Mopar kartiolukitteisen jarrurummun irroitus ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja koni, 13.10.2003.

  1. koni

    koni 1st gear

    Eli kyseessä '59 Chrysyn takajarrurumpu. Hommasin ulosvetäjän joka tulee kiinni pyörän pinnapultteihin, ja pultti painaa vetari vasten. Pitäisi rumpu irrota, mutta kun tuntuvat nuo pyöränmutterien ja pinnapulttien kierteet korkkaavan ennenkuin rumpu lähtee auki. Onko mitään pikkukikkaa vai teenkö jotain väärin? Niin juu, vetarin päässä olevan mutterin muistin kyllä aukaista ensin!
     
  2. JouniK

    JouniK Gearhead

    Itse testasin tämmöistä neuvoa: Pyörä kiinni, keskimutteri auki vähäsen. Sitten varovaista ajoa, jarruttelua, kaartelu > KLONK > rumpu irti. Toimi mulla. Ja varovaista ajoa tarkoittaa varovaista ajoa, kevyttä pyörittelyä tallin pihassa tms.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ukkini kertoi joskus vastaavasta menetelmästä, sanoi vain että joskus kärsi ajella jopa viikon ihan normaalia ajoa ennenkuin volvosta rumpu irtosi. Itselläni on rummun ulosvetäjä joka on todella järeää tekoa. Se tekee selvää vetoakselista jos ei käytä järkeä vaan voimaa.(mitäs eroa näillä on autoremontissa?)Eli jos on tiukassa niin suosittelen Jounin esittämää tapaa irroittaa rumpu, paitsi silloinhan se on vaikeaa jos auto ei ole ajokunnossa.
     
  4. koni

    koni 1st gear

    Periaatteessa on ajokunnossa, mutta kun ei ole jarruista tietoakaan. Käytännössä ei siis varmaankaan luonaa tuo "ajelemalla irti" -tekniikka.
    Onko ulosvetäjäsi sellainen malli jossa on kourat? Mahtaako rumpu kestää?
     
  5. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Joskus muistelen irrottaneeni tuontyyppisen (Volvo PV) rummun lämmittämällä. Eli pilliin isoin suutin mitä löytyy ja rumpu punaseks.
    Annat jäähtyä ja sitten ulosvetäjällä. Ja moskalla nuijiminenkin voi auttaa.
     
  6. TeeTee

    TeeTee Gearhead

    Mulla on sellainen muistikuva, että kuuskolmoseni tapauksessa jouduin ensin repimään rummun vetareineen kaikkineen irti, jotta sain ne kaverin pajalle prässiin. Ja sittenkin joutui vielä lämmittämään reilusti, ennenkuin irtosi ison kajahduksen saattelemana!!

    Mutta tuosta on jo tosiaan niin kauan aikaa, etten enää muista tarkasti. Pirun vaikea tapaus kumminkin oli...
     
  7. koni

    koni 1st gear

    Joo, tuossa on vaan se ongelma, että pitäisi tietää aika tarkasti rummusta kohta johon poraa reiän vetareiden pulttien avaamista varten..
    Toisaalta, malli-autoja on kaksin kappalein..
    Ei huono idea, mutta vaikuttaakohan paljonkin rummun kestävyyteen tai tasapainoon jos poraan siihen esim. 25mm reiän?
     
  8. Micky

    Micky Gearhead

    ja idän ihmeiden jarrukikka takajarruille...renkaat irti pykälä silmään ja lossit jumiin ni lähtee mut eipäs päde pinnapultillisis...jos ei muuten lähde ni tempasee ne pinnapultit rumpuu sisäl ja antaa läiskyttää moskalla(koittaa tietysti ensin pulttien kera)
     
  9. koni

    koni 1st gear

    Kuten jo aikaisemmin totesin, ei autossa ole jarruista tietoakaan. Jos olisi, en ottaisi rumpua pois. =)
     
  10. JouniK

    JouniK Gearhead

    On mulla toinenkin kikka. Isossa teräslevyssä mulla on reiät keskiötä ja pyöränpultteja varten. Levy pultataan rumpuun, rumpu kun ei kestä rajua ulosvedintä. Paksuun levyyn siis uskaltaa laittaa isonkin ulosvetimen, mulla ainakin on kierteet kestänyt. Laita ulosvedin tiukalle ja anna olla rauhassa vedossa. Kiristele silloin tällöin, koputtele vasaralla jne.

    Mutta tuossa ajokonstissa voi auttaa pelkkä tiukka kurvailukin, ei tarvita jarrutuksia välttämättä.
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tota kikkaa en enää muistanutkaan. En tiedä toimiiks tossa toi jarrut pohjaan ja veota systeemi kun siinä on kiilauralla noi rummut; ehkä. Muistelen vaan joskus skodissa ja volvoissakin sen irroonneen just noin helpoiten. Pinnapultithan siinä rummussa on, mutta ei se haittaa koska ne on vainoastaan siinä rummussa.
     
  12. Jake

    Jake Gearhead

    Emännän Chryslerissä homma hoitui lämmittämisen ja ulosvetäjän yhteiskäytöllä. Kärsivällisyyttäkin se vaati. Siksi vaihdettiinkin uudemman mallinen perä...
     
  13. JouniK

    JouniK Gearhead

    Juu minäkin vaihdoin uudempaan, on sitten käsijarrut ja kaikki :wink:
     
  14. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Mä irrottelin omastani rummun ulosvetäjällä. Ensin rummulle lämpöä oikein reilusti. Sitten kylmäsprayta vetarin päähän. Ulosvetäjä tiukalle ja moskalla rumpua kolkutellen ja välillä ulosvetäjää tiukaten. Aikaa meni ja hiki tuli, mutta rumpu irtosi.
     
  15. JouniK

    JouniK Gearhead

    Onko Hysselissä rummussa pinnapultit? Plymassa ei ainaskaan ollut? Jaa mutta onkos se just se harvinainen pulttijakokin siinä?
     
  16. koni

    koni 1st gear

    Ihan tavalliset pyörän pultit jotka tulevat rummun läpi, vanne tulee kiinni muttereilla. En tiedä voiko niitä kutsua pinnapulteiksi kun ei ole jenkaa molemmissa päissä.
    Jako on normaali 5X4.5"
     
  17. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Ihan lonkalta(Itse nimittäin tein kerran moisen virheen) Jos siinä on käsijarru, eihän ole päällä? :smile:
     
  18. amalo

    amalo Gearhead

    Itse sain rummun irti käyttäen ulosvetäjää ja itse vannetta... ei varmaan kannata kokeilla jos on tosi juntturassa rumpu, voi mennä vanne soiroksi.

    Muuten jos jollain on juuri noita rumpuun booreilla tulevia rengaspultteja hyvillä kierteillä, niin mulla olisi tarvetta. Joku ei ole joskus huomannut että niissä on vastakkaiset kierteet... :smile:
     
  19. kingsway

    kingsway Gearhead

    Noin kuukausi sitte tappelin saman jutun parissa. Mulla oli rummut ollu auki viimeks 25 vuotta sitten. Käytin Amazonin ulosvetäjää, välillä lämmittämistä ja koputtelua. Viiden tunnin jälkeen rumpu irtos jumalattoman paukkeen saattelemana eli aikaa menee.

    Vihjeeksi: jos löytyy, niin Alfa Romeon ulosvedin on jämäkämpi ja paremman mallinen. Siinä on pulttien reiät vähä pienemmät mutta siitä selviää poraamalla. Sillä piti aukasta sitte toisen puolen rumpu ku Amazonin vedin ei oikeen kestäny. Alfa Romeon ulosvetimellä myös rummun tuhoutumisriski on pienempi.
     
  20. Ulosvetäjällä jännitys ja kunnon koputtelua tarpeeksi isolla nuijalla, HUOM sivusta iskien koska saattaa hieman osat sinkoilla!
     

Kerro tästä muillekin!