Moparin jakajan/ennekon muokkaus, neuvoja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtsu67, 6.7.2013.

  1. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Jakaja on kärjetön ja moottori 360
    Jakajan ropeltaminen on minulle uusi juttu, joten ajattelin kysyä viisaammilta.

    Kuinka rajoitan kokonaisennakkoa?
    Pystyykö tekemään jotain kotikonstein?
    Perusennakko on nyt 16 astetta alipaineletku irti, toimii, mutta tuntuisi tarvitsevan vielä enemmän.

    Perus ongelmana mulla on ilmeisen hengittävä nokka-akseli ja matala puristussuhde. Ennen moottorin remontointia vois koittaa tota jakajaa tuunata, kun on ajokausikin parhaimmillaan.
     
  2. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    http://www.moparmusclemagazine.com/tech ... ewall.html

    degrees / slot size
    6.............. .340
    7................355
    8................375
    9................390
    10...............405
    11.5 ...........420
    12...............435
    13...............445
    14...............460
    15...............475
    16...............490
    17...............505
    18...............520

    Tuosta taulukosta selviää paljonko keskipakoennakkoa tulee milläkin reiän pituudella. Eli jos haluttu kokonaisennakko on vaikka 36 astetta ja haluttu tyhjäkäyntiennakko 20 astetta, 36-20= 16. Tarvitset 0,375" pituisen reiän siihen jakajan osaan. Nuo taulukon asteluvut pitää kertoa kahdella että niistä tulee "kampiakseli asteita".
     
  3. Mutku

    Mutku Gearhead

    Jepjep, veli Pölyttäjän linkki Moparmusclen kuva-artikkeliin on asiaa. Omat lisäykset asiaan eli tarkennukset tai sopan hämmennykset, ihan miten vain:

    Eli kokonaisennakkoa voit rajoittaa täytehitsaamalla allaolevan linkin/kuvan esittämän jakajan sisällä pyörivän hilavitkuttimen noita suorakaiteenmuotoisia sloteja, ja sitten hitsuun jälkeen viilaat ne uudestaan oikean muotoisiksi tai ainakin kokoisiksi (noitten suorakaiteenmuotoisten slotien halutut/oikeat koot löytyy tosiaan tuosta Pölyttäjän taulukosta). Eli eri kokoset/pituset slotit antaa eri määrän (keskipako)ennakkoa, kuten Pölyttäjä jo yllä tiivistikin.

    http://www.moparmusclemagazine.com/tech ... to_08.html


    Heh.... kylläkylläKYLLÄ. Kuten tuossa Parsamuskelilehden artikkelissakin oikein kuvin näytetään. Mutta kukaan täysijärkinen ei kai ala hitsailemaan ja viilailemaan vanhaa mahdollisesti muutenkin louskua jakajaa? Porukka vain ostaa yleensä uuden täysin säädettävän äMäSDeen ja museokapinejakajasta tulee verkonpaino. Itse en tosin kalasta, mutta olen kova poika hitsaaturauttelemaan ja nukunkin viila tyynyn alla... :poff:

    No lähtipäs taas.
     
  4. 2dht

    2dht 3rd gear

    Minä se ainakin ajan hitsuttelemalla tuunatulla jakajalla... 8)
     
  5. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Sama täällä ja moparin uuteen jakajaan tehty modaukset.
     
  6. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Kiitos neuvoista. Hyvä linkki ja taulukko!
     
  7. F-body

    F-body Gearhead

    Hitsaa vielä ensin sisäreunasta millin verran kiinnipäin jotta saat mekaanisenennakon nousemaan vasta tonnista. Noin toimii paremmin automaatilla eikä sammu kun laittaa pykälän silmään. Eli milli sisältä ja sitten kokonaismitta 10 milliin Moparin löysä ja alkuperäinen löysempi jousi niin toimii 1000-2400rpm alueella 20 asteen mekaanisellaennakolla.
     
  8. Co2

    Co2 3rd gear

    Tai sit poistaa painot/vakuumin kokonaan ja lukitsee jakajan ja hoitaa tuon homman sytkäboksilla kokonaisuudessaan. Laittaa vaan maksimi ennakot jakajasta ja käyrän vääntää kompuutterilla. Tämä siis vaan vaihtoehtona mutta rahaa joutuu laittamaan peliin kyllä jonku verran.
     
  9. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    En jaksanut opetella vielä uutta, joten vaihdoin nokka-akselin miedompaan..
    Vanha oli Cranen 272/272 Energizer. Nyt tilalla COMP XE256H.
    Käynti on vähän vaikeaa edelleen 10-15 perusennakolla. Vakuumikin sama 15-16hg
    Kuuluisiko Holleyn ported vacuum antaa alipainetta tyhjäkäynnillä? Mulla ei tule. Mittasin vakuumimittarilla. Tulee vasta kaasua painettaessa.
    Kun kytkin jakajan suoraan imusarjan alipaineeseen, niin tyhjäkäyntiennakko nousi n.26 asteeseen 6 asteen perusennakolla ja kone kävi hienosti! Vähän tsupsutteli pakoputkeen. Voisihan sillä kai noinkin ajaa, mutta parempi jatkaa ongelman ratkontaa.
    Imusarjan alhainen alipaine vähän ihmetyttää, kai tuo nokka parempaan pystyy? Vaihdan vielä kaikki imupuolen tiivisteet, jotta saan eliminoitua mahdolliset alipainevuodot.
    Jos ei se auta, niin sitten siirryn jakajan kimppuun.
     
  10. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    ported vacuumiin nimenomaan ei tule alipainetta tyhjäkäynnillä.
     
  11. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Ok, asia siltä osin siis kunnossa.
     
  12. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Neuvosi kuulostaa toimavalta, joten ajattelin tehdä noin.
    Mutta toteutanko muokkauksen juuri samalla lailla vielä tällä nykyiselläkin Compin nokalla?
     
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllä nyt luulis jollain XE256H olevan hieman paremmat alipaineet kun itellä tuo XE268H antaa vastaavia lukuja.
    Tai sit sulla on vaan sen verta paremmin virtaavat kannet tjsp? Eikös se vähän laske alipainetta?
    Joku jossain pelotteli juuri tällä mun nokalla lähes 10Hg alipainelukemia mutta tosi hyvin virtaavilla kansilla.
     
  14. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Kannet on vakiot j-kannet.
    Imusarjana on tehtaan 340/360HP valurautainen kaksitaso "high-rise" -malli.
    No ainakin jossain sivustolla tehdas oli näin sen aikanaan luokitellut 8)

    Nyt rupesin epäilemään, onko jakajan alipainekellon kalvo ajan saatossa jotenkin kovettunut. Alipainesäätö on aika kankena oloinen jakajan sisällä. Kalvo on ehjä ja öljysin mekaaniset osat.
    Kuinka se muilla liikkuu?
     
  15. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Nyt on uudet tiivisteet imupuolella. Jakajaan vaihdoin jäykän jousen tilalle Mr.Gasketin löysän jousen. Nyt ennakot 2400rpm kohdalla kaikki pelissä. Jakajan hahlot oli 10,5mm pitkät ja tuon oheisen taulukon mukaan sieltä siis tulee 21-22 astetta ennakkoa. Eipä tarvinnut tehdä niille mitään. Perusennakoksi asetin 14 astetta, ei nakuta ja toimii hyvin. 8)
     

Kerro tästä muillekin!