moparin jarrusatulat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Christoffer, 28.11.2002.

  1. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    onkohan aspenin jarrusatuloissa paljoakin eroa verrattuna esim.-78 cordoban,furyn ja monacon jarrusatuloihin??Chryslerin manuaalin mukaan niissä olisi mäntä samankokoinen.
    Mietin vain kun noissa isommissa kopissa taitaa olla isompihalkaisijalla olevat levyt edessä.
    Mahtaisiko onnistua helpostikin tämmöinen swappi eli aspeniin esim monacon levyt?
     
  2. Destroyers

    Destroyers 1st gear

    Swappi onpi helppo nakki.
    Isommat 11.75" levyt, jotka sopii suoraan f-bodyn olka-akseleihin löytyy ainakii näistä koslista:
    76-79 Cordoba, 76-78 Fury, 77-78 Monaco ja 79-81 St Regis/New Yorker.
    Voipi löytyy muistakii, mutta näin äkkiseltään noi on ainakii varmat.

    Aspenin satulat käy, koska noissa isommissa on käytetty kaksia erilaisia satuloita, ns pin-type ja slider-type.
    Toi jälkimmäinen on sama kuin Aspenista, mutta jotta saat ne sopimaan tarviit noista isommista levyistä adapterin jolla jarrusatulat tulee olka-akseliin kiinni, ne löytyy luonnollisesti siitä autosta josta otat ne isommat levyt.
     
  3. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    tänx!jotain tuommoista minä kuvittelinkin.mikähän tuon adapterin oikea nimi mahtaa olla?
    Onkohan tuosta levyjen suurentamisesta mitään ihmeempää hyötyä(ainakin tuning-jätkät vaihtelevat kovasti isompiin levyihin niin kai mäkin sitte.. :wink:
    muuttuuko jarruteho?
    täytyykö pääsylinterille tehdä jotain?
     
  4. Destroyers

    Destroyers 1st gear

    Joo, toi tehtaan oma korjauskirja tituleeraa niitä vain adaptoreiksi.
    Kun jarrulevyjen kokoa suurennetaan, niin silloin myös jarrutusteho kasvaa, pitäs Aspenin ruveta pysähtymään.
    Taakse vielä isommat rummut ja vot ei oo pysähtyminen ainakaan jarrujen tehoista kiinni.
    Eipä tohon pääsylinteriin tarvii tehä mittään, voiko jarrutehon lisäys olla helpompaa!:)
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, ja jos haluut ton tehdä niin joudut sitten käyttämään vähintään 15" halakisijaisia vanteita, pienemmät ei mahdu.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja levyinä kannattaa käyttää HD levyjä jäykiste rivat sisäpuolella,rivattomilla on kuulema taipumus kovassa ajossa menä helposti kieroksi ja halkeilla.
     
  7. KUULKAA! miten käy aspenin jarrut a-bodyyn, ja rotke, kone olis vielä tarjolla!
     
  8. dart -66

    dart -66 Gearhead

    jos on -72 tai vanhempi A-body, tarvitset ylä
    tukivarret ja olka-akselit -73 tai uudemmasta
    A-bodystä.Muut osat käy Aspenista paitsi jar-
    rutehostin
     
  9. Christoffer

    Christoffer Gearhead

  10. jaketin

    jaketin Gearhead

    tämä oli hyvä tieto. vaikka olen pulannut tuon volareni kanssa jo vuosia, niin en ole huomannut koko asiaa..ei kellään olis näitä adaptereita tyrkyllä?
     
  11. Jake

    Jake Gearhead

    Mitenkäs, saisiko Aspenin jarrut sopimaan 1967 Coronettiin eteen? Iteltä kun löytyis tollaset vapaana...
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä ne sinne sopimaan saa, toi juttu kyllä varottelee "bump steeringistä". Tiedä sitten kuinka paha se olis kun tossa käsketään noita A-body jarruja käyttämään ja niissä on kyllä swapeissa käytetty muitakin olka-akseleita. http://www.moparts.org/moparts/tech/pages/b-ebody.html
     
  13. 67

    67 1st gear

    ainakin -73 dartin olka-akselit on samat ku -76 coronetin,satula vaan on eripuolella(ja coronetissa isompim levy).olen laittanut -73 a-body(-73) levyt -67 belvedereen,ja meinaan laittaa-76 coronetin levyt-66 monacoon(kaverin auto)ja -64 valianttiin.
    et kyllä noita voip kivutta sovitella autosta toiseen.ja tohon belvedere hommaan meni neljä tuntia,jarruputkien tekoineen,ja satuloiden kunnostuksineen.satulat sit tosin tuli aspenista(darttia isompi halkaisija).
     
  14. Jake

    Jake Gearhead

    Eli pitääpä sitten vain uskaliaasti kokeilla, etupää menee muutenkin purkuun, puslat alkaa olemaan aika haperot.
     
  15. jaketin

    jaketin Gearhead

    tämä kyseinen swappi on sitten tehty volareen. oli aikas hankala löytää kyseisiä osia, mutta vihdoinkin tärppäsi (suurkiitos aspen lappalaiselle ja pikin sepolle) kyseiset adapterit löytyivät -81 new yorkerista. kaikki meni hienosti paikalleen, ei tarvinnut juurikaan päätä raapia. nyt on isommat levyt edessä ja jarruttaminenkin on mukavaa. ei enää nyi, vanhat levyt olivat tarpeeksi kierot...
     

Kerro tästä muillekin!