Onko kukaan rakennellut C-korisen ylätukivarteen jollain keinolla lisää säätövaraa? Ongelmana on vetelevä ja melko tunnoton ohjaus, jonka epäilen johtuvan casterin puutteesta. Pyysin viimeks nelipyöräsuuntauksessa laittamaan niin paljon casteria kun säädöt vaan mahdollistaa. Kaivoin vanhan säätölapun esiin ja molemmilla puolilla caster on jäänyt reiluun kahteen asteeseen. Camber on -0,3 ja yhteisauraus 0,7 astetta. Pienempikorisiin myydään epäkeskeisiä puslia, mutta sellaiset ei taida C-korissa toimia, kun etu- ja takapuslan välissä on yhtenäinen akseli.
Toi on varmaan sitten 74-78 C koppa kun on tollanen tukivarsi. Vanhemmissahan on erilainen johon saa epäkeskopuslia. Eikös tossa säätö tapahdu noilla läpi menevillä pulteilla? Eikö pystyisi tekemään uuden tangon tohon väliin johon laittaa epäkeskopultit? Tai sitten hitsaa uudet kiinnikkeet ja vaihda tukivarsi vanhemman malliseen? http://www.firmfeel.com/c_body_mopar_parts.html
Viilaat sinne lisää säätö varaa, samaa ongelmaa on muissakin autoissa, esim LTD: ssä ei saanut camber kulmia säädettyä ilman että viilas lisää säätövaraa
Mistä moinen epäilys? Onhan mopessa uutena ollut casteria tarpeeksi eikä ole vedellyt tunnottomasti. Tietysti jos kaikki osat ohjausvaihdetta ja tehostinta myöten ovat nyt uudet niin voi olla se sitten mikä parantaisi suunnassa pysymistä. Mistäpä minä tietäisin kun itse olen pysynyt kurssissa 36 vuotta samalla tehostamattomalla mopen ohjauksella. Kerran satuin ajamaan pitkää tietä ohjaustehostettua aivan tunnotonta moppea. Pysyi se kurssissa kun ei yrittänytkään ohjailla.
Joo säätö toimii noilla pystyssä olevilla pulteilla, joille on auton sivuttaissuunnassa pitkät reiät. Reikien viilaaminen olis tietysti helpoin keino, mutta apurungossa ei ole paria milliä enempää varaa. Säätövaraa pitäis saada reilusti enemmän jos casterin haluaa menevän selvästi yli viiden asteen. Oliskohan samaan suuntaan epäkeskeisistä puslista mitään hyötyä? Suurimmat murheet tossa on jatkuva ohjaamisen tarve maantiellä ja täysin olematon tuntuma tiehen. Eihän tollasesta 70-luvun lahnasta pyöränkulmia vääntelemällä mitään saksalaista premiumautoa tule, mutta tuskin se noin kamala on tehtaalta tullessaan ollut. Alkuperäisestä poiketen ratti on vaihtunut reilusti pienempään, renkaat on kokoa 235/60 18” ja ohjaustehostimen painetta on laskettu. Uudet ala- ja yläpallot odottaa asentajaansa, niin samalla tarvis keksiä ratkaisu noihin pyöränkulmiin.
No ei ole ei. Sillähän on ajettu suurimpia sallittuja nopeuksia aika huonoillakin pinnoilla ja se on ollut todella toiseksi parasta laatua mitä perseen alle on saanut. Sitten vastasitkin itse kuinka ajo-ominaisuudet on saatu pilattua.
Jokainen noista muutoksista on tuonut ajettavuutta paljon lähemmäks tätä vuosituhatta. Jos se on ajo-ominaisuuksien pilaamista, niin olkoon sitten niin. Uskoohan jotkut vielä rättirenkaiden, lehtijousien, tasavirtalaturin ja kärkisytytyksen paremmuuteenkin näitä nykyajan hömpötyksiä vastaan.
Ei siitä nyt pillastua tarvitse, hyvä mies. Walther P pyörii jo haudassaan. Sanonpahan vain, että auto ei ole ollut uutena mikään köyhien kansanauto ja se on pysynyt kurssissaan kaikilla teillä. Taivas maantiellä se on ollut. Ja nyt se on tällä vuosituhannella.
Taka-akseli on vaihtunut toiseen samanlaiseen ja ongelma on pysynyt samana. Takajouset on kans käynyt remontissa kuoleentuneisuuden takia ja samalla vaihdettu puslat. Mitään silmiin pistävää ongelmaa takapäässä ei ainakaan ole, mutta sen kummemmin en oo mittaillut. Leveyssuunnasssa akseli ei ole täysin keskellä (oikeanpuoleinen rengas ulompana), mutta se lienee normaalia?
Silmin havaittavissa? Kyllä sen melko keskellä tulisi olla ettei ainakaan visuaalisesti havaitse. Norrapultit siinä keskittävät ja nekin paikoillaan rei'issä? Tarkistanut takapyörien laakerien välyksen? Säädetään oikealta puolelta. Eikä liian kireelle.
Sitten tulipa vain mieleeni (heh Fingerporilainen) että mopeissa on useimmiten väännelty torsionipultit niin että keula on saatu alas. Silloinhan tehdasarvot eivät pidä paitaansa. Sillä saa mopen kauhean kamalaksi ajettavaksi ja renkaat puhki jos ei keksi oikeita kulmia.
Sormet kun työntää fender skirtin ja renkaan väliin, niin huomaa että akseli on ehkä 15mm sivussa. Akseli on "tapeissaan", eikä sitä pysty liikuttaan sivuttaissuunnasa, vaikka löysäisi U-pultit. Yritin asennusvaiheessa ottaa löysät toiseen reunaan, että saisin akselin keskelle. Noissa 9 1/4" perissä ei ole mitään pyöränlaakerin säätöä. Etupäätä on ruuvattu vääntösauvoista alaspäin, mutta maltillisesti. Auto ei ole missään linttakorkeudessa, koska arvostan enemmän toimivaa etujousitusta ja ehjää (alkuperäistä syvempää) öljypohjaa kuin äärimmäistä madallusta ulkonäön takia.
Sittenpä on alatukivarsien puslat. No ne kyllä vaikuttavat huomattavasti kun vaihtaa uusiin, mutta eivät niin hirveän paljon ohjattavuuteen. Ja jäljellä on tehostettu simpukka, mikä on tunnottomuuden alkulähde. Renkaat taas ottavat suuntaa tien pinnasta urista. Ja halkaisijaltaan pienempi ohjauspyörä on herkempi kuin alkuperäinen koko. Muuta en keksi tuohon. Ai niin, pussihousut uskovat, että pesemällä alkuperäisen rasvapaskan pois ja vaihtamalla uusia oseja ajoneuvo menee särki ja sitä ei voi ehjätä.
Itellä vanhempi c-body johon alustaan laitettu kaikki uutta/ ehjää. Caster hiukan yli 3 ,Kyp korkeapaine iskarit ja renkaina 235/55 17. On ajolleen kyllä mielestäni hyvä ja suuntavakaa. Että varmaan sullakin toivoa vielä on. Eri renkaissa kyllä valtavia eroja myös ton kulun suhteen.
Meidän Craisu (-66 300) menee kuin juna tien päällä. Alustaltaan täysin vakio ja renkaat alk.peräiskokoiset. Sillä on tosi mukava vetää pitkääkin matkaa, kyytiläiset ihnettelee aina kun pidän ratista yleensä vain parilla sormella kiinni, että miten voit ajaa noin. Vaikka siinä on todella ylitehostettu ohjaus niin silti siitä ei ole itselle ainakaan mitään haittaa.
http://www.firmfeel.com/c_body_mopar_power_steering_box_rebuild.html Tuolta Stage 3, on melko arvokas mutta myös toimiva. Ei liian jäykkä ainakaan 235 tassuilla, tosin yhdellä sormella parkkipaikka pyörittelyt voi unohtaa. Pieni välys jää toki keski kohtaan, mutta se taitaa olla tämän tyyppisen ohjaus ratkaisun ominaisuus. Kaikki etupään nivelet ja puslat uusiksi ja tuosta taulukosta max.perf arvot.