Mopar öljynpaineet kiihdytyksessä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja juju, 25.4.2025.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olispa näissä videoissa osuus, missä ne oikeasti tutkii keksintönsä toimivuuden. "Kuka tahansa" voi taivutella pari pellinpalaa ja heppailla ne kiinni öljypohjaan. Plus laittaa siitä videon nettiin. Toimii paremmin, yhtähyvin tai sitten voi toimia huonommin. Onhan tuossa ideaa, mutta toimiiko se oikeasti niin kuin on kuviteltu? Onko jossakin jonkin tehtaan tekemässä rallimallissa tommosia?
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    426 Hemissä on ollut, ja näköjään joissain 440.
    https://www.440source.com/oilpans.htm
    "Shown here is a factory "854" oil pan, Chrysler part number 3671852. These were used on 440's in 1972 only. This pan is physically identical to the 1970-71 426 Hemi pan, Chrysler part number 2951564 in every way, except this pan is stamped with the "854" number, whereas the 2951564 pan was blank (not stamped.) This pan also has the internal baffle, identical to the 2951564. Since the 564 pan was last used in 1971, they likely reissued the same part under this "854" number for 1972 only. Interestingly, they also decided to use it on 440's in 1972 after the Street Hemi was discontinued in 1971. It was common for Chrysler to end a part number and "re-issue" the same part under a new number. This was done for many reasons, likely bookeeping or logistics related or so they could charge a new higher price under the new number, etc. This pan is about 5" deep and holds 6 quarts of oil, plus one in the filter, for 7 quarts total."
    [​IMG]
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    OK. Nyt on parempi. Viesti olisi mennyt perille pelkästään näillä kuvilla. Nuoremmat tykkää videoista, oletan.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  4. juju

    juju 1st gear

    Nyt on öp irti. Näytti olevan 187 malli eli 4 litran pohja. Hiukan näytti myös olevan metallia öljyn seassa. Pohjassa ei näkynyt mitään ja paineet oli ok. Kiertokangen laakereissa oli jo havaittavissa kuivana käymistä joten ne menee vaihtoon. Myös pickup oli vakio 3/8 tuumanen pohjassa miltei kiinni. Tavan loiskelevy oli pohjan ja lohkon välissä siihen oli jo joku pystyyn levyn hitsannut, ettei öljy pakenisi perälle.
    Taidan nyt jostakin metsästää sen syvemmän pohjan suosiolla. Tuo Hemipohjan loiskelevy varmasti toimiva kiihdytyksiin, mutta ei taida tuo 4litran tilavuus siltikään riittää jos kierrättää enemmän.
    Saa vinkkejä laittaa mistä kannattaisi tilailla pohjaa/pickuppia. Suomessa ei taida missään olla 65 b koppaan sopivaa.
     
  5. juju

    juju 1st gear

  6. juju

    juju 1st gear

    Onko tuota 187 pohjaa joku modifioinut. Jos siihen laittaisi nuo hemipohjan loiskelevyt ja syventäisi n.5cm ja laittaisi 7 tuuman pohjan 1/2 pickupin. saisi n.2litraa lisää tilavuutta. Olisiko ideaa?
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jossei se moottori kärsinyt vaivasta dynossa, mutta radalla kärsi, niin sehän on melko varmasti öljyjen sijoittuminen g-voimien ansiosta muualle kuin öljypohjaan. Loiskelevyt, syventäminen ja pickupin varren jatkaminen. Plus enemmän öljyä.

    Kaikki muutokset voi tehdä olemassa olevia osia muokaten!
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tarttee kehitellä tommosia baffleja omaankin moottoriin jos ja kun sen joutuu aukaisemaan. Ei se kaikkea ratkaise, mut jos just sumpusta ei nousisi öljyt moottorin peräosaan, niin saattaisi auttaa siistiydessä. Earlyssä slantille ja v8 on erilainen raidetangon keskiosa. Tarkoittaa sitä, että kasissa mahtuu olemaan kaatoa sumppuun päin siinä missä slantissa öpohjan peräpohjan on oltava tasainen. Jos sillä alueella pysyy öljyt kiihdytyksessä, ole montaa senttiä moottorin perällä nousun tarvetta, ennen kuin öljyt on padottuna stefaa vasten. Sit vähän kampikammion painetta päälle…
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Earlyssä öpohja on just etupalkin tasolla joten sen alentaminen on vaikeuksen hakua mun ajoilla. Mutta noi loiskeliepeet nikkaroin jahka seuraavan kerran on auki. Jos on.

    Kasimallin raidetangon keskiosaa saa tarjota. Sen jos saisin, niin voisin tehdä öpohjan takaosaan muitakin muutoksia.
     
  10. juju

    juju 1st gear

    Juuri tällainen oli.eli tähän pitäisi tehdä lisää reikiä?
     
  11. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

  12. juju

    juju 1st gear

    saisi varmaan tosta vanhasta vastaavan. säästäisi satasen
     
  13. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Kiinnosta paskaakaan, mutta jos laittaa isolohko mopariin hi volume öljypumpun stokki moottoriin, ni käy seuraavaa. Kovassa kiihdytyksessä öljynpainevalo/öljynpaine tulee olemaan kriittinen, johtuen siitä, että ison öljypumpun takia kaikki öljy on siellä kansissa,ennenku se valuu takas kiertoon sinne öljypohjaan.
     
  14. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Nii et vakio pumppu Mopariin, ainaski isolohkoon
     
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei. Ei ole yhdessäkään ohjeessa tehtaan kirjoissa, ettei pitäis käyttää hi vol pumppua.

    Se ei pumppaa yhtään enempää öljyä määrällisesti tietyn paineen luomiseksi kuin vakiopumppukaan, ellei sulla ole painevuoto jossain. Se ei voi pumpata enempää öljyä nostamatta samalla painetta.

    Yläkertaan mopareissa ei melkeen koskaan mene liikaa öljyä. Öljy yläkertaan kulkee siten että se tulee apparin puoleisesta nostajakanavasta johon pumppu öljyn ensin pumppaa, siitä öljy menee alas runkolaakereille ruokkien kampiakselia.

    Samasta paikasta nousee ylös kanavat nokkalaakereille. Yläkerran voitelu isolohkossa tapahtuu nelos nokkalaakerin kautta. Öljy kulkee kansiin meneviin kanaviin nokan läpi.

    Nokassa on n. 3 mm reikä joka on avoinna n. 15-20 astetta per kampiakselin kierros. Siit ei ihan valtavasti öljyä lurahda vaik olis millanen pumppu.

    Ainoo tapaus missä oon ite saanut öljyä liikaa yläkertaan, on Indy kansien ja neulalaakeroitujen keinuvipujen kanssa. Niissä tulee yläkerran voitelu suoraan pääöljykanavasta kansiin kokoaikaisesti AN3 linjaa pitkin.

    Normivipoilla ei ongelmaa, koska vipat on aika tiiviit akselille. Mut neulalaakeroidut ei muodosta vastapainetta vaan vuotavat sujuvasti toimitettua öljyä pihalle.

    Silloinkaan ei pohja tyhjentynyt, mutta öljynpaineet jäi mataliksi. Homma korjaantu laittamalla kansiletkuihin n. 1.5 milliset ahdistukset.

    Moparin öljypumput ovat geroottoripumppuja, saavutettuaan paineen jonka sisäänrakennettu venttiili, tai siis sen jousi määrittelee, pumppu pyörittää öljyä sisäisesti kunnes paine taas laskee ja venttiili laskee sitä kiertoon.

    Moparissa, toisin kuin rataspumppuja ja erilaista paneenhallintaa käyttävissä, hi vol pumpusta ei ole juuri haittaa sen enempää tehollisesti kuin muutenkaan.
     

Kerro tästä muillekin!