mopo/mp tankin oikaisu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja toyopet, 21.2.2017.

  1. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Ilma pusseilla oikeaa kyllä kans. Mut en tiedä miten hankala tankin sisältä. ?

    Joskus oikonu pusseilla kyllä käteviä on.

    Nii ja meinasin että kyselee joltai peltisepältä/kolari korjaajalta. Oisko nyppäriä.
    Ja itse suosin tuota autorobotin. On nimittäin kätevä.
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Siinä taitaisi omakätinen harjoittelu jäädä vähemmälle vaikka varmaan suoraksi tulisi.
    Paikallaan on ehjä tankki ja tätä tekisi mieli kokeilla.


    Ei ole oiennut.
    Ilmaa ja lämpöä mietin mutta ei ole saanut aikaiseksi. Ja pitäisi saada ne bensahuurut kyllä hyvin haihtumaan ennen lämmityksiä. Korkkikin voi olla se heikko lenkki.

    Valpas kertoi mielenkiintoisen metodin, täyttöaukko on vaan aika pieni, sinne on hankala saada kovin isoa vastinetta menemään.

    Meinasin jo tuuletuksen aloittaa mutta korkki on lukittavaa mallia ja avain on jossain, täytyy pojalta kysellä.
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kaveri paikkas mun rätkän tankin pari vuotta sit. Vesi virtas läpi vartin verran ennen hitsausta.
     
  4. rb

    rb Double Gearhead

    :odbiggrin::odbiggrin::odbiggrin:

    Joo...... muistan erään kerran, kun pienen huuhtelun jälkeen todettiin, että "on se hyvä" ja sit kun mig sauma ekan kerran meni läpi, niin tankki sanoi WUH!!!

    No....... ei palanut kulmakarvat onneksi sillä kertaa....
     
    Rotten tykkää tästä.
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jollain palstalla oli viteopätkä missä vaan vietiin liekkiä lähemmäks tankin täyttöaukkoa kunnes se sanoi vuh. ;)

    Tankki oli kyl valutettu tyhjäksi.
     
  6. mikka

    mikka 3rd gear

    Höyrypesurilla saa bensahuurut kätevästi pois.
     
  7. Jorrma

    Jorrma Gearhead

    Joskus joku videonpätkä netissä tuli vastaan, tais olla vielä kotimainen, siinä pantiin ruustukissa kiinni oleva vastintanko tankkiin ja sit siinä tais olla joku kohta mihin vasaroitiin niin se tankin sisällä oleva osa naputti klommon pois.
    Täryraudasta tuolla puhuvat, pitäs se video löytää http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=75761.0
    Ja vuoden2009 Mobilistissa ollu kuulemma juttua.
     
    Muokattu: 22.2.2017
  8. Camino81

    Camino81 1st gear

    Joskus näin videon missä oli mopon lommoinen pakoputki ja siitä oli tutkittu toinen pää ja toiseen päähän liitetty painenepesuri ilmeisesti vahvalla kumiletkulla ja kun painepesurista antoi painetta niin lommot oikeni
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Jos tuossa tankissa on se kolo, mikä väistää rungon, niin paineella ei kannata oikoa. Jos on ilman koloa, niin sitten voi esim. vedellä paineistaa, ja sitten vasaralla auttaa ulkopuolelta.
     
  10. cdi

    cdi Double Gearhead

    Juu niipäs oli ja vielä kiristysliina ympäri +paineilma ja kuumailmapistooli. Sellaisella virityksellä olen nähnyt tehtävän.
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    https://1drv.ms/i/s!AsHzGXluKfFD01doXnqiDMhSjZ2Y
    No, ainakin nuo lommot on pienempiä. Pitäisi olla parempi vastine mutta eihän tuosta korkin reiästä mitään mahdu.
    Lämmittämällä kokeilin yläreunan lommoa, se oli vikatikki, koska sen jälkeen ei lähtenyt oikenemaan tasaisesti. Tankin oikealta puolelta sain kyllä melko hyväksi.
    No kyllähän tuota vielä saisi viimeisteltyä mutta tulee tenniskyynärpää ja jännetuppitulehdus, kun naputtelee.
    :)
    Mutta onpahan kokeiltu.
     
  12. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Kuinka ahdas se täyttöreikä on? Mahtuuko vaikka joku puolipallon mallinen kappale, kuten iso lukkokantainen pultti tai vetokoukun kuulasta puolikkaaksi leikattu vaste, johon hitsaisit J:n tai S:n mallisen varren jostain sopivasta lattaraudasta jos et saa jostain sopivan ohutta putkea taivutettua? Vasteen laittaisin pöytään kiinni ja yrittäisin järkeillä sen kolhun keskelle, kuten täällä jo ehdotettiin. Sitten tankkia käännellen kevyesti naputtelisin vasteen ulkoreunoilta kolhua ylöspäin.

    Tapauskohtaisesti tällä itse tehdyllä lusikalla voi saada ihan täyttöaukosta tukea ottaen vääntämällä ja painelemalla kolhua oiottua, jos varsi on aika pitkä, luultavasti se kierreosa on kuitenkin aika tukeva ja itse tankki aika vetelä. Ennen innokasta takomista voi vielä vaurion tehneen iskun suuntaa pohtimalla päätellä, miten se klommo sieltä suurin piirtein nousee.

    Mitään nyppäisyä en lähtisi kikkailemaan, pöh, eikös vanhaa bensahuuruista tankkia ole aika paha hitsata. Tosiaan myös se painepesurin suutin korkkiin kiinni ja painetta tankkiin -kikka varmaan toimii, jos pesurissa on puhtia. Voi kyllä muuttua palloksi koko tankki. Paineilmaa välttäisin, vähän niin kuin painesäiliön koeponnistuksesta kuitenkin kyse!
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    kuumalla fairyvedellä huljutellen on bensahuurut lähteneet omista tankeista pois,
    mutta yleisesti ottaen mikki ja hitsari pitää olla ohutpeltivireessä, ettei nyppimisten yms. jäljiltä säiliö ole sihti.

    ei oo pitkä aika kun kaverilla alkoi jampin tankki kuplia keskeltä kylkeä, siinä oli "oikoessa" tehty parikin kämmiä, ensinnäkin sitä oli nypitty ihan liian harvakseltaan ja ronskilla otteella ja tankki oli repeillyt, näytti vähän siltä ettei ollut joutanut mieleen, että köykänen veto päällä lommojen reunojakin vois naputella,

    repeämien hitsailutilkintä, varmaan jollain millisellä langalla, ei ollut likimainkaan onnistunut kun heppirykelmissä oli ilmiselviä reikiä ja lopuksi koko koreus oli muurattu tuhdisti tavallisella silottelubondolla ja joka päästää bensan läpitte,
    olis laittanut edes plastikpaddinkia pohjille, mieluusti tinaa.
    hyvä maalaustyö oli mennyt ihan hukkaan.
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Täyttöreiästä menee GM:n rengasavaimen pää sisään eli tuommoisen 21mm hylsyn ulkohalkaisija. Korkin sisäpuolella on sitten peltinen kaulus eli siis tavallaan putkenpätkä muutaman sentin alaspäin. Ja keskellä on tietysti rungolle syvennys.
    Kyllä se nyt on oikaistu, mitä aion oikaista. Ei mene pakkelia kuitenkaan senttitolkulla. Taitaa kuvassa näyttää pahemmalle kuin oikeasti on. :)
    Alkuun oli luokkaa 2-3 syvä. Lämmitys vaan oli se vikatikki, kun vaatekappaleen muotoa alkoi tulla läpi (rengasraudan lusikkamainen pää). Kylmänä nousi tasaisesti.
    Rautaa tähtäsin lommon keskivaiheille ja reunoja naputtelin, ei joka kohdassa pystynyt ihan optimaaliseen kohtaan vaatetta saamaan, kun lommo oli painunut rungon koloa vasten. Ja yläreunaa ei sen kauluksen takia oikein kunnolla saanut. Siihen väänsin paksusta harjateräksestä mutkan.
    Korkin reikäkin oli itseasiassa aika pehmoista, sitäkin piti vielä oikoa.
     
  15. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Tässä on aika näppärä tankin oikaisu keino.
     
    Rotten ja DX tykkäävät tästä.
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No niin, onhan se tankki ollut oiottuna jo muutaman viikon ja oli vielä reilun puoli tuntia sitten suurinpiirtein tuon näköinen: https://1drv.ms/i/s!AsHzGXluKfFD1V4EuYESKdbhcTsc

    Niin, no ei ole enää. Pitäisi vissiin alkaa opettelemaan miten keulaputket oiotaan ja pääsee lisää treenaamaan tankin oikaisua. Tosin pojalle sanoin, että saat kyllä ihan itse oikoa tämän kertaiset lommot.

    Tässä pari viikkoa sitten tehtiin tuosta 72cc kone, alakerta eli vaihteisto oli jo valmiiksi jostain mönkkäristä oleva 110cc ja kun tuli osien mukana uusi 72 mäntäsarja, varastosta löytyi ennestään 72cc pytty ja 110cc kansi virinokalla, niin semmoiset läjään. Kaupassa vastaavalle tarjotaan 7,5hv tehot.

    No hyvin se keulii ja voimaa on. Nyt tuntui olevan vähän liikaakin. Tuossa peltotiellä kiihdytteli ja kuulemma kolmosella keula ylös, kaasu hirtti ja muutaman voltin/piruetin kautta suoran päässä olevan metsikköön.
    Henkilövahinkoja ei tullut mutta tankki on rutussa ja keula kierossa, itsetunto kuskilla myös taas kerran vähän alamaissa. Valoumpiokin oli painunut kopan sisään mutta lasi sentään ehjänä.
     
  17. -TH-

    -TH- Gearhead

    Perinteinen hitsaava nyppimiskalu tekee helposti enempi tuhoa kuin korjaa...peltiin tulee helposti murtumia jotka vuotaa.
    Tankkia ei silleen pitäisi oikoa. Tankkia voi vetää muotoon sulattamalla koritinatangon peltiin ja siitä liukuvasaralla nyppimällä.
     
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Tuli tuossa mieleeni, että jos minä tuon tankin oikoisin, niin tekisin sellasen nahkapussin, johon sais pienen, ja sopivan muotoisen teräsvastimen kylkeen kiinni sidottua. Sitten pussi tankkiin, ja teräskuulia pusiin niin paljon, kun tarvii. Tulee hyvä alasin. Sitten vaan se pussissa oleva vastin sopivalle kohdalle Ei siihen montun syvimpään kohtaan, vaan lähemmäs lommon reunaa kiertäen, ja ulkopuolelta korkeita kohtia vasartaen pikku hiljaa. Aikapieni määrä teräskuulia painaa aikas paljon.
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

  20. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Pikkasen sivuun aiheesta mutta tankin bensahuurujen poistosta omaa kokemusta. Tankin pesu liuottimella ja kuumalla vedellä Onnistui lähes kiitettävästi. Monen huuhtelun jälkeen Hitsaus vaiheessa tankki niin täynnä vettä kuin vaan mahdollista niin aikas komea vesi ruisku tuli saatua aikaiseksi kun se pienen ilmatilan kaasu mossahti. Mitsun tankki laajeni vajaa 5cm korkeussuunnassa.
    Paineilmaa hitsauksen ajan kunnolla huuhdeltuun tankkiin niin ei mossahda. Bensan/ilman syttymissuhde menee mettään niin ei syty!!!!!
    Toisaalta nää on niitä juttuja joita ei kannata kokeilla. Hapero tankki kun räjähtää niin voi tulla pahaa jälkeä.
     

Kerro tästä muillekin!