Moparin jarrupääsylinterin ilmaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Belvedereman, 18.4.2005.

  1. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Nyt ois hommattuna uusi tuommoinen 2 piirinen pääsylinteri ja sitä pitäis ilmata. Vanhoja viestejä jo luin ja periaate on selvillä mutta eräs seikka mukana toimitetussa ohjeessa ihmetyttää. Teksti menee näin: NOTE: For quick-take-up or step-bore master cylinders, wait 15 seconds between strokes to avoid aeration of the fluid. No onkos tämä nyt tuommoisen kaltainen malli että pitää odottaa se 15 sekunttia kun sitä ilmausta suorittaa?
     
  2. SlantSix225

    SlantSix225 Gearhead

    Step bore master cylinder tarkoittanee sitä että männät on erikokoiset.
    Alkupään poraus on isompi kuin loppupään. Puoli villi arvaus...?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    "to avoid aeration of the fluid" Eikös se tossa selkeästi sanota? :eek: `

    Jos vemputat poljintalakkaamatta sotket sen ilman sinne pikku pikku kupliksi nesteenjoukkkoon, vähän kuin hiilidioksidin limsaan/kaljaan..

    Helvetimmän paljon vaikeampaa se ilma, joka ei ole oikeina kuplina, vaan mikrokuplina on ilmata.. Vai eikö sinusta? Ilmeisesti kyseisessä sylinterissä on joku pikkutiehye, joka on passeli ilmakuplien sekoittaja vemputettaessa lakkaamatta ees taas..
     
  4. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Kuulostaa hyvältä arvaukselta. Ei vaan viitsisi turhaan purkaa uutta hienoa osaa että näkee onko erikokoiset männät. Arvelisin että ei ole, vanhan pääsylinterin purin joskus ja sen sylinteri oli samaa halkaisijaa alusta loppuun.
     
  5. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Juu kyllä tuo oli selvillä miksi sitä ei saa vatkata hillittömästi. Ja varmaan se on tosi hankalaa saada mikrokuplat pois, kunhan sais edes ne isoimmat. Ruuvipenkissä ajattelin ohjeen mukaisesti ilmata. Eli varmuuden vuoksi rauhalliseen tahtiin ilmaus.
     
  6. SlantSix225

    SlantSix225 Gearhead

    No tuossa jotain tietoa mopar pääsylintereistä.

    Mopar action

    En kyllä ole itsekkään vielä lukenut tuota..... :odroll:
     
  7. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Kiitokset hyödyllisestä linkistä. Ei varsinaisesti vastannut kysymykseeni mutta muuten tieto oli mielenkiintoista ja sitä kautta aukeni myös Mopar Musclen ja Mopar Actionin sivut joissa riittääkin tutkittavaa.
     
  8. greenrtse

    greenrtse 1st gear

    hiljalleen pumppailet taukoja pitäen,jää aikaa vaik ottaa pari kaljaa :D
     
  9. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Pumppailut on pumppailtu. Ohjeessa sanottiin että ilmataan kunnes mäntä painuu enää 1/8 tuuman mutta liikerata jäi vieläkin hieman suuremmaksi. Ilmaa ei enää tullut kummastakaan säiliöstä. Lieneekö kunnossa? Poljin on vielä hieman veltto mutta eipä ole varsinaisia jarrujakaan vielä ilmattu.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    no onhan se varmasti veltto jos ei oo jarruja ilmattu....
     
  11. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    No joo, ja kun siinä on pirullinen homma siinä ilmaamisessa. Varsinkin kun etujarruissa ei ole sitä nippaa vaan pelkkä pienenpieni pultti jonka alla kuparirikka. Ilmausnipat ostin tuo pikkupultti mallina mutta silti eivät meinaa kiertyä paikoilleen ilmausta helpottamaan.
     

Kerro tästä muillekin!