Moparin 360 öljynpaineet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pjtk, 3.4.2012.

  1. pjtk

    pjtk Gearhead

    Tulikin sit tehtyä perinteinen korjaus. Sain korjattua huonot öljynpaineet kokonaan olemattomiksi. Asiaa ruodin aikanaan: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... sc&start=0 topicissa. Loppuviimen oli kampuralta laakerin kaulat niin mahottoman naarmuset ja kuluneet, joten hionta runko ja kiertokankien laakerien kauloille 02 alikokoon ja uusilla laakereilla kasaan. Nyt ei sit tunnu nostavan painetta ollenkaan. Eikä oikeen arvaa käyttää enempiä kun kun ei paineviisari värähdä, eikä merkkivalo sammu. Samoin otin öljynpaine anturin pois paikaltaan eikä sieltäkään öljyä pihalle tullut. Suodattimen täyttelin ennen paikalleen laittoa.
    Onkos näissä mopareissa ollut ongelmia, tuon öljynnoston kanssa? Kannattasko sit porakoneen kanssa kokeilla seuraavaks, että tuleeko painetta? Ei kellään sattus semmosta värkkiä oleen lainata?
    Eräässä harrastamassani Britti merkissä normiohje on täyttää öljypumppu vaseliinilla, niin rupee pumppu imeen kuin venäläinen "ammattilainen".
     
  2. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    just tänään omasta isolohkosta pyöritin paineet akkuporalla ku ei nostanu startilla öljypumpun vaihdon jälkeen vaikka suodatin oli kiinni laittaes täynnä. ei muuta kun poralla pyörittämään, mulla oli työkalu lainas mut eikös halppis maalipurkin sekottimes oo semmonen 8 mm 6 kulmanen varsi? semmonen rautakaupasta ja pää poikki nii on valmis työkalu.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Katso samalla että kumpaankin kanteen tulee kun pyörität suoraan pumppua.
    Joudut kääntämään kampuraa että kanavat osuvat kohdilleen.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tuliks takarunkopukin alle öljyproppu paikalleen?
     
  5. mafo

    mafo 3rd gear

    Ja menikö ö pumppu varmasti kunnolla paikalle ettei käyttöakseli mennyt poikki...
    nimimerkki: kokeiltu on :poff:
     
  6. pjtk

    pjtk Gearhead

    Kyllä se mun mielestä ihan jees meni paikalleen. No näkeehän tuon kun porakone sulkeiset aloittaa.

    Emmä tiä. :D
    No en mä sieltä pukin alta mitään pois ottanut, eli jos ei itsekseen ole pudonnut, niin kyllä se sit paikallaan vielä on. Oli vaan alakerta auki.

    Pääsiskö tosiaan noin helpolla, tuossa "työkalu" asiassa. Onhan niiden sekoittimen varret tosiaan kuuskulmasia.
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ja lohko ei käynyt koneistamolla missä toi proppu oltais voitu poistaa? No, ehkä se on epätodennäköistä, öljykanavia vaan ei saa täysin puhdistettua jos ei sitäkin poista. Mut jos oot pelkällä startilla niitä paineita koitanut kerät, niin riippuen miten huonossa primesäs on öljypumppu ni saattaa kestää aika tovinkin paineiden nousu. Se on muistaakseni 5/16" eli 8 mm kuusio joka tohon pumppuun sopii. Pikkasen on syytä ehkä huolta kantaa siitä akselin laakerista, et en välttämättä millä tahansa maalisekottimella rupeis sitä jyystää. Mut tollasen työkalun rakentaa helposti sopivan paksusesta putkesta; kuusiokoloavaimesta vaan pätkä ja se putken sisään ja hefteillä kii.
     
  8. pjtk

    pjtk Gearhead

    Jeps, ei oo käyny ite lohko koneistamolla.
    Sit asiaa koskien. Milläs kikalla tuon jakajan alla olevan rattaan/käyttöakselin saa pois? Oon sitä koittanut pyörittää ja nostaa, mutta ei millään tule ulos kuin pienen matkaa. :mad:
     
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    vaseliinia sisään kuivaan pumppuun niin lähtee imemään.
     
  10. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Vastapäivään kun kääntää sitä akselia ja jollain pitkävartisella magneetilla nostaa näin mä oon aina ottanut sen pois
     
  11. pjtk

    pjtk Gearhead

    Joo pitikin rojujen takaa tonkia pukilla oleva 318:nen harjottelu kappaleeks. Sen kanssa huomasin tuon vastapäivään pyörittämisen. Sen jälkeen mitä ratas nousi nokka-akselin avittamana, niin ei sit millään tullut ulospäin. Tein pikku koukun millä pystyin rattaan alta nostaan, mutta sekin hyyty siihen, että koukku ei enään mahtunut nousseen rattaan ja lohkon välistä rattaan alle. No jos tänään jatkas harjotuksia tuon nokalla olevan möykyn kanssa. Toivon mukaan sieltä ratas nousis ihan mangneetin kanssa.
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tuppaa öljykarstaa kertymään siihen varteen jos on paljon ajettu jolloin se on puhdas vaan laakerin kohdalta ja sit jumiutuu. Ylöspäin vetämällä ja samalla pyörittämällä sen pitiäis tulla, tekee vaikka latasta niitä koukkuja jne. Pitkät kärkipihdit on kanssa hyvät.
     
  13. pjtk

    pjtk Gearhead

    Tätä mäkin epäilin, että jotain jankkia siihen varteen kertynyt. Ei eilen jaksanut painia enempää. Tupaa väsyneenä työkalujen koko ja voiman käyttö syrjäyttään tuota järjen käyttöä.
    Tän nokalla olevan koneen pitäs olleen auki noin kolme vuotta sitten. Josko sieltä se ratas vähä helpommalla antautus. Tän 318:sen kohalla ei ole mitään tietoa koska on ollut viimeks auki.
     
  14. F-body

    F-body Gearhead

    Rautalangasta tehty vetolenkki toimii kanssa hienosti käyttö-akselin poistoon. Lenkki vaan rattaan uraan, vetoa ja samalla ruuvarilla pyöritystä. Älä sitten pudota akselia nostajalaaksoon tai voi olla edessä imarin irroitus.
     
  15. pjtk

    pjtk Gearhead

    Joo'o tästä oikeasta kohteesta tuo akseli nousi ihan kivutta parilla ärjyllä magneetilla jokka oli ruuvatty puukapulan päähän.
    Moponetin halppis porakone rupes savuaan jo alle 10 sekunnin pyörityksen jälkeen. 90 lukulainen pikku Bosh jakso paljo pitempään, mutta loppu siinäkin vääntö lopulta eikä jaksanu pyörittää. Niin ja sit sekin vähä savutti. Ennen käryämistä kuulu kuinka öljy "lotisi". Otin myös öljynpaine anturin pois paikaltaan ja sit pyörittelin poralla. Nyt ei tullut porasta käryä ja anturin reijästä tuli öljyä. Joten kyllä kait painetta muodostu.
    Huomenna toivon mukaan, kerkee heittää puuttuvat romut kiinni ja koekäyttään paremmin.
     
  16. pjtk

    pjtk Gearhead

    Tuo rautalanka lenkki ajatus kuulostaa hyvälle. Tätä koitan seuraavans tuon 318:sen koneen kanssa.
     
  17. pjtk

    pjtk Gearhead

    Todellakkin menee remppa normaalilla mallilla. Eka kaverin kanssa paskaa jauhaessa meni jakaja 180 astetta pieleen. No pikku kääntö jakajalle. Kone tulille ja ei perrk paineet nouse ja V...n moista kilinää ilmeisesti nostajista. Onneks piti sit lähtee sukuloimaan. Jotain oon ny sit ilmeisesti sössinny alakerran kanssa. :mad:
     
  18. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    En nyt tiä voiko suoraan tähän liittyä, mutta joskus itelle kävi silleen että nokka-akseli ei meinannut pyöriä kun öljypumpun pultti oli liian leveä(tai paksu en muista tarkkaan). Sen takia öljypumppu jäi vähä vinoon, eikä öljypumpun akseli päässyt pyörimään..

    Hetken joutu tollastakin vikaa metsästämään.. Aiheesta muistaakseni löytyi foorumilta juttua..
     
  19. pjtk

    pjtk Gearhead

    Mä oon nyt pitkällisen itse pohdinnan jälkeen tullut siihen tulokseen, että jomman kumman päädyn runkopukin laakeri liuskat on väärinpäin. Niinko aikasemmin ehdoteltiin, tarkista tuleeko öljyä molemmin puolin yläkertaan. No öljyt jätin valuun ja huomenna alakerta auki. Tosin nyt turrutan harmitusta jekkumaisteriin. Sitä ois koko sikspäkki imuroitavaks. Jatketaan sit huomenna huonoa turaamista.
     
  20. pjtk

    pjtk Gearhead

    Jaa eipä ollut laakerit väärinpäin. Nyt rupee oleen ideat lopussa. Pumppu selkeesti tuottaa painetta ku porakoneet kärys. Silti anturille eikä paine kytkimelle sitä ei tule. Öljyä kyllä tulee mutta paineet puuttuu. Samoin nostajilta tuntuu paine puuttuvan.
    Jaa'a oiskohan jotain laakerin kaulaa hiottu liikaa ja se ois väjä. Ei tullut mitattua kauloja kun alle heitin.
     

Kerro tästä muillekin!