Moparin lehtijousien lehdistä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja onbuicks, 8.10.2014.

  1. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Mulla on joitakin käyttämättömiä lehtiä, joista pitäisi alkaa kasata pakkoja. Norrat ovat numerolla 2808532, mopar alkuperäiset. Tunnistaako kukaan, en löytänyt internjetistä speksejä. Lisäksi, minulla on seuraavat lehdet joiden etupää kiertyy alapuolelta osittain norran etulenkin muotoisesti ylöspäin, eikä pääty tasaisena ennen päätylenkkiä, kuten yleensä. Mikä idea/alkuperä. Nämä ovat pohjois-suomalaisen Chrysler-liikkeen vanhaa varastoa. A-bodyyn olis tarkoitus.
     
  2. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Nyt en osaa muuta sanoa kuin että mun Valiantissa kääntyy myös se norran alla oleva lati sekä etu-, että takapäästään vähän matkaa lenkin suuntaan.
    Siinä oli myöskin 6 latia norran alla, ennenkuin otin pari pois.

    Joku kärrynveto lisälehti ehkä...?
     
  3. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    2808532
    '67 ns. Sb norrat (273) (osaluettelo, tammikuu 1968)
    '68-'69 Sb ja (osaluettelot, joulukuu 1967 ja tammikuu 1971)
    '68-'69 hd paitsi ei 383 (osaluettelot, joulukuu 1967 ja tammikuu 1971)

    Suomiautoihin on paljon teetetty lisäjousia eli just norran alle ja pituinen. Voi erottaa tehtaan jousesta mm. paksuudesta ja reunojen pyöristyssäteistä.

    '67
    NUMBER OF LEAVES
    Standard (170 C. I. Engine).....4
    ..............(225 C. 1. Engine).....5
    .......(273, 318 C. I. Engine).....4,5
    .(273 C. I. Engine Wl4 BBI.).....6
    ..............(383 C. I. Engine).....-

    '68 ja '69
    NUMBER OF LEAVES
    Standard (170 C.1. Engine).....4
    ................(225 C.I. Engine).....5
    ........(273, 318 C.I. Engine).....4,5
    .......(318, 340 C.1. Engine).....6
    ................(383 C.I. Engine).....6
     
  4. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Hienoa, Kiitos. Miten sitten sopivuus -63-66-malleihin? Onko vanhemmissa eri mitat? Löysinkin jo taulukon, samat näyttää olevan.
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    A-koppasissa kaikissa saman pituiset ja levyiset jouset. Lehtijousien etusilmukoihin on puslia kahdella eri ulkohalkaisijalla ja eripaksuisilla pulteilla.

    Puslat on helppo vaihtaa ettei niiden takia tarvitse metsästää jousia juuri oikealla silmukalla. Tosin jos korvakkeessa on isomman puslan paksumman pultin reikä ja siihen laittaa pienemmän puslan ohuemman pultin, niin olisi hyvä saada reikä jämptin kokoiseksi ettei pultti ala kalvamaan reikää isommaksi siinä hölskyessään. Tai suurentaa pikkupuslan reikää ja laittaa paksumman pultin?

    Puslien nimelliset ulkohalkaisijathan on 1,5" ja 2,0" ja vastaavat pulttien paksuudet 1/2" ja 5/8"

    Orggisjousien takalenkkien ja takakorvakkeiden ja siten shakkelien puslat on A-bodyissä aina 7/8". SuperStockkijousien ja joidenkin jälkituotantojousien takalenkit on 1".
     
  6. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Onko 1965 pultin halkaisija kuitenkin aina sama vai meneekö puslan ulkohalkaisijan mukaan? Eli jos vakioautossa on pieni pusla ja näissä uusissa iso, niin onko isoa puslaa saatavana pikkupultille vai meneekö joka tapauksessa poraamiseksi?
     
  7. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Pora kuntoon ja hommiin.
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Pulttien koot sidoksissa puslien halkaisijoihin.

    Halk. 1,5" pusla > 1/2" pultti
    Halk. 2,0" pusla > 5/8" pultti
     
  9. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Niin arvelinkin. Kiitos.
     

Kerro tästä muillekin!