Mopar jarruista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja dd64, 23.3.2014.

  1. dd64

    dd64 Gearhead

    A-body moppeen jarruja meinasin päivittää. 64 Dartti johon vaihdettu uudemmat yksmäntä jäähdytetyt levyjarrut. onko jarrupaloiksi parempia vaihtoehtoja alkuperästen lisäks ja myykö suomessa kukaan, vai meneekö taas ameriikan tilaukseksi? Vois tietysti vaihtaa taaksekin vastaavat...
     
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Vakiovalmistajien valikoimista ennemmin semimetallic palat kuin organic.

    Firm Feel myy carbon metallic paloja ja kenkiä, mutta kannattaa varmistaa kuinka toimii kylmänä. Parilla tuntemattomalla valmistajalla myös carbon metallic paloja. Tunnetulta carbon metallic palojen valmistaja Hawkilla ei ole katukäyttöön sopivia paloja (HPS) D84 satuloihin.

    Bendix tarjosi ennen keraamisia paloja D84 CQ, mutta ei ole enään luettelossa. Vanhaa varastoa löytynee joiltain myyjiltä (eBay?). Bendixillä semimetallic palat on nykyään nimellä TitaniuMetallic.

    Brittiläinen EBC tarjoaa Green Stuff, Red Stuff ja Yellow Stuff paloja D84 satuloihin (DP2678, DP3678C, DP4678R). Suomessa on EBC jälleenmyyjiä.


    http://www.firmfeel.com/carbonme_a.htm

    http://ebcbrakes.com/catalogs/

    http://porterfield-brakes.com/

    http://www.velvetouchproducts.com/
     
  3. dd64

    dd64 Gearhead

    Wow! Thänk juu.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kelatiellä kitkaliimaus saa paloihin sellaset pinnat ku haluaa, mult vois jopa löytyy aihiot jos ei itellä oo. Aika moni kotimainen ralli ja ratahemmo käyttää noita.
     
  5. dd64

    dd64 Gearhead

    Jaa, toi vois olla harkinnan arvonen... on mulla vanhat palat (aihiot). Rupes olee jarrut kovilla viime kesänä. samalla vois sit laittaa takakenkiin samat pinnat. Jos vaikka pysähtyis joskus...
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Yks vaikuttava tekijä tietty on pääsylinterin halkasija, sitä pienentämällä sais ainakin vähän "tehostusta". Ei noiden jarrujen sinänsä pitäis mitenkään erityisen huonot olla.
     
  7. dd64

    dd64 Gearhead

    ongelma ei ole teho, vaan et ne hävii... Kun maalin jälkeen hetken jälkeen poljin painuu pohjaan, tulee mieleen et pitäisköhän tehdä jotain... Alotin sorvaamalla levyihin tuoreet pinnat, samalla uusis palat. niitä en ole vaihtanu ikinä. Vastahan mä auton hankin -92... jos löytyis jotain parempaa kun vakiot ni vois miettiä semmostakin. ois kyllä kiva tietää miten pitkälle noi jarrut kunnossa ollessaan riittää.
     
  8. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Kisa vehkeistä en tiedä, mutta jos poljin painuu pohjaan niin eihän ongelma ole palat vaan neste. Parempaa nestettä järjestelmään, sellaista joka sietää lämpöä.
     
  9. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Eikä edes nesteen tartte olla huonoo. Joskus ne pääsylinterit on vaan niin syöpyneitä ja kuluneita, et neste menee väärälle puolelle tiivisteitä pikkuhiljaa kunnes on pohjassa.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ja niiden vanhojen pääsylkkyjen korjaaminen korjaussarjalla on omien kokemusteni perusteella suht tarkkaan ajanhukkaa. Valmistajia noille on monta ja jokaisen sisuskalut erilaiset. Harvoin, jos koskaan korjausarjan mäntäkoonnos on samanlainen kuin edellisestä poispurettu. Ja jos on syöpymiä, ne pitäisi saada viimeistä koloa myöten pois. Se ei tahdo aina onnistua. Uutta sylinteriä tilalle. Kiitos kiinalaisten, osat on suht edullisia.

    Alkuperäinen kysymys paremmista jarrupaloista johdatteli ajattelemaan, että jarruista puuttuu pitoa tms parempaa pitoa eteen on hakusessa. Jos pedaali menee pohjaan, niin yleensä se on ilmaa tai nestevuoto. Jos ei sitten keitä nesteitä kovassa jarrutuksessa.

    Jarrutasapaino löytyy säätöventtiilillä.

    Nimim. Valdon jarrut ylikuumentuneena alpeilla 15% laskussa ja edessä autojono... ...onneksi osui kohdalle liittymä isolle parkkikselle.
     
  11. dd64

    dd64 Gearhead

    Joo, eli kyllä se poljin pohjaan menee nesteiden keittämisestä. normiajossa ei ole mitään ongelmia. Ja katu"kisa" pelistä kyse. aiemmin kun loppunopeus oli karvan alle 200 ei ollu ongelmia. Viime kesänä kun tuli karvan lisää voimaa ja loput nous sinne 220 tietämille alko "ongelmat". Putket ym. laitettiin uutta toissa talvena.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Selvä juttu. Mutta auttaako jarrupalamateriaali? Sama työhän se on pysäyttää liike, oli kitkamateriaali mitä lajia tahansa. Korkeamman kiehumispisteen nesteet. Tai isommat jarrut.
     
  13. dd64

    dd64 Gearhead

    en tiedä auttaako. Mut jos ei auta, miks niitä on? Ehkä auttaa jo kun palauttaa noi pinnat levyissä & paloissa siihen kuntoon kun kuuluu olla. Jos ei riitä, ajetaan hiljempaa.
     
  14. mafo

    mafo 3rd gear

    Mulla on edessä wilwoodit ja niissä oli kiinni jonkinsorttisia rata ajoon tehtyjä paloja kun ne ostin, voin kertoa että ei jarruttanut juuri ollenkaan, vasta kun älysin vaihtaa niihin oikeat palat rupesi toimimaan
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kummasti siin tosiaan on eroo jo jarrutarpeessa kun vauhdit nousee 200:sta 220:n, ero on hämmästyttävän selkee. Mut joo, samoilla jarruilla ite suhailtiin, löijyssä vauhdit tias olla parhaimmillaan siinä 215-220 välillä ja painoa vähän yli 1600, no problems. Dartissa parhaimmillaan 227 vauhtia ja painoa 1530 kiloa, sai silläkin jo jarruttaa mut toimi. Rallissa oli reilu 230 parhaimmillaan ja painot välillä 1470-1550, siin oli kyl vanhat nelimäntäset jumijarrut, mut stoppas tuokin. Toi et poljin menee pohjaan kuulostaa suht hämärältä. Yks mitä ite tsekkaisin on et miten noi fenderwellit menee pääsylkyn läheltä? Darttiin ainakin joutu laittaa lämpölevyn väliin tai tuli samankaltasia oirehia.
     

Kerro tästä muillekin!