Moparin käsijarruvaijerin keskiohjain!?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Janappa, 9.10.2008.

  1. Janappa

    Janappa 3rd gear

    Kuuluisko moparin(-76 Yorkkeri) siinä auton keskellä olevas käsijarruvaijerin ohjaimes olla "vaijerin päälinen"... mulla menee pelkkä vaijeri sen kautta, eikä käkkäri pidä... pistääkö se ohjain (ilman sitä vaijerin päällistä) vastaan?!? :oops:
     
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    En ole mitään "vaijerin päällisiä" koskaan nähnyt, mutta syy käkkärin pitämättömyyteen voi löytyä sieltä rumpujen sisältä. Jarrukenkien väliin tulevan välitangon päissä olevat hahlot voi olla kulunut niin syviksi, ettei kengät levity vaikka kuinka vaijeria kiristäisi. Samoin se pyöreä tappi johon kengät vastaavat (ylä)päästään voi olla kulunut loville. Itse olen korjannut hitsaamalla hahloihin ja loviin täytettä ja hiomalla oikeaan mittaan. Välitankoja saa myös uusia joihinkin malleihin.
     
  3. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Minulla -73:ssa käsijarru korjaantui, kun vaihdoin melkein metalliin asti kuluneet jarrukengät uusiin. Onneksi vanhat eivät olleet niitattavaa mallia!
     
  4. RB-440

    RB-440 1st gear

    Vähän eksoottisempi ongelma, eli mä olen joskus tavannut vaijerin, joka oli sen verran nähnyt maailmaa, että antoi periksi. Siis vaijeri venyi eikä käsijarru pitänyt kuin kerran pari katsastuksessa kiristyksen jälkeen... Jonkin aikaa meni, ennen kuin tuo selvisi.
     
  5. Janappa

    Janappa 3rd gear

    vaijerin päällisellä tarkotan sitä kuorta minkä sisällä itse vaijeri liikkuu... vaijeri menee edestä runkopalkin läpi pituus suunnassa auton keskelle ohjaimeen, missä on vaan pelkkää rautaa ja sen kautta koukaten kuskin puolle siihen säätö/jako pisteesee... luulisi tuon ohjaimen pistävän vastaan, kun ei oo mitään ns.luistopintaa välissä...!?
     
  6. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Kyllä se vaijeri jo lienee hionut sen niin sileäksi että luistaa...
    Voithan kokeilla ennen isompaa kuoren teko-projektia miten vaikuttaa eristysnauha (se liukas muovinen) tai vaseliini...
     

Kerro tästä muillekin!