Moparin 360 virityksestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja F-body, 29.9.2008.

  1. uppopumppu

    uppopumppu 1st gear

    eli nuo runkopukit vedetään arp pulteilla kaksi kertaa momenttiin ja löysätään. kolmannella kerralla jätetään momenttiin? kiertokangen pultit sitten ns. kerralla momenttiin ilman löysäilyä? koneistajaa en saanut kiinni kun on syyskuun lomalla, niin olisin kysynyt millä momentilla on hoonannut nuo kiertokangen alapäät, eli varmaan rasvan kanssa laitan arp momenttiin?
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No ei niitä löysätä välillä vaan kolmessa vaiheessa kiristetään momenttiin, vaikka ensin 40ftlbs sitte 80ftlbs ja lopuksi 110ftlbs (tai mikä se momentti onkaan). Ja paremmin kiristyy jos käyttää sitä ARP:n omaa molyrasvaa (ehkä siinä voi käyttää muutakin vastaavaa?)
     
  3. uppopumppu

    uppopumppu 1st gear

    ok. ymmärsin sitten väärin. kiitos
     
  4. samuR

    samuR 1st gear

    olikos jollain pakosarjan laippoja ylimääräisenä?! laittakaa yv:tä jos löytyy!
     
  5. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Marteliukselta ainaki itte hain 2viikko sitten
     
  6. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Tuli ongelma 360 vakiokansien venttiilinjousien shimmaamisessa.
    Löytyskö raadilta ratkaisu?

    Kansissa on ferrean teräsventtiilit pakopuolella. Venttiilit on 2mm pitemmät kuin moparin vakioventtiilit ja vielä painuneet seetityön jälkeen kanteen, joten joudun laittamaan shimmiä jousen alle.
    Jouset on uudet comp camsin 901-16, asennuskorkeus 1,65"(42mm)
    Laitoin jousen alle 1,5mm shimmin, asennuskorkeus tämän jälkeen 44,5mm.
    Jos laittais 1,5mm shimmit tuplana, niin korkeudeksi tulis 43mm, mikä olis jo aika lähellä oikeaa.
    Mutta tässä kohtaa tulee se ongelma. Jousi nousee pois kannessa olevasta pykälästään. Eli sitä pykälää on juuri sen 3mm verran.
    Pysyykö jousi paikallaan sivusuunnassa? Vai pitääkö jouselle jättää pykälää? Miten tästä eteenpäin?
    Nokaksi on tulossa comp XE262 hydr. missä suosituksena juuri nämä jouset.
    En tiedä selitinkö tarpeeks selvästi, mutta selvennän lisää jos tarvetta.
     
  7. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Lyhennä venttiilejä.
     
  8. SBM

    SBM 2nd gear

    Ei saa jousi tulla ulos taskustaan. Helpoin ois vaihtaa jouset korkeammalla asennuskorkeudella oleviin, vois jopa löytyä lähes vastaavat joltain valmistajalta. Asennuskorkeutta lyhentäviä retainereita tuskin on markkinoilla??
    Jousikupit?.
     
  9. 3964

    3964 3rd gear

    -0.050 lukot.noillahan tuota vois koittaa korjata.
     
  10. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Venttiilien lyhennys ei onnistu nyt -kannet kiinni.
    Pitää kysyä noita pitempiä jousia/ toisia lukkoja vauhtiputkasta.

    Jos pitää shimmata vielä, niin paljonko olis hyvä jättää jousitaskuun pykälää? 0,5mm? 1mm?
     
  11. SBM

    SBM 2nd gear

    Niin paljon kuin mahdollista. Nuo lukot jäi omista ehdotuksista pois, us-partsissa oli ainakin 11/32" varrelle -0.05 lukkoja, sulla 3/8?, mutta saahan nuo tilattua jostakin.
     
  12. F-body

    F-body Gearhead

    Keinuvivuista voi tulla ja ongelmia jos venat on liian pitkät. Venakoneiston geometria menee ketuilleen. Kannattaa koittaa ennen kuin tekee muuta.
     
  13. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Keinuvipuakselin ja pukkien väliin simmit
     
  14. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Sinnekkään ei voi shimmiä laittaa millitolkulla, koska muutoin retsku alkaa ottamaan keinuvipuun kiinni.
     
  15. mopster

    mopster Gearhead

    Huomioikaa semmonen asia että jos keinuvipuakselin alle laittaa shimmiä niin se tavallaan kasvattaa sen akselin halkaisijaa eikä se enään mahdu siihen pukkiinsa, ja kun sen kiristää paikalleen niin joku antaa periksi. Alumiinikansista monesti halkeaa ne akselipukit shimmien takia. Noita ei siis pidä käyttää ellei sitten ole muotoon tehtyjä, keskeltä paksumpia.

    Helpoin ja halvin ratkasu tähän jousiongelmaan on just ne -.050" lukot.
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joskus noit tuli tehtyy sopivasta alsapellistä kun ei saanu valmiita, ne aika hyvin muotoutu oikeen mallisiks ku veti pultit kii. Sehän nois vaan on et ku standin reiän kulma ja venttiilikulma on erilaiset, ni se vippa-aksila nostettaessa siirtyy myös lähemmäs venttiilinpäätä, samoin tietty venttiilinpää lähemmäs vippa-aksilaa ku tulee pidemmät venat.
     
  17. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    No niin. Jousiongelma ratkesi.
    Tilasin setin 1.7"(115 lbs) asennuskorkeudella olevia jousia.
    Jouset jää vieläkin 0,9mm-1,5mm liian korkeiksi, mutta korkeampi jousipaine korvaa tätä hieman. Vs. 901-16 jousien asennuspaine 104 lbs, jotka jää imupuolelle.

    En huomannu edes kysyä lukkoja, sama pää kesät talvet.. Helvetti..

    Venttiili geometria on varmaa metsässä, kuten edellä todettiin. Mutta on näillä ajettu jo kaks kesää ja toimii. Jousi jumppaan rupesin nokka-akselin vaihdon takia, kun mainostetaan kovin nopearamppiseksi tätä compin XE-sarjaa.
    Kiitos vinkeistä!
     
  18. jersey87

    jersey87 3rd gear

    Mitäs porukka ois mieltä noista indyn valurautaisista X -kansista, jos verrataan vaikka paketista otettuihin edelin rpm kansiin??

    http://store.moparshop.de/en/Engine-Siz ... -pair.html englannin kieliset speksit löytää kun selaa sivua alaspäin.

    Tarttis dusteriin saada kohtuu budjetilla vähän pirtsakampi 360cid kone tehtyä. Siinä on nyt J-kannet 1,60 ja 2,02 venoilla, kuulemma ois portattu, tiedä sitten, crosswind imari, hedman headers halppis peltisarjat ja 3tuuman putket, mp 280/280 0,474 hydynokka, holley 650 dp street hp, msd sytkäosat, rutuista en osaa sanoa vielä mitään.

    Meinasin jos tuohon koneeseen tekis seuraavat muutokset: noi indyn X kannet paketista, ruttua siihen kympin pintaan, m1 imari, hookerin competion sarjat, nokka,kaasari ja sytkäosat pysyis samana. Oisko tuolla paketilla teoriassa mahdollista saada se lähemmäksi 400hp irti vai jääkö ihan unelmoinniksi?.

    Tulis ihan katukäyttöön ja lootana on 727 10tuumasella b&m holeshot 3000stall turbaanilla ja perä on ford 8.8 4,10 vällärillä.
     
  19. SBM

    SBM 2nd gear

    En oo tommosia indyjä omistanut niin en niitä voi verrata edelbrockeihin muuten kuin specsejä vertaamalla, mutta jos nuo j-kannet on kunnoltaan hyvät niin en niitä vaihtais mihinkään, niissä on kyllä potentiaalia noihin sun uusien osien kaveriksi. Ja kattosin ite tai käyttäisin niitä amaattimiehellä tarkastettavana onko ne oikeasti portattu vai hierottu vaan. Sitten käyttäs niitä koneistamossa tarkastettavana, venttiilityö(tärkeä), ohjurit..perus tarkastus jonka jälkeen tekis vasta päätöksen uusista kansista.
    Itsellä tuli tämmönen ajatus, että jos vaivautuu laittamaan noihin kansiin 2.02" imuventtiilit + porttaustyön, niin voisi olettaa että ne kannet on hyvät, idea ainakin on. Ellei ne oo aivan loppuun ajettu niin pitäisin noi kannet.
     
  20. SBM

    SBM 2nd gear

    Näköjään pari jersey87:n viestiä poistettu välistä?,mutta jos nuo indyt ostaa, kannattaa valita ne sillä 2.02" imulla, jos kerran stroukkiajatuksiakin on.
     

Kerro tästä muillekin!