Moparin tehostettun ohjauksen säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja F-body, 4.3.2012.

  1. F-body

    F-body Gearhead

    Tuli hommattua pikku Mopariin kamat tehostetulle ohjaukselle tuon 3,5 kierroksen laidasta laitaan takia, kun oli leikkiessä kapiini täynnä käsiä hitaan vakio tehostamattoman kanssa. Ajotuntumaa olen hakemassa ja olis tarvetta miedontaa tehostusta. Miten? Pyöräkulmat tulee vaihtumaa vakioista "roadrace" suuntaan osa vaihtojen myötä. ( 1 1/8 vakaaja, 1,03 jouset, putkiylätukivarret ja uretaanipuslat)
     
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

  3. F-body

    F-body Gearhead

    Olisko mulla eri pumppu, kun säiliö on suurempi. Ohjeet oli kyllä hyvät. Tarttee vielä tutkia.
     
  4. F-body

    F-body Gearhead

    Saginaw pumppuhan se oli uudemmalla säiliöllä. Kaksi pumppua aukaisin MJF:n linkin mukaan. Taisi olla toinen kutoskoneesta ja toinen kasista, kun välysprikat olivat 0,8 ja 1,2 milliä. Tein 1,85mm sovitteen aluslevystä eli pikkusen ohuempi kun tuossa linkissä oleva 1,95 millinen . Saas nähdä miten pelaa kunhan saan kamat paikalleen autoon. Oli muuten aika hankala avattava se spooliventiilin mutteri. Palaan asiaan kun koeajot on tehty. Niin ja MJF:lle kiitoksia linkistä!
     
  5. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kerrohan sitten kokemukset :)
     
  6. Mutku

    Mutku Gearhead

    Hieno homma F-body!!! Laita tosiaan kokemukset sitten tänne ku pääset kokeilemaan, kiitos.

    Itellä toi Ehrenbergin/MoparActionin kikkakolmonen tulossa tulevalle kaudelle omaan vehkeeseen kans.

    Tilasin ne FirmFeelin pitemmät sektorivarret, jolla ohjaus nopeutuu (ne on tossa hyllyssä jo). Eli tolla paineenalennuksella/shimmilevyjutulla ois tahto saada tehostusta vaimeemmaks, niillä sektorivarsilla sitten ratin kierroksia vähemmälle (noin 3,5 --> noin 2,5 ?).
     
  7. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Tuo ohjehan näytti ihan kokeiltavan arvoselta jutulta.. Lisää tämmösiä..

    Vielä kun joku keksis millä saa pysyvästi sen klapin korjattua tehostimesta halvalla..
     
  8. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Käytin oman simpukan Imatralla yhdellä äijällä laitettavana, tuli kyllä pirun hyvä. En nyt ihan halvaks sanos mutta mielestäni kuitenkin kohtuullinen. Yhteystietoja saa yv:llä jos kiinnostaa.
     
  9. F-body

    F-body Gearhead

    Tehostettua en oo avannut, mutta manuaalisesta saa kyllä klapin suhteellisen helpolla korjattua. Ensin rattiakselin puolelta lukkorengas auki ja pikkusen päätylevyä sisään. Seuraavaksi sektoriakselin säätö auki mutterista simpukan päältä ja hiukan sisään. Jos nuo ei vielä auta sektoriakselin pusla vaihtoon tai kierrekuula systeemi uusiksi. Löysä voi tosin olla myös rattiakselin nivelessä. Sen oon korjannut purkamalla nivelen tyhjäksi ja kuori viilapenkkiin pikku puristukseeen kunnes on sopivan tiukka kamoille.
     
  10. F-body

    F-body Gearhead

    Sain vaihdettua vasta etujousituksen kamat. Voin suositella kaikille. Paras muutos heti moottorin jälkeen. Ajotuntuma on uuden sportti auton veroinen. Tehostettu simpukka on vielä vaihtamatta pikku propleemien takia. Simpukassa oli ratti-akselilla oli 3/4 kierrosta löysää. Simpukka on purettuna levällään verstaan pöydällä. Simmilevyjä kaipaa mutta mihin väliin? Tuo väljä tuntuu kun kiertää ratti-akselilta jolloin akseli liikkuu ylös ja alaspäin ennenkuin lähtee sektorivartta kääntämään. Onkos tietoo vai lähenkö vaan sovitteleen?
     
  11. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Siinä kuuluu olla jonkinverran väljää, ei nyt ehkä 3/4 kierrosta mutta joku 1/4 tai 1/3 kierros. Välys poistuu kun auto on käynnissä eli tehostus pelissä. Ja sen rattiakselin kuuluu liikkua pituus suunnassa millin kaks, käsittääkseni liittyy sen venttiilin ohjaukseen että kumpaan suuntaan lähdetään tehostamaan.

    Itellä siis juurikin noin, kone seis ratti tuntuu aika horolta, mutta kone käynnissä aivan timmi ei yhtään välystä.
     
  12. F-body

    F-body Gearhead

    Justiinsa tota hain vaikuttaako simmit vika välissä tehostuksen toimintaan. Välys tuntui vaan niin hurjalta. Ei viitsis pilata nyt hienoa ajettavuutta väljällä simpukalla. Sovitushomma on kuitenkin aika haastava ja tarvis saada kerralla paikoilleen. Kiitti iikka vielä YV vinkistä.
     
  13. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Jos haluat parempaa tuntumaa niin simpukkaan pitäis vaihtaa paksumpi vääntösauva, eikä pelata pumpun paineen kanssa.

    Se on mukava tunne kun sen nopean ohjauksen kanssa vedät tappisladia ja pumpun paine ei riitäkkään oikaisuun ja tehostus loppuu.
     
  14. F-body

    F-body Gearhead

    Ja paksumpi vääntövarsi auttaa miten? Ei oikein aukee. Vakio manuaaliohjauksella ei ainakaan kerkiä mukaan. Paineenalennus auttaa ainakin ylitehostukseen tuottaen ainakin lähelle näitten uudempien autojen tuntuman. Pro-touring etupää toimii muuten hienosti, mutta hemmetin hidas ohjaus haittaa leikkimistä. Vastaheittoihin ei ole mitään mahkuja keritä mukaan ainakaan asfaltilla. Nopeeta manuaaliohjausta ensin aattelin, mutta ei pikkusesta tehostuksesta mitään haittaakaan ole. Pumpun painetta on helppo säätää jos tulee vielä aihetta.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mopareista en paljon tiedä, mutta ainakin kahteen sellaisen simpukkaan olen
    törmännyt, missä se ohjauspaineventtiilin vääntösauva oli poikki. Tekee just
    yliherkän siitä tehostuksesta, ja sammuksissa selvän väljän kääntöön.
     
  16. andabor

    andabor 1st gear

  17. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Tuo maksimipaineen alentaminen ei tosiaan oo se ns. "oikea tapa" herkistää ohjausta, koska sen venttiilin tarkoitushan on vaan rajoittaa sitä maksimipainetta.

    Oikeampi tapa on muokata sitä tehostusventtiilin ohjausta eli kuinka paljon se ohjauspaineventtiilin vääntösauva siirtää venttiilin ohjauskaraa verrattuna siihen miten väännät rattia. Eli käytännössä se tapahtuu siten, että siellä tehostetun simpukan sisällä on sellanen nippu rojua sen tehostusmännän kaverina joka pääsee joustamaan sen mukaan, mitä käännät rattia. Samalla kun se joustaa niin se liikuttaa vivun avulla sitä tehostusventtiilin luistia täten kääntäen/tehostaen ohjausta.

    Tuota jouston eli tehostuksen määrää pystyy muokkaamaan lisäämällä vahvemmat jouset siihen palikkaan mikä tuota joustoa aistii (Firmfeelin simpukoissa on tehty mm. näin). Eli käytännössä siellä simpukan sisällä on nippu rojua jonka molemmin puolin on sellaset shimmilevyn oloset ohkaset jousilevyt. Niiden halkaisija on noin 90mm ja paksuutta on pierun verran. Omaani varten teurastin toisen vanhan simpukan josta otin toisen satsin näitä jousia omaani. Eli mulla on nyt tuplat päällekkäin. Lopputulos on aika mukava ainakin omalla näppituntumalla ja se on merkittävästi tunnokkaampi kuin alkuperäinen.

    Hauskana kuriositeettinä mun alkuperäsessä simpukassa oli yks jous toisella puolella ja kaks toisella eli tehdaslinjan ammattilaiset oli sohlannu sinne vähän ylimäärästä. On luultavasti ollu vähän eksoottisen tuntunen ajaa kun toiseen suuntaan kääntäessä tehostus on ollu selvästi suurempi.
     

Kerro tästä muillekin!