Mopar öljynpaineet kiihdytyksessä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja juju, 25.4.2025.

  1. juju

    juju 1st gear

    Tästä varmaan jo vanhojakin keskusteluja. Ongelmana että mopar 383 pudottaa öljynpaineet välillä kiihdytyksessä nollaan. Ongelmaa ei ole aikoihin ollutkaan. Nyt tehnyt kun vaihdoin edelin tilalle holleyn ja kiihtyvyys parani myös öljyt vaihtuivat 20w50:stä 15w40:seen.

    Öljypumpun vaihdolla ei ollut merkitystä. Ja paineet testattu myös mekaanisella mittarilla.
    Ja myöskään dynossa ei tehnyt tuota.

    Siirtyisikö vakioöljypohjalla öljy pois pickupista ja haukkaisi ilmaa? Auttaako tuollainen sourcen loiskelevy mitään vai pitääkö hankkia syvempiöljypohja tai jotku loiskelevyt hitsata pohjaan?
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mitä muita muutoksia on moottorissa? Tarvii hieman tarkempaa infoa.
    Isolohkot ei ole kyllä tunnettuja öp pudotuksesta, tietysti noita on parannettu Hemi imuputkella rajuimmissa tapauksissa.
    Tippuuko paineet heti eka vaihteella, vai vasta 3 vaihteella esim 400m loppupäässä?
     
  3. juju

    juju 1st gear

    Miedosti viritetty katu kone kirtää toki liki 7000rpm. Heti ykkösellä lähtiessä tehnyt nimenomaan. Ei ole tehnyt montaa kertaa mutta ei varmaan tarvis tehäkkään.Kerran ei lähtenyt nostamaan painetta heti takaisinkaan ja köyden nokassa kotia. Silloin vaidoin tuon pumpun kun epäilin paineensäätö venttiilin siitä jumineen mutta tehnyt sen jälkeenkin.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos rohkeus riittää, niin vois kokeilla ylitäyttöä. Eli vaikkapa litra ylärajan ylle ja sit kokeilemaan.

    Jos helpotti, niin sitten se todennäköisesti jättää imusiivilän kuiville äkkilähdöissä
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jep, liika ylitäytön huomaa, tehon tippumisesta ja myös että öljynpaine tippuu yläkierroksilla vaahtoontumisen myötä.
     
  6. juju

    juju 1st gear

    Oman muistikuvan mukaan koitin myös tuota ylitäyttöä. Auttaisiko tähän vaahtoontumiseen se source levy jos siellä ei ole loiskelevyä? Mutta pitäisihän tuon vaahtoutumisen tapahtua myös dynovedoissa.

    Öljypohjan käytän lähiaikoina mielenrauhan vuoksi auki kuitenkin. Ennakkoon vähän vaihtoehtoja viisaammilta jos täytyy osia alkaa hankkimaan tai mihin kiinnittää huomiota.
     
    Muokattu: 25.4.2025
  7. Herje

    Herje Double Gearhead

    Mites öljypohjan ja pick Upin väli öljypohjassa?
    Vakio vai suurteho ö-pumppu?
     
  8. juju

    juju 1st gear

    En ole vielä käyttänyt öljypohjaa irti en tiedä välystä vielä. En muista oliko aiempi mikä pumppu, nyt on perus sealed power pumppu.
     
  9. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Jos öljyä on oikea määrä ja mitään loiskelevyä ei pohjassa ole , on todennäköistä öljyn siirtyminen taaksepäin ja sihti haukkaa tyhjää. Samoin on syytä tarkistaa sihdin ja öljypohjan väli jos vaikka pohja vaihdettu syvempään.
     
    LPV tykkää tästä.
  10. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Sama asia joskus kans aiheutti päänvaivaa 383 a bodyssa. Ei auttanut öljynvaihdot, öljynlisäykset, eikä öljypumppujumpat. Syy oli juurikin toi vakio öljypohjan muoto, pääsi haukkaamaan pickuppi ilmaa. Pohjan numeroa en enää muista mut perus moparin keskisumpullinen. Oli vielä välissä mopar performance loiskelevy, veikkaan että tämä vielä pahensi asiaa, koska myöhemmin toisessa samanlaisella öljypohjalla olevassa autossa ei ongelmaa. Asia korjaantui sourcen 7l öljypohjalla, muistaakseni laitoin myös sourcen picupin, erillistä loiskelevyä ei tullut ollenkaan.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuinka paljon tommosessa on ilmarakoa öljypohjan ja imusiivilän väli? Slanttirakennussarjassa eri parin osat ottivat jopa kontaktia ja lyhentelin imuputkea just sen verran, etteivät ole kontaktissa.

    Minkä mallinen se loiskelevy on?
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Isolohkoissa on tollanen öljypohjan ja lohkon väliin tuleva.
    [​IMG]
     
  13. Herje

    Herje Double Gearhead

    Vakio pick up saa koskettaa kärjestään ö-pohjaan.

    Ralli mallissa taisin jättää noin 10mm väliä pohjaan.

    Nyt on ulkoinen kierto, niin on yksi murhe vähemmän.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Camarolla cuppia ajanut kertoi että pitkissä kaarteissa märkäsumppupikkulohko nosti öljyt ulkokaarteen puoleiselle sivulle niin että sitä riitti venttiilikoneistoon asti. Outo miettii V8:n olemusta mut kai siellä sivulla on kansissa reiät, mistä öljyn pitäisi valua alas. Ja kun se "alas on 45 asteen kulmassa oleva rinne, niin joillakin G-arvoilla öljy mielummin menee 45 asteista seinää ylöspäin vs että huilaisi sumpun pohjalla.

    Saiskohan semmoisen "loiskelevyn" idean kopsattua niistä viritelmistä, mitä myöhempien autojen tankkiin asennetuissa bensapumpuissa on. Että on erillinen astia, minne pääsee nesteet helposti sisälle, muttei yhtä vaivatta pois. Läppiä, jotka reagoisi myös G-voimiin?
     
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Vakio öljypohjan tilavuus tuskin riittää mihkään 7000:n kierrätyksiin. Eikä kyl mietoa katu 383:sta ole mitään järkeä sellasia kierrättääkään. n. 400 heppaa dynottu 383 tais antaa huipputehon 5200:ssa. Sillä 80-luvun Chrysler meni vartin 13.6 normirenkailla ja 3.23 ruuvilla.

    Moparin mottiraamatussa on ohjeet pohjaan hitsattaville loiskelevyille eteen ja taakse lipat jotka estää öljyä pakenemasta ja parantaa sitä et pikuppi on öljyssä.

    Tehtaan loiskelevyssä paluuaukot on turhan ahtaat, ne pitäis avartaa pinta-alaltaan n. kolminkertasiks joko tekemällä lisää tai laajentamalla olemasasolevia.

    Pumpun imupuoli on kovilla. Yleinen konsensus on että 3/8" putki riittää sinne 5500-6000. Siit johki seiskaan 1/2" imuputki, ja siit ylöspäin ulkopuolista pikuppia yhdellä tai kahdella linjalla.

    Pikupin ja pohjan väli tiivisteineen tulis olla altaimevässä sellanen 1/4- 3/8". Ja vakiotyyppisessä se välys on sisäänrakennettu, joten pohjassa kiinni.

    Vois ajatella et jos siel seiskaa älehstyessä rasituksen alla paine putoo nollaan, ni jäljet on aika nopeesti näkyvissä. Et syytä tsekkaa vähän laaekreita.
     
    Herje tykkää tästä.
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tietäjät tietää. Ne loiskelevyt, juu mulla on jossakin moparuskovaisten raamattupari, tuskin olivat tommonen välipelti kuin topikin kuvassa.
     
  17. juju

    juju 1st gear

    Tuo n.400hv kone. Dynossa huipputeho tuli yli 6000rpm. Siinä ei ollut ongelmaa ja tuo öljynpaine ongelma tullut alemmilla kierroksilla kiihdytyksessä, eikä sitä tuonne yli 6000rpm tule kierräteltyäkään,. 20w50 öljyillä ei tehnyt kuin kerran muutaman kesäna aikana nyt 15w40 öljyllä ajelin viimekesän ja ongelma tuli muutamia kertoja. Pitänee käyttää lähiaikoina öljypohja irti nyt kun sai auton liikkumaan omin voimin taas, tsekata laakereita ja tota pickupin syvyyttä.
     
  18. juju

    juju 1st gear

    Nyt tuli käytyä auton alla,en vielä irroittanut pohjaa. Näkyi olevan öljypohja jossa pieni syvennys keskellä,mitään numeroa en siitä löytänyt, n. 5 tuumaa syvä, 28cm jäi maavaraa. Sourcen mukaan olisi 4 litran pohja ,pohja nro 187 todennäköisesti. Olisiko järkevin suosiolla tuohon syvempää pohjaa etsiä jos välillä lipsahtaa kiekat sinne +6000.
    Autohan 65 coronet. Uspartsilla ei tuohon näyttänyt olevan pohjia, olisiko vinkkejä antaa. Käyetyt itsetekoisetkin käy. En löytänyt itse kuin moroso ja milodonin pohjia, ovat vain köyhälle kalliita. Tämä max wedge yksi mikä passaisi:
    Oil Pan - 6 quart - 1962- 1965 B Body - Black Electroplate
     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jos on vakio avoin öljypohja käytössä, tämä on helpoin muutos. Homma on ihan sama isolohkossa.
    Loiskelevy on aina hyvä, koska kampiakseli on aika imuri öljylle ja se imee öljypohjasta öljyä mukaansa kovilla kierroksilla. Valuma-aukkoja kannattaa isontaa.
    Sit jos tekee öljypohjaan levennykset, niin niihin trap doorit. Keskipakoisvoima hoitaa ne. Eli että ne aukee vain aina imusihdille.
    Isolohkoon raapija levy taitaa olla vähän hankala toteuttaa helmallisen lohkon johdosta.
    EDIT ja mikään noista ei poista toista, jos kaikki voi toteuttaa 1/2" pick up kanssa, niin aina parempi.
     
  20. pptalo

    pptalo Gearhead

    Jokainen tekee tyylillään, mutta kyllä toi vakio 4 l. pohja on naurettavan / itkettävän kokoinen isolle V8 koneelle. Niin paljon on öljyä yläkerrassa ettei kummoista kiihdytystä tarvi tehdä kun höräsee tyhjää. Joissain tapauksissa höräsee tyhjää jo pidemmässä kuminpoltossa. Mulla on Milodon pohja ja on toiminut hyvin. Valuma aukkojen isontaminen ja silottelu auttaa ja nostajalaaksonkin voi silotella niin öljy palaa nopeammin alas.
     

Kerro tästä muillekin!