Moparille lisää syttyvirtaa

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja eekoo, 26.12.2019.

  1. eekoo

    eekoo 3rd gear

    Miradan vehkeet eli kärjetön 5napainen boxi. Puolasta ei ole varmuutta vaatiiko esivastuksen vai ei, Nyt puolalle menee 9V vastuksen kautta. Uskaltaako antaa starttauksen aikana täyttä akkuvirtaa esim. erillisen katkaisijan kautta käynnistymisen helpottamiseksi boxin tai muiden vehkeiden närkästymättä?. Käynnistyy nytkin mutta vaatii pitkähköä starttausta.
     
  2. niclas

    niclas 3rd gear

    Eikö tuon ikäisessä pitäisi olla 4 napainen esivastus. Startatessa antaa enemmän jännitettä ja kun hörähtää niin run asennossa 9V.
     
  3. eekoo

    eekoo 3rd gear

    ehkä joskus on ollutkin, nyt 2 napainen eli tulo ja lähtö. Mutta siis uskaltaa antaa puolalle täyden akkuvirran startatessa puolan mallista riippumatta..
     
  4. Hai

    Hai Gearhead

    Millä perusteella pitkän starttauksen aiheuttaa heikko kipinä?
    Jos kipinä olisi heikko, heikkenisi se lisää pitkän starttauksen aiheuttaman akun jännitteen alenemisen takia. Eli ei pitäisi käynnistyä ollenkaan.
    Olisikohan vaan kaasari kuiva ja mekaanisella pumpulla kestää aikansa lutkuttaa kohokammio täyteen.
     
  5. Bukero

    Bukero Gearhead

    usein jos kipinä on starttauksen aikana liian heikko, esim. syystä että puolan virransyöttö/etuvastus kytkökset väärin tms.
    niin kone käynnistyy (tai ainakin yrittää käynnistyä ja esim."potkaisee") vasta
    samalla hetkellä kun virta-avaimen vapauttaa startti asennosta...
    koska starttauksen loppuminen saa jännitteen hyppäämään ylös ja kunnon kipinät muodostuu.
    ..saattaapa yrittää pyörähtää joskus vääräänsuuntaankin.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kyl se starttauksessa kestää 12v tai mitä sit tuleekin. Mutta tuleeko kaikki sit virtalukon, tulipellin yms läpi onkin toinen juttu.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Jos siinä Miradassa on etuvastus puolalle, sen pitäisi startatessa tehdä tuo etuvastuksen ja puolan väliin +12 ihan viran puolesta.

    Kokeilisin niin, että irroitan startille menevän ohuemman johdon, jottei starttaa. Sen jälkeen jännitemittari puolan plussan ja rungon väliin. Virta päälle ja pitäisi olla jotakin, muttei täyttä akkujännitettä. Varmaan liki 9. Ja sitten avain starttiasentoon jolloin tuon pitäisi pompata akkujännitteeseen eli noin 12. Jos ei, niin etsisin vikaa virtalukon pohjan ja jos ei tulipellin liittimen tienoilta.

    Kuntoon eikä mtn lisäkytkimiä.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja MAD muutos käyttöön, se helpottaa Mopareiden sielunelämään paljon.
     
  9. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Noi puolat on 9v puolia, niitä ohjataan esivastuksen kautta, jolloin ”run” asennossa puola toimii oikealla jännitteellä.

    starttihetkellä, jolloin startti vie suuren osan sähköstä, ohitetaan tuo esivastus ja puola saa täydet virrat.
    Se parin sekunnin pyöritys ylivirralla ei kuumenna puolaa.

    eli voit laittaa lisäkytkimen puolalle, mutta voit myös vetää puolalle suoraan starin herätteenkin.
    Toimii samalla tavalla.

    tosin jos tuo ominaisuus on poistettu, voi olla pari muutakin ominaisuutta sähköissä.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  10. Filth

    Filth 1st gear

    Eikös sinne just startin herätteestä kuuluukin mennä +12V etuvastuksen ohi, tosin diodi kannattaa olla tässä välissä niin pitenee startin elinikä :odsmile:
     
    Mikkis tykkää tästä.
  11. Kalu

    Kalu Gearhead

    Eikös tässäkin ole starttirele sisäloksun kupeessa? Toinen pikku johto on startin heräte ja toinen just tälle etuvastuksen ohitukselle?
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Ainakin vanhemassa Dartissa on virtalukossa IGN1 ja IGN2. Ensinmainittu on ajonaikaista sytytysvirtaa varten ja startille ja starttauksen aikaiselle sytytykselle on sitten tuo jälkimmäinen. Eivät esiinny yhtä aikaa. Mikspä ne olisi 70-80 lukujen vaihteessa sitä sen monimutkaisemmin tehneet? Noista jos tuo jälkimmäinen ei kytke puolan etuvastukselle +12, niin oireyhtymä on se, ettei tahdo lähteä starttauksen aikana käyntiin, mut just kun lopettaa, niin vähintään lupailee jos ei jopa käynnisty.
     
  13. eekoo

    eekoo 3rd gear

    asia selvisi eli voi syöttää täyden akkuvirran etuvastuksen ohi starttauksen ajan puolan mallista riippumatta. Kiitos
     
  14. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Mikäli ei museokampe suosittelen HEI-konversiota ja virransyöttöä releen kautta suoraan modulille. Monta rikkoutuvaa muuttujaa jää välistä pois.

    Ja pitkään starttiin epäilen kuivaa kaasaria kuten oli tuossa avattaren Miradassa....
     
    Herje tykkää tästä.
  15. Bukero

    Bukero Gearhead

     
    Jussi289 tykkää tästä.
  16. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Se HEI-moduuliko ei sitten koskaan hajoa? o_O
    Itsellä on vähän toisenlaisia kokemuksia...
     
  17. 69

    69 3rd gear

    Mää ostin vuonna 2000 Darttiini Mopar performanssi sytkävehkeet, mihinkään ei oo tarvinnut koskee sen jälkeen, paitti näkösyistä laitoin accelin race puolan.
     
  18. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Itse vaihdoin aikoinaan sen perinteisen oranssin boksin tilalle MSD 6AL boksin, joka jonkin verran helpotti aloittajankin kärsimää ongelmaa, eli pitkää starttia. Lopullinen ratkaisu ”pitkään vieteriin” löytyi, kun irtisanoin Edelbrockin mehumaijan työsopimuksen :)
     
  19. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Toki voi hajota varsinkin jos ostaa halvimman mahdollisen paskan... ;)

    Vaan välistä jää pois etuvastus ja sen virtapiiri ja virta tulee vain yhdestä virtalukon navasta yms:cool:.

    Kuvan kamppeessa oli Performance Distributorsin DynaMod HEI-yksikkö ja saman valmistajan Inferno-puola netin ohjeiden mukaan kytkettynä; kepeesti kiersi ja korkeelle:) vaikka omasikin 360 maatalousmotin.
     
  20. Kalu

    Kalu Gearhead

    Tallikaveri suolisti vanhan sytkäboksin ja jemmas hei romut sinne, ei pistä silmään et käytetty väärän merkkisiä osia...
     
    Filth tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!