mopen green bearing?

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja vani91, 12.11.2010.

  1. vani91

    vani91 Gearhead

    mitkä noista green bearingeista toimii levyjarrujen kanssa 8 3/4 perässä?
    jostain jääny päähän ettei kaikki mallit sopis :odroll:
     
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    On kahta mallia vetoakselien kuulalaakeripaketteja 8.75" ja Dana 60 periin. Green Bearing Companyn ns. laipallinen malli (RP400) ja Moserin(?) markkinoille tuoma lukkorenkaallinen (MO400). Laipallisessa mallissa kiinnityslaippa on integroitu laakeriin, lukkorenkaallisessa on irrallinen laippa ja laakerin ulkokehällä peltinen lukitusrengas. Levyjarrupakettien kanssa käytetään lukkorenkaallista mallia. Levyjarrupaketeissa on omat laippansa, joilla laakerien paikoillaan pysyminen varmistetaan.

    Hintahaitari on laaja ja pakkauksien sisältökin vaihtelee. Alkuperäisen valmistajan Green Bearingin laakereita löytyy monesta paketista. Bearing Technologies Ltd on omistanut Green Bearing Companyn vuodesta n. 2003

    Laipallinen laakerisetti
    Mopar Performance 5249444 (2 laakeria / pkt + stefat)
    Moser 9400RP (2 laakeria / pkt + stefat)
    Green Bearing Company RP400
    Bower Bearing RP400 (BCA 56001???)
    Competition Engineering / Moroso C8008 (1 laakeri/ pkt, ei stefaa)
    Ratech 9101 (1 laakeri akselitiivisteellä)
    Strange Engineering A1022-OB (1 laakeri / pkt, ei stefaa)

    Lukkorenkaallinen
    Moser 9400M (2 laakeria / pkt + stefat)
    Green Bearing Company MO400 (1 laakeri / pkt, ei stefaa)
    Yukon AK C8.75-GREEN
    Strange Engineering A1022 (1 laakeri / pkt, ei stefaa)

    US Partsin nettihaussa osanumerolla YGC875-GREEN (=Yukon AK C8.75-GREEN ja paketissa oli MO400) löytyy lukkorenkaallinen laakeripaketti
     
  3. El 60

    El 60 Gearhead

    Asentelin tuossa juuri green bearingejä 8 3/4 vetareihin ja olivat juurikin tällaiset lukkorengas malliset.. Ottaako tuo lukkorengas kaikki sivuttaisvoimat vastaa ?? Äkkiseltään tuntus aika hurjalta että tuo rengas on ainoa asia joka pitää vetarin tulemasta ulos. Vai onko tämä väärä laakeri rumpujarrulliseen?

    Niin ja jätetäänkö orkkis stefa banjoputkeen? Näyttäis että mahtuu olemaan.
     
  4. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    MO-400, ST-400 (Snap-ring style). The outer race has a groove and spiral-lock arrangement that butts up against the outside edge of the brake backing plate. The loose bearing retainer bolts on top of the spiral lock to secure the bearing. This "loose fit" design is simple and durable.

    Itsellä on stefat paikoillaan "varmuuden maksimoimiseksi".
     
  5. ford-84

    ford-84 3rd gear

  6. El 60

    El 60 Gearhead

  7. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos 3rd gear

    Itteä jäi kans vähän vaivaamaan, mitenkä tuo lukkorengas siellä kestää, mutta toisaalta sehän kantaa kuormia ainoastaan silloin kuin pyörä ja vetari pyrkii banjosta pihalle. Tässä tilanteessa autolla kurvataan siten, että auto kallistuu tämän ulospäin pyrkivän puolelta ylöspäin eli tie pitoon pienenee ja sitä kautta ulospäin kiskova voima.

    Laskin myös tuon lukkorenkaan leikkaamiseen tarvittavan voiman ja olihan se muistaakseni jossain kymmenen tonnin huitteilla eli ei se ihan heti sieltä antaudu vaikka onkin vähän aneemisen näköinen.
     
  8. El 60

    El 60 Gearhead

    Mulle tuli mieleen sellanen worst-case scenario että vetetään slatissa kannttareiden yli.. no siinä vaiheessa taitaa mennä muutakin rikki.
    8)
     
  9. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Välillä jarrukilven keskireikä on niin iso että lukkorengas holahtaa läpi tai vastaa kilpeen vain hitusen.

    Laipallisissa tulisi käyttää stefoja (monessa setissä tulee). Lukkorenkaallisissa jos laakerin ulkokehällä on O-tiivisterengas, niin stefa ei olisi välttämätön. Tosin monessa lukkorenkaallisessa laakerisetissä tulee myös stefat mukana vaikka laakereissa on O-rengastiivisteet. Stefat joutuu asentamaan hiukan syvemmälle. Kannattaa tarkistaa että sekä akseliputkessa että akselissa riittää koneistettua pintaa tiivisteen matkalle. Itse laittaisin stefat aina. Muistakaa voidella vetarit ennen asennusta ettei stefat "pala".

    Laakeria tukevan kiinnityslaipan voi tehdä itse tai teettää. Laakerin sivu tulee muutaman kympin ulommas kuin mukana tuleva lukituslaipan ulkosivu, joten "tukilaippaan" pitää tehdä kevennys laakerin kohdalle tai laippojen väliin pitää laittaa koroketta. Jos taasen lukkorengas vastaa akseliputken päähän isoreikäisten jarrukilpien vuoksi, niin sitten muistaakseni selviää välirenkaalla. Jos käyttää murikassa thrush blockia on syytä varmistua ettei vetarit pohjaa missään vaiheeessa. Muuten vetarien laakerit hajoaa nopeastikin.
     
  10. Gyrus

    Gyrus 3rd gear

    Eikös tuo thrush block oo se vetareiden välikappale murikan sisällä?
    Olenko ymmärtänyt oikein että se pitäis poistaa jos siirtyy green bearingeihin? tai toisin sanottuna se on pakollinen vain orggis laakeri systeemin kanssa?

    Olen pienen ongelman kanssa tekemisissä, kun mulla on pikkujako vetarit ja mieli tekis vaihtaa isoon jakoon, mutta kun tulee ainakin kerran kesässä käytyä mutkaradalla niin arveluttaa tuo siirtyminen noihin vihreisiin laakereihin. Lisäksi jälkituotanto isojako vetareita ei tunnu A-bodyyn saavan orggis tyylisillä laakereilla.

    Jos vaan uskaltaisi vaihtaa vetarit niin helpoittuisi toi vanteiden ja levyjarrujen osto.
     
  11. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    Minkäverran näiden kanssa on sattunut vahinkoja ilman edellä kuvattuja toimia? Tuntuu ihmeelliseltä, että Ameriikan luvatussa oikeudenkäyntivaltiossa uskalletaan myydä moisia "aihiosettejä".
     
  12. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos 3rd gear

    Joo veikkaan kans, että ei se tuon lukkorenkaan takia sieltä hajoa. Etenkin tuon oikeidenkäyntiperusteen valossa. Melkeen luulen, että kumi nuljahtaa vanteelta pois ennenkuin tuo luovuttaa.

    Onko kenelläkään ensi taikka toisikäden tietoa, että nuo greenit ei kestä mutkaradalla ajoa? Jenkkilän foorumeilla kaikki tuntuu haukkuvan, mutta en oo nähny vielä yhtään kirjotusta sellaiselta asianomaiselta jolta tommonen ois hajonnu. Mullakin on Lincolnissa samantyyppiset kuulalaakerit etupyörien laakereina, eikä niiden käyttöikä tunnu sen lyhemmältä kuin perinteinen kartiorullalaakerikaan. Jotain eroa kestossa varmasti on, koska kuulalaakeri ei kovin häävisti kestä sivuttaiskuormia, mutta käytännön erot taitaa olla aika mitättömät.
     
  13. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Vähän vanha aihe mutta kuitenkin edelleen voimissa.

    Simuloin oman Dusterin taka-akselin laakereiden toiminnnan perinteisillä kartiorullilla ja "green bearing" eli kuulalaakerilla, yksirivisellä. Mallinnus noudattelee omaa autoani ja omia ajotottumuksiani. Kestoiässä on huikea ero mutta toisaalta harrastekotterolla ajetaan vähän, joten ei suurta väliä.

    Kartirullilla kestoiäksi (jos ei pääse paskaa laakeriin ja voitelu pelaa) n. 70 000 tuntia. Kuulalaakerille n. 5000 tuntia. Riittää minulle.

    Rata-ajon simulointiin tarvitsisin tiedot maksimi sivuttaiskiihtyvyydestä, keskimääräisestä sivuttaiskiihtyvyydestä vaikka muutamalla nopeusalueella. Heitin hatusta jotain ja kestoikä suorastaan romahti. 171h mutta onhan siinä radalla ajamista :)
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  14. Poni -69

    Poni -69 2nd gear

    Mun mielestä noi Greenit on täyttä kuraa.. alla lainaukset toisesta ketjusta.
    Ja lankesin vielä kerran Mopar Perffin laipallisiin,paikalleen,renkaat kii ja kas,selvä väljyys havaittavissa ku rengasta heiluttelee..:confused: ja tosiaan tuolla truetracissa ei oo ny sitä thrust blockiakaan haittana.
     
  15. Poni -69

    Poni -69 2nd gear

    Oisko muuten mitään estettä jos laittas kartiolaakerit vetareihin ja sit kummallekin vetarille se vakiomallin,vänkärin puolen, pitkittäisvälyksen säätölaippa/mutteri?
    Tietenki sen takia ku truetracissa ei oo sitä välipalikkaa..
     
  16. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Jos kuulalaakeri on kooltaan yhtään pienempi kuin mitä tuonne minun banjoon menee tai auto painavampi niin johan kestoikä lyhenee noilla greeneillä. Jos vielä ajetaan mutkissakin niin sitten kestoikä suorastaan romahtaa.
    Syynä on se että yksirivinen urakuulalaakeri ei siedä tuollaisia aksiaalisia voimia, pitäisi olla kaksi tai nelirivinen viistokuulalaakeri.

    Mutta, omalla autollani ajan keskimäärin 300km kesässä ja pääosin suoraan, tuollaisessa nuo menee.
     

Kerro tästä muillekin!