Mopar C-body iskariongelma.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Shit-O-matic, 13.7.2012.

  1. NY4dHT

    NY4dHT 3rd gear

    Enpä tullut kirjoittaneeksi muistiin tarkkoja lukuja. Motoralin kaveri mainitsi, että "vaimennusta on vain hiukan yli puolet Kraislerin vaimennuksesta". - Tarkistan asian, kun menen hakemaan "custom-iskareitani" elokuun toisella viikolla: jospa saisin kopion tuosta tietokoneliuskasta. Otan joka tapauksessa lukuarvot ylös muistiin.
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Porsche varmaankin parempi vaihtoehto sitte. Noit Koneihan kyl pystyy tuunaamaan, mut jos on valmista oikeeta ni ilman muuta sit sellasia Meil on kyllä ihan "orkkiskonit" c-koppasessa yhdessä 1.18" sauvojen kanssa, eikä sitä ainakaan kovin pehmeeks voi väittää. Autokaan ei kyl paina kun 1600, mut menee ainakin 280 km/t ihan mukavasti.
     
  3. NY4dHT

    NY4dHT 3rd gear

    Minulle tulee eteen Firm Feel 1.06" sauvat ja pyrkimys on tehdä auto, joka pysyy radalla vielä 250km/h nopeudessa. (Saa sitten nähdä loppuuko koneesta teho;-)

    Tarkoitukseni on laittaa myös auton takapää kuntoon. Onko kenelläkään kokemuksia Quadra Shock-setistä? (Korjaantuuko "wheel hop"-ilmiö oikeasti, vai tuleeko vain turhaa painoa? - '80-luvun Mustangeissahan noita 4-iskarisysteemejä oli.)
     
  4. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Nyt on oikeet KYBit edessä. Hitto se toinen iskari oli menny aivan jumiin. Lukossa kun kelan kassa. Kyllä tuli mukava ajaa näillä. Ei niiaile kuten monroet, mutta silti liukuu monttujen yli.
     
  5. 4spdBcuda

    4spdBcuda Gearhead

    Oliko mikä osanumero näillä
     
  6. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Etuiskarit KG4507 ja taka KG5512.

    Olin ostanu vahingossa sinne eteen B-bodyn KG4510 iskarit... Ovat liian pitkät.
     
  7. 4spdBcuda

    4spdBcuda Gearhead

    pitääpä tutustua aiheeseen. Mites noissa on ollut kallistuksen vakaajia, nyt täytyy myöntää etten omaani muista mutta kaiketi edessä jo on,onko c-koppasissa ollut taakse tarjolla vai onko tarvike tai sovella itse jostakin ainoo mahis.
     
  8. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    On saanu eteen ja taakse vakainta. Itselläni ei vakaimia ole.
     
  9. SlantSix

    SlantSix 1st gear

  10. NY4dHT

    NY4dHT 3rd gear

    Sain juuri etupään mittatilaus-KONI't. Ne modifioitiin maahantuojalla 1958-65 Porsche 356:n KONI-vaimentimista, # 80-1011, vaihtamalla sekä ylä- että alakiinnike. Varsi lyhennettiin 10mm, ja iskarin ylempi suojaputki poistettiin.

    Alkuperäistä C-korisen etuiskaria # 80-1742 ei enää saa mistään, mutta # 80-1011 on lähes samat vaimennusvoimat ja ulkomitat:

    (osanumero: vaimennus sisään - ulos - pituus min - pituus max:)
    # 80-1742: 750Nm sisään - 2000Nm ulos - 197mm min. - 296mm max.
    # 80-1011: 750Nm sisään - 2050Nm ulos - 217mm min. - 317mm max.

    Vertailun vuoksi (luvut ovat vanhasta KONI korjaamokäsikirjasta):

    # 80-2553: 750Nm sisään - 2150Nm ulos - 215mm min. - 317mm max.
    (Tämä on Isuzu Pick Up Truck vaimennin, Koni Heavy Track-sarjaa. Kaasuvaimennin, jota ei voi säätää, mutta joka mahtuu paikalle.)
    # 80-1914: 1050Nm sisään - 1020Nm ulos - 218mm min. - 336mm max.
    (Tämä on '67-69 Camaro vaimennin, josta on tälläkin palstalla ollut puhetta. Pintakova + liian heikko ulosvaimennus.)

    Mielenkiinnon vuoksi testasimme myös remontissa mallina olleena halpisvaimentimen:

    KYB Gas-A-Just: 900Nm sisään - 1000Nm ulos - 207mm min. - 312mm max.
    Eli jos auton jousitus pohjaa näillä, niin se johtuu liian heikosta ulosvaimennuksesta. Suuremmissa nopeuksissa liike-energia kasvaa nopeuden neliössä jaettuna kahdella, eli suomeksi voimista tulee vaimentimelle aivan liian isoja.)

    Jenkeissä C-korisiin laitetaan myös siellä tehtyjä RDS Bilstein'eja and QA1-vaimentimia. - Olisi todella kiinnostavaa nähdä niiden vertailuluvut.

    PS. Suurkiitos Motoral, Helsingille hyvästä palvelusta!
     
  11. NY4dHT

    NY4dHT 3rd gear

    Plymoutheista ja Dodgeista en ole satavarma, mutta ainakaan '65-'73 Chrysleriin ei takavaimenninta ollut virallisilla listoilla. Imperialissa sellainen oli.

    Uusiotuotannossa takavaimentimia on. Sekä Firm Feel, PS Suspensions, että Addco tarjoavat. Ainakin ne. Firm Feel on kuulemma ainoa, joka menee heittämällä paikoilleen. (En ole kokeillut.)
     
  12. NY4dHT

    NY4dHT 3rd gear

    :lol: 1.18" vääntösauvat kevennetyssä '67 VIPissä? No jos auto painaa 1600kg, niin sitten kait Camaron iskarikin on ihan jees.. :lol:

    Kaivoin hiukan lisädataa:
    QA1 # TS 505 ("rebounce" 18 pykälää säädettävä, GM '69 Skylark etc. vaimennin) L=222mm min - 325mm max; voimista ei toistaiseksi tietoa - uskaltaisiko joku viedä omansa testipenkkiin mitattavaksi? ;-)
    QA1 # TD 505 (molempiin suuntiin 18x säädettävä, muuten sama vaimennin)

    cbodydrydock.com-foorumilla joku kehui juuri laittaneensa em. TS505-vaimentimet '67 Fury:n. Ilmeisesti mahtuvat paikalle. Epäilen silti, että "rebounce"-vaimennus on liian heikko OEM-painoiselle C-korille...
     
  13. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Jatketaan vanhaan aiheeseen, kun C-kopasta tässäkin on kysymys...
    Potilas on '78 C-body, johon hommasin muutama vuosi sitten Kybin kaasuiskarit. Parani se ajettavuus jo noillakin, kun vanhat orkkisiskarit oli täysin hengettömät. Nyt iskarit tuntuu menettäneen jo parhaan puhtinsa, vaikka matkaa on takana ehkä 10tkm. Seuraavaks haluaisin tilalle jotkut jäykemmät ja laadukkaammat iskarit, mutta valikoima on heikonlaista. Takapäähän sopii samat iskarit kuin B ja E korisiin, mutta C korinen kaipais varmaankin hiukan järeämpää iskaria. Etupään tarjonta onkin paljon heikompaa, ja yhteensopivuuksia löytyy ainoastaan Aspenista, Miradasta ym. pienempikorisista. Aspenin keulapainon mukaan noi Kybit on varmaan sunniteltukin...
    Etuiskari on melko harvinaisen mallinen, kun molemmissa päissä on kierre. Lisäksi iskari on tosi lyhyt :
    http://www.rockauto.com/catalog/moreinf ... cc=1065620
    Löytyykö hyviä ideoita mistä tollaseen malmilaivaan lähtis etsimään vähän "sporttisempaa" iskaria?
     
  14. NY4dHT

    NY4dHT 3rd gear

    Kuten tästä ketjusta aiempaa varmaankin huomasit, niin minä teetin vm '70 C-koriseen "vanhan malliset", säädettävät punaiset KONIt. Motoral Oy Helsingissä modifioi ne Porsche 356:n iskarista (!), joka on saman kokoinen ja jossa on samat voimat (!!) sekä sisään että ulos kuin alkuperäisessä KONI-etuiskarissa no. 80-1742, jota ei siis enää saa mistään. Ihan halvat ne ei olleet mutta laskeskelin, että QA1:t eivät olisi olleet yhtään halvemmat. Yhdessä 1.06" vääntösauvojen ym. Firm Feel-osien kanssa auto muuttui kertalaakista. Tuli tosi vakaa ja tarkka ohjaustuntuma, ja juuri sopivan jämäkkä. - Suosittelen.
     
  15. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Joo huomasin noi vanhat keskustelut, ja hyvää tietoahan sieltä löytyi, mutta 74--> C-kopan iskari on vielä lyhyempi kuin vanhemmissa ja alakiinnitys on erilainen. Pystyyhän senkin tietysti muuttaan, kun muutenkin mittatilauksena tehdään. Voitko heittää vaikka yv:llä minkälaisista summista puhuttiin, jos et tähän halua laittaa?
     
  16. NY4dHT

    NY4dHT 3rd gear

    Laitoin yv:n, mutta ei tuo hinta mikään salaisuus ole.

    Iskarit (Koni 80-1011) noin 306€ pari ja muutostyö noin 120€. Yhteensä noin 425€, veroineen.
     
  17. kippis

    kippis Gearhead

    us parts myy -72 c koppaan gabrielin 82011 kaasu iskaria, eikä pahan hintasia ollenkaan, lullamainen heiluminen vaihtu jäykempään.
    tiedä sitten kauan noi kestää, mehikaani joe tehny ne.
     
  18. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Konit tuli NY4dHT:n vinkin perusteella itse modifioitua viimeisen mallin C-koppaan. Ihan selkeä ero tuli havaittua ehjiin ja lopulta ihan hyväkuntoiseks havaittuihin Kybeihin verrattuna. Ja tottakai parempaan suuntaan, mutta ei tosta proomusta silti mitään ratapeliä iskareiden vaihdolla tullut. Suurin ongelma on edelleen etujousituksessa, kun terävät montut tuntuu "lyövän läpi" ja auto vetää ihan selvästi sinne montun suuntaan. Tekee aika yllättävän ilmiön ainakin tottumattomalle kuskille.
     
  19. kippis

    kippis Gearhead

    toi montunpuolelle yllävä vetely voi johtua väljästä etupyörän laakerista.
    näin ainakin -91 buickissa aikoinaan. tollanen iso rengas ei tarvii paljoa väljää kun se jo vetäsee kuopassa. ja huonon iskarin kanssa paha yhdistelmä.
    itse kanssa huomasin tämän kun kaupungilla ajo kaivonkansien yli ja vielä jos tie sattui hieman kaartamaan...
     

Kerro tästä muillekin!