moparin etupään puslat ja pallot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Gyrus, 2.12.2006.

  1. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Mites kun olen rakentamassa Dusterin(vm70) etupäätä uusiksi ja samalla vaihdan levyjarrupaketin Dartista(vm75), niin kumman auton mukaan tilaan uretaanipuslasarjan vai ovatko samat?

    yläpallo ainakin taitaa olla erilainen..

    sitten minkälaista sarjaa suosittelette? itse olen katsonut seuraavia merkkejä PST, just suspension ja energy suspension.

    energy suspension kitti näytti tosi sekalaiselta ja puutteelliselta, mutta mikä olisi oikeasti hyvä kitti vai onko parempi ostaa kaikki erikseen? ja onko merkillä väliä?

    ja mitä kaikkea kannattaa vaihtaa jos haluaa hyvän alustan jolla ei tarvi pelätä kun nousee motarilta rampille että tuleeko mutka heti vaan voi vähä jopa painaa mutkassa kaasuakin..? mutta ei silti mitään just suspensionin 911 kittiä (liian kallista)

    mielipiteitä? mutua? ja ehkä jopa faktojakin olis kiva kuulla?
     
  2. asperiini

    asperiini Gearhead

    Mulla oli Aspenissa PST:n polyuretaanikitti ja se ainakin sisälsi kaikki mitä tuohon pystyi vaihtamaan, osat oli sopivia ja selvästi paransi ajettavuutta.
    (vaikkei perskynä mikään sportti ollutkaan muulta alustaltaan)
    Koka tapauksessa olin sen verran tyytyväinen että just tilasin Challengeriin PST setin myös.
     
  3. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Taitaa PST:n ja Just Suspensionin polyuretaanipuslat olla Energy Suspensionin valmistamia..... Eikä Energyllä ole niveliä.

    Riippuu mitä kaikkea otat '75:sta. Ohjausosat? Palkki+kallistuksenvakaaja?
    '70-'76 raidetangon päät on samat, mutta center link, apusimpukka, sektorivarsi ja ohjausvaihde erilaiset. '73-'76 kallistuksenvakaaja sopii vain '73-'76 etupalkin kanssa. '70 vakaaja sopinee kun laitat '73-'76 akselit niin, että satulat tulee akselin takapuolelle. Mutta vakaajan ja alatukivarsien väliset tangot on eripituiset.

    Jos otat Energyn Hyper Flex paketin (5.18104) niin siinä on molempien mallien kallistuksenvakaajan päät. Vakaajan puslat (Front Sway Bar Frame Bushings) valitset erikseen palkin ja vakaajan paksuuden mukaan. Alatukivarren puslia ei Energyllä ole. Muutenkin amerikkalaisilla rata-autoilufoorumeilla suositellaan käytettäväksi kumisia alatukivarsien puslia. Jos haluaa polyuretaaniset ylätukivarsien stopparit, ne pitää ostaa erikseen Pakettiin kuuluu myös takajousien puslat: sekä isot että pienet norran etulenkin puslat ja vakiot takapuslat (D 7/8").

    Tuollaisen pusla ja nivelpaketin hankkiessa ota '75:n levyjarrumallin mukaan niin saat oikean kokoiset ja malliset nivelet. Vakaajan päiden tangot modaa vaikka sopivan pituisella pultilla ja putkella. Ja vakaajan kiinnitysosat taitaa poiketa alkuperäisestä systeemistä??? Jos haluat jotain super kittiä apusimpukalla ja sektorivarrella niin huomioi sitten em. eroavaisuudet. Tosin PST kasannee sopivan paketin kun vaan tietää millaisen tarvitsee. Kysymällä selviää.

    Hyvään ajettavuuteen tarviit hyvät iskarit, sopivat jouset ja oikein säädetyt pyöränkulmat (ja kunnon renkaat, välyksettömän ohjauksen, tasapainoiset jarrut jne.)
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Oliko nivelet aidot MOOGit vai ála Taiwan / ROC tms.
    Ja oliko puslat Energyn valmistamia?
     
  5. asperiini

    asperiini Gearhead

    Eipä tullut niin tarkasti leimoja katseltua.
    Enkä nyt edes tiedä mistä niistä puslista sen olisi nähnytkään?
    Osat oli kuitenkin oikean mallisia, meni paikoilleen ilman valtavaa takomista, auto oli parempi ajaa kuin ennen vaihtoa eikä mikään mennyt paskaksi sinä aikana kun Aspeni mulla oli.
     
  6. devilman

    devilman 3rd gear

    Moparin kulmia ei saa ilman epäkesko ylätukivarren puslia kohdalleen kun camperiin ei saa tarpeeksi säätöä ja pyörät jää liian pystyyn ja kaarre ajo ominaisuudet ovat huonot.
     
  7. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    tuli sitten tilattua ebaystä nuo ylätukivarret (tubular) polyuretaani puslilla ja moogin pallonivelillä.. ja kun olen juuri vaihtanut raidetangon päätkin niin ehkä ei enää kannata mitään täys settiä hommata vaan ostella erikseen tarvittavat uretaanipuslat jos niitä nyt erikseen edes saa..
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Saahan niitä erikseen ainakin Energy Suspension ja ihan kotimaisten jenkkiosien toimittajilta. Muistithan, että tarviit '73 -76 levyjarrullisen alapallot/kääntövarret, samat kuin E ja '62-'72 B-korisissa (Moog K781/ K783).
     

Kerro tästä muillekin!