Mopar C-body pyöränkulmien säätövara

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Kerpo, 29.8.2019.

  1. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Pokella yksi varteenotettava ajatus levottomien moparien viaksi eli etualatukivarsien puslat. Nämä ovat sikäli vi...maisia, ei näy leimalla eikä roikotettaessa ravistellen. Auto nelipilarille ja vääntörauta käteen...
     
  2. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Tännehän on ruvennut putoilemaan oikein enemmänkin ideoita, ja hyvä niin. Valitettavasti vielä ei ole tainnut osua kohdilleen. Yks mahdollisuus tietysti on, että pyöränkulmat on oikeasti jotain ihan muuta mitä säädön tehneen firman printti kertoo. Ei olisi ensimmäinen kerta kun suuntauslaitteet näyttää väärin.
    Ennen pyöränkulmien säätöä on vaihdettu ala- ja ylätukivarsien puslat ja reaktiotankojen kumit. Vuotava simpukka vaihtui samaan aikaan tehdaskorjattuun. Budjetti ei antanut periksi hankkia Firm Feelin simpukkaa, niin oli pakko tyytyä virittelemään tehostimen pumpusta painetta alaspäin. Kahta eri rengassarjaakin on tullut kokeiltua. Alkuperäistä kokoa vastaavat 235/75 15" vaihdoin 18" kokoon, joka hiukan vakautti menoa.
    Oon useampana vuotena pyytänyt katsastuksessa vääntelemään tavallista tarkemmin etujousitusta, jos sieltä joku syyllinen ohjauksen vetelyyn löytyisi. Katsastusmiehellä on ainakin ammattitaitoa siihen nivelien tarkasteluun, ja jotkut niistä ymmärtää myös vääntösauvajousituksen toiminnan päälle ;)
     
  3. Poke

    Poke Gearhead

    Tämä. Erittäin tärkeä pieni seikka. Jos harittaa vähänkään niin kulkee kuin kusi juostessa. Toisaalta taas liialla auralla pilaa kumit.
     
    ImpJay tykkää tästä.
  4. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Tähän löytyy vastaus ketjun ensimmäisestä viestistä.
    Tänään tuli heitettyä kesän viimeiset ajot ja seuraavaks alkaa etujousituksen purkaminen.
     
  5. Poke

    Poke Gearhead

    Off topiccia FMK ajoilta:
    Kai valkoiset mitsubishit muistetaan. Kun sellaisen näki niin vetskari auki ja ureaa sisään. No, ystävättäreni osti sellaisen missä oli 4 rengasta ja ratti. En kyllä vieläkään ymmärrä miksi siinä oli renkaat ja ratti. Ja se kulki kuin kusi mutkitellen kahdeksankympin vauhdissa. Vilkaisin pisoaaria suoraan takaa. Aha. Takarengas oli ajettu esim. katukiveen sivuluisussa. Ja vehjes oli katsastettukin sellaisena. Seuraavana päivänä ostin purkaamolta ehjän taka-akselin hintaan 50FMK ja asentelin paikoilleen. Pisoaari pysyi kurssissa ja ruostui pois maailmaa pilaamasta.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Onkos 74-> formal c-bodyissä vielä erillinen etuapurunko mikä on kumipuslien kautta korissa kiinni?
     
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    on
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tarkastaisin myös ne, vika voi olla että koko apurunko yms liikkuu hieman.
     
    Poke tykkää tästä.
  9. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Tässä autossa kyseiset puslat on tehty alumiinista :)
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    pyhäin häväistys, C-bodyissä kuuluu olla kumia joka hiton välissä, jopa penkin... hmm olikos niissä jopa siellä :D :D :D
     
  11. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Olen kuullut puhuttavan, että ç-koreissa olisi joskus käytetty kumia jopa penkin päällä!!!:p:D
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Ei mullakaan ollu casteria ku joku reilu 2, alle 3 ja silti kulkee ku juna maantiellä.
    Ylätukivarsiin laitto PU puslat ni parani paljon, ja osaava säätäjä. Manuaaliohjauksella vielä ihan jees ainaski.

    18" tuninkikumit ku vaihto pois ni hävis loputki vetelyt itellä.
     
    Gary Grand ja Poke tykkäävät tästä.
  13. Poke

    Poke Gearhead

    Koska kaikki osat ovat uudet ja säädöt kohdallaan on aika alkaa tutkiminen alusta. Ja sehän alkaa tietenkin renkaista. Onko kudokset ehjät? Ilmanpaineet tasaiset?

    Jos vetely vain jatkuu tulee renkaat vaihtaa alkuperäistä vastaavaan kokoon ja kokeilla jatkuuko vetely.

    Olen ajanut myös uudennihkeää Opel Astraa, mikä ei meinannut kaistalla pysyä. Mittarissa kilometrit oli n.800km. Siihen oli vaihdettu uutena leveät renkaat.
     
    xarper tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!