Mopar sähköistys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Herje, 2.3.2014.

  1. Herje

    Herje Double Gearhead

    Potilas on -65 Plymouth Fury josta riisuttu kaikki sähköt pois.
    Nyt on hommattu rodiboxi jolla homma pitäs hoitaa.
    Ongelma on mohin nastoihin kytken mitkäkin johdot?
    Latauksesta huolehtii bosch ja kipinästä Gm 7 pin HEI.
    Kytkentä apua tarviin startti releen, valojen ja pyyhkijöiden kytkennässä.
    Kiitoksia jo etukäteen.
     
  2. Jampe_

    Jampe_ Gearhead

    Mymopar.comista näyttäis löytyvän myös kuusvitosen kytkentäkaavio jos osaat sähkökuvia yhtään lukea?
     
  3. Herje

    Herje Double Gearhead

    Samat kuvat löytyy multakin. Mut en saa yhtään tolkkua :(
    Tuossa kaaviossa on kaikkee semmosta mitä mulla ei oo eikä tuu.
    Multa jää pois tod paljon tavaraa. sisävalot lämppäri , varoitusvalot. Mittarit kaikki erillisiä yms....
     
  4. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    No minä voin ainakin koettaa selittää sulle tuon starttireleen piuhotuksen niin saat sen käyntiin.

    Eli akun plus (+) navasta vedät normaalisti paksun piuhan startin solenoidin paksumpaan nastaan. Ohuemmasta solenoidin nastasta vedät piuhan siihen starttireleen isoon nastaan jossa on kierteet ja mutteri.

    Siitä samasta releen nastasta vedät tuhdin piuhan joko ampeerimittarin (mieluummin ei jos bosch tehokkaampi kuin tehdaslaturi)kautta siihen rodiboksiin. Tämä piuha antaa sulle virran siihen sulakeboksiin koko ajan! Jos et halua siihen boksiin koko ajan virtaa niin kerrät tämän piuhan virtalukon kautta.

    Starttireleestä vedät vielä piuhat neutral safety switchiin (eli se kytkin laatikon kyljessä), startin solenoidin pienimpään nastaan ja virtalukolle.

    Jos et ymmärrä voin piirtää paremmin selittävän kuvan himassa?
     
  5. Herje

    Herje Double Gearhead

    Kuvat kelpaa aina.
    Amppeeri mittaria mulla ei ole.
    Neutral safety switch on 3napaista mallia.
    Mihinkä virtalukon napaan se johto pitää vetää laatikolta?
    Startti on joku pikku versio siinä oli vaan iso ja pikkunapa.
     
  6. jukka63

    jukka63 1st gear

    Jos on tarvike shifteri jossa on mikrokytkin p ja n asentoa varten käyttää sitä.Silloin voi unohtaa laatikon omituisen kytkimen.Elikkä starttireleen ohjausvirta kierrätetään shifterin kautta,
     
  7. pequli

    pequli Gearhead

    Moppen sähköistys on sellainen, että laatikon Neutral Starting Switch maadoittaa starttireleen P ja N asennoissa. Se on tuon kolmepinnisen kytkimen keskinapa. Laitimmaiset yhdistyvät R-asennossa ja tarjoavat peruutusvalojen virralle lokoisan kulkureitin.

    Starttiin tulee tosiaan vain akkukaapeli ja herätevirta starttireleeltä.
    Releelle sitten lisäksi paksuhko piuha akulta ja ampeerimittarilta samaan napaan, eli sulla vain akulta ja releen herätevirta virtalukolta
     
  8. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Ite pistin ihan katkasijalla toimimaan ton neutral swichin, eli siit releeltä semmoselle halpis starttinappulalle piuha ja siit maihin.
    Toimii ja kelpaa konttorilla ja peruutusvaloilla kuitenkaan mitään tee.
    Nappia painetaan ja sit vä'ännetään avaimesta.
    Nii museoautot erikseen tietty.
     
  9. Herje

    Herje Double Gearhead

    Tarvike shifterillähän tuo on, mutta ei siellä mitään mikrokytkintä ole.
    Eikä se kyllä toiminu ees rek katsastuksessa.
    Starttireleitä mulla taitaa olla parikin eri mallia. Ainakin toinen oli ilman sitä mutteri liitosta.
    Abikoita ja johtoa kävin tänään hakemassa läjän, jos tuota huomenna menis raapimaan tikkuja kynsien alle :D

    Eikä pakkivalojen kohdallakaan oo kun reiät.
     
  10. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Kyllä niistä sähkökuvista alkaa jossaivaiheessa jotai hiffaamaakin, kun tarpeeks kauan aikaa tuijottelee. Ite aloin opettelee niitä sillein, et sähkö ois kuin jokin neste mikä luikertelee esim. patterilta sulakepoksiin, sieltä katkasiaan, tai virtalukkoon, sitten kun sen katkasian tai virtalukon kääntää johonkin asentoon niin sitten se sähkö luikertelee sitä reittiä pitkin sinne jonnekkin.. Ja sitten rele, sieltä menee ns. paksu virta läpi, jota pitää ohjata virralla joka tulee esim katkasialta, eli ohjaus plussaa syötetää ja toinen pää maihi ja sitte paksu virta menee läpi.

    Tosta varmaa tolkkua ota, mut vähän nesteessä ollaan...
     
  11. Mutku

    Mutku Gearhead

    Hepp, eli pointsit tuolle ratkasulle. Itellä ei aikoinaan ollu noin hifi systeemi. Vedin vaan releeltä väliaikaisesti sen piuhan suoraan maihin ilman katkasijaa kun piti päästä ajamaan.
     
  12. Herje

    Herje Double Gearhead

    Minne näitä johtoja nyt vedetään??? Startti releestä löytyy seuraavat navat mitä ne tarkoittaa/ tekee I G egr ja SOL samassa? BAL ja sit virta missä tuo mutteri. On tämä vaan vaikeeta ;(
     
  13. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

    Auttaisko tämä yhtään?



    [​IMG]
     
  14. Herje

    Herje Double Gearhead

    Yritin tuonkin mukaan mutta voi olla että tuli joku vituiks män käymään.
    Pelkkä naksuminen käy.
    Startti kyllä pyöritti aikasemmin suoraan kun akulta anto virtaa.

    Kukaan halukas tekemään nuo sähköt?
    Kuopion kupeesta löytyy romu ja paperirahalla maksu.
    Yhteyttä voi ottaa YV:llä
     
  15. jukka63

    jukka63 1st gear

    Jos kerran startin suunnasta kuuluu selkeä ääni ei voi olla,että se on kytketty väärin.Startille tulee vain 2 piuhaa.1 paksu josta startti saa virtansa.2:n ohuempi joka antaa solenoidille virran.Jos naksuu tulee virta perille.Näin etänä sanoisin,akku tyhjä tai startissa vikaa.
     
  16. Herje

    Herje Double Gearhead

    Taispa olla aika amatööri moka. Akku oli ainakin tyhjä.
    Katsotaan huomenna mitenkä äijän käy :D
     
  17. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Mulla oli kerran sama vika valiantissa. :rotfl:
     
  18. Herje

    Herje Double Gearhead

    Nyt starttaa suoraan akulle kun tökkii johtoja startin päästä.
    avaimesta kun kokeilee kuuluu starttireleeltä??? nak naks? Startti rele paska? vai virtalukko?
     
  19. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Ei mene releeltä oikein nyt. Tai rele rikki. Onhan releelle herätteen syöttö ok? Ja se releeltä startin herätteelle ok ?
     
  20. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Ei mene releeltä oikein nyt. Tai rele rikki. Onhan releelle herätteen syöttö ok? Ja se releeltä startin herätteelle ok ?
     

Kerro tästä muillekin!