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien
    lujuudesta on esitettävä selvitys;
     
  17. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    No näin mä itsekkin kuvittelin mutta kun soitti ja kysyi niin pari kolme konttoria tässä Hämeenlinna/Riihimäki akselilla, joissa olen käynyt katsastelemassa aikaisemmin, sanoivat että laskelma pitää olla kun sun auto on Imperial eikä Chrysler johon se sarja on tarkoitettu. :poff:

    Neljäs konttori sanoi että tuo vaan tänne niin leimataan. Kannattaa siis selvittää eka.

    Toisaalta 67 Furyyn ei tarttenu mitään muuta kun maksaa 120€ extraa vuosileimalla.
     
    Gary Grand ja Pietsi tykkäävät tästä.
  18. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Säästyy harmilta kun kysyy ensin:rotfl:
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!