Mopar: Mekaaninen jännitteensäädin --> elektroninen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Belvedereman, 10.12.2004.

  1. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Auto 68 Plymouth jossa jokunen vuosi sitten uusittu laturi ja mekaaninen jännitteensäädin. Ongelma on että tuo säädin lataa hieman liikaa, jotain vajaat 16 volttia pahimmillaan. Olen harkinnut Optiman akun hommaamista ja ne ei kestä liikalatausta. Kun tuota mekaanista säädintä on vaikea säätää toimimaan kunnolla niin voinko heittää sen tilalle suoraan tuon elektronisen jännitteensäätimen? Ja jos voin niin miten kytkennät? Katselin www.mymopar.comin sähkökaavioita ja olin tulkitsivinani että mekaanisen säätimen kans on vain 2 liitäntää laturissa kun elektronisen säätimen kanssa on 3 liitäntää. Eli ei onnistu? Laturi vaihtoon?
     
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Alkuperäisen mekaanisen lataussäätäjän näköisiä säätäjiä saa myös elektroniseksi muutettuna. Toimii vanhan laturin kanssa myös eikä tarvitse tehdä uusia johdotuksia. Kelvannee myös alkuperäistä ulkonäköä arvostavilla.

    http://www.davesmopar.com/prod01.htm



    Jos vaihtaa mekaaninen lataussäätimen elektroniseksi Moparin säätimellä P4529794, tarvitaan '71 tai uudempi "dualfield" laturi. Daven sivuilta löytyy myös selvitys noiden latureiden eroista.

    Ohessa linkkejä aiheeseen. Huom. muutamista kaavioista puuttuu puolan etuvastukset
    http://www.moparts.com/Tech/Archive/elec/21.html
    http://www.mymopar.com/charging.htm
    http://www.bigblockdart.com/tech/wiring/dualfield.shtml
     
  3. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    No se ensimmäinen säädin minkä ostin oli vanhan mallinen ulkoisesti mutta elektroninen sisältä mutta kytkentävirhe hajotti sen. Soini Car Partsista kävin hakemassa seuraavankin mutta se oli mekaanista mallia sisäisestikin. Täytynee kysellä jos tuota ensin mainitsemaani vielä jostain saisi.
     
  4. ValluRaivo

    ValluRaivo Gearhead

    Ladan elektroninen säädin (korvaa mekaanisen) 2-napanen ei maksa ku jotain 10 e. Moparin laturi(vanhan mallinen 35-45amp.) pelittää sillä ihan hyvin. Väärinpäin jos kytkee niin ylilataa.
     
  5. firebreather

    firebreather 1st gear

    Ymmärtääkseni mekaaninen säätää laturille menevää kenttäjännitettä ja elektroninen laturilta tulevaa?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kaikki säätimet säätävät roottorin magnetointia, mittaamalla staattorin tuottamaa jännitettä. kaikkiin dioditasasuuntaus latureihin voi kytkeä 3 napaisen säätimen. Siihen kolmanteen liittimeen tulee merkkivalon johto.
     

Kerro tästä muillekin!