Mopar ohjauksen "ruukkunivelen" irrotus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja ktech, 5.3.2016.

  1. ktech

    ktech 3rd gear

    Meinasinpa tuossa irrotella Asspenin "steering coupler"-nivelen kunnostusta varten mutta se nivelhässäkkää ohjausakselin päässä pitävä putkisokka on aika hyvin ruostunut kiinni. Porata tuota ei näköjään pysty, tai no pystyy mutta teriä menee aika hirveitä määriä. Vedänkö laikalla koko roskan halki ja palasiksi vai miten noita on irroteltu?
     
  2. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Lähtiskö kunnon laatu tuurnalla? Mulla oli kans tosi pahasti ruostunu kiinni mutta irtos kyllä kun anto lekaa sopivan kokosella tuurnalla
     
  3. ktech

    ktech 3rd gear

    Ihan kohtalaisella tuurnalla koetin mutta ainoa vaikutus oli se että sokan pää meni lyttyyn. Poraaminen ei ollut sen parempi vaihtoehto, tappi on nyt periaatteessa tuhottu mutta reunat jäi vielä reikään. Jotain erikoisterästä mitä lie, kobolttiteräkään ei oikein kunnolla purrut. Ei tässä tosin taida muitakaan vaihtoehtoja olla kuin jatkaa poraamista.
     
  4. soppa79

    soppa79 Gearhead

    Onko kiinni vielä autossa? Omani irroittelin ruuvipenkissä kun oli koko p*ska irti. Tiukassa oli mutta wd40, lämpö ja tuurnaa kun jaksoi laitella niin lähti kyllä
     
  5. ktech

    ktech 3rd gear

    Joo autossa on paikallaan, olis varmaan ruuvipenkissä 100x miellyttävämpi tehdä mutta koko simpukan irrotus ei oikein poltellut kun pakosarja on aika lähellä yms. yms.

    Sittenpä vielä jännittää lähteekö se nivel tulemaan booreilta ulos, näytti aika ruosteisilta nekin.

    H*lvetin Mopar-insinöörit mitä keksineet :D
     
  6. ktech

    ktech 3rd gear

    Asiasta toiseen tai miten sen ottaa, mutta olisko kellään myytäväksi asti tota coupleria? Pelkkä runkokin riittää, se peltinen kuppi. Ei näytä ehjänä irtoavan ja mielellään vaihtaisin samalla stefan siihen simpukan akselille..

    Aspen ja tehostettu ohjaus kyseessä (näitä Moparin couplereita ilmeisesti kahta mallia, joista tehostetussa kapeampi akseli)
     
    Muokattu: 7.3.2016
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

  8. ktech

    ktech 3rd gear

    Couplerin pituus 79mm, sisämitta siitä kohtaa mihin noi liukupalat tulee, n. 40mm. Simpukan akselin halkaisija 16mm (0,63 inch).

    Sitten pari epäselvää kuvaa:

    http://aijaa.com/s42Z1S

    Liukupalan sisähalkaisija n. 8,5mm

    IMG 0036

    Ton tapin mihin noi liukupalat tulee, niin leveys n. 36mm

    Uutenahan noita ei saa, sinänsä aika älytöntä kun näinkin yleinen tuote kyseessä (kaikki 70-luvun Moparit tehostimella). Korjaussarjoja saa kyllä eli helyt sisälle mutta runko-osia ei juuri tehdä tarvikkeena. Ebayssa ja muuallakin on myynnissä tehostamattomaan ohjaukseen sopivia couplereita, mutta kait sen takia kun niissä on se sama paksumpi simpukan akseli kuin 80-luvun Ram vaneissa ja pickupeissa yms..

    Edit: Ja mikähän kun noi kuvat ei näy suoraan???
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Joo, eipä noita näköjään luettelot tunne... Tosin noista sun kuvista ei apua, kun ei ne aukee... Ja mittoja en ymmärrä: Couplerin pituus 79mm (siis kokonaispituus??), sisämitta siitä kohtaa mihin noi liukupalat tulee, n. 40mm (ööh, siis sen liukupalan pesän syvyys vai kahden pesän etäisyys toisistaan eli sisä halkaisija??). Simpukan akselin halkaisija 16mm (0,63 inch) (tot tajusin, Jeepissä isommmat). Liukupalan sisähalkaisija n. 8mm (ööh, siis mikä mitta tää on?? Kun:) Ton tapin mihin noi liukupalat tulee, niin leveys n. 35mm (...jos liukupala on 8mm, niin miten tapin leveys voi olla 35mm, paitsi jos tämä on sen tapin pituus, siis liukupalasta liukupalaan??)??
     
  10. ktech

    ktech 3rd gear

    Joo kokonaispituus päästä päähän 79mm, sisähalkaisija eli kahden palan etäisyys toisistaan 40mm, liukupalan sisähalkaisija eli toisinsanoen tapin halkaisija 8mm, tapin pituus se 36mm

    Hiukka hankalaa näitä selostaa ilman kuvia:D

    Mulla näkyy kuvat kun klikkaa linkkejä, tosin ei niitä suoraan saanu näkymään.
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    Sulla on siinä Aspenissa sama coupler kun ramvanissa, joten elimenluovuttavavanista saisi korvaavan. Meillä '86 ramvanista onneksi irtosi juuri crc penetration oililla ja naputtelulla. Laitoin sitten sen 5 dollarin korjaussarjan ja ohjauksesta tuli ihan automainen, aiemmilla rikkinäisillä sisuskaluilla ja väärin kootulla couplerilla ajo muistutti veneilyä.

    Asiaan: ovat noita Amerikassa korjanneet Universal jointeilla. Vanning.comilta joskus luin, silloin kun oma coupler oli jo korjattu. Universal jont olis kyllä ehkä nykyakaisempi ja racempi vaihtoehto. Etsin vielä, jos löytäis jonkun teknisen tiedonkin.

    Tuolla ihan perusjuttua ja kuva siitä korjaussarjasta:

    http://www.vanning.com/threads/ubbthreads.php/topics/393226/all/How_to_Repair_Loose_Steering

    Ja sitten se U-joint:

    http://www.summitracing.com/int/parts/fla-fr1755/overview/

    Mutta tuo on taas $$$$$$-versio siihen couplerin korjaukseen verrattuna.

    Sitten kun saat sen couplerin korjattua, vedä se "kansi" kahdella nippusiteellä ristiin kiinni. Ne peltikannet ei pysy paikallaan ja sitten se coupler on täynnä moskaa eikä vaseliinia.

    Sori taas pitkä juttu, mutta kun setä innostuu näistä.
     

Kerro tästä muillekin!