Mopsin jarru vika

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Jakke, 25.7.2006.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Dodge ram van B250:sen etujarrut näyttävät olevan "itsekorjautuvaa" mallia. Nyt on toista viikkoa päästelty ilman jumittumisia, joskus jopa navat on ihan viileät ajon jälkeen, yleisimmin lämpimät ei kuumat ja Monroe-palat ei haise. Nopeutta saa pintakaasulla enemmän kuin takalasin lätkä sallii. Siis hyvä.

    Vielä kun keksisi, mikä on tuossa jarrunestesäiliössä minimitaso, kun maximi on se "Fill to the rings". Hassua, että efidodgessa ei ollut neljään vuoteen mitään ilmiöitä. Tosin siihen vaihdoin vain palat ja se auto oli ihan uusi, vain 12vee vanha mulle tullessa.

    Onkohan näissä etujarrusatuloissa/männissä joku turpoomisjuttu? Nyt en ainakaan ylitäytä jarrunestesäiliötä. Jarrutkin tuntuu ottavan tasaisesti ja tehokkaasti.
     
    Muokattu: 27.6.2016
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Kyllä näissä '86 dodgeramvanin etujarrusatuloissa/männissä on joku turpoomisjuttu. Mäntä on Phenolia *) ja niissä lienee maksimikäyttöikä jotain 30 vuotta. Pitää saada jarrusatulat rautamännillä, jos aikoo nauttia täysillä slantin voimasta ja suorituskyvystä.

    *) Phenolic is what Pool balls are made out of
     
  3. JTE3

    JTE3 Gearhead

    KajS tykkää tästä.
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Hieno artikkeli. Taas yksi syy lisää olla käyttämättä omaa mutua. Kiitos tuosta, jatkan phenolimännillä hymyssäsuin.
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    Pitää nostaa vanhaa ketjua. Slanttivani hyyty Särkänsalmen mäkeen eilen kotia tullessa. Ei kulkenut kun 60 km/h kakkosella kaasu pohjassa ja tässä keväällä oli jo päästy 80 km/h huippusaavutuksiin (kaasarin toiminnan parannuttua). Peeveli, ajattelin, että nyt ne jarrusatulat sitte jumiutui, olihan ensimmäinen lämmin päivä.

    Iltayhdeksältä sitte jarrujen kimppuun. Pura ja kokoa. Mutta en ruvennut pumppaamaan mäntiä eestaas niinkuin vuosi sitten. Puhdistin ne pinnat (viilalla ja hiekkapaperilla), joihin satula ottaa kiinni siinä bracketissa ja hioin ne pellinpalat kirkkaiksi, jotka pitää satulaa paikallaan. Sitten kuparitahnaa ja palat paikalleen. Tietty hioin jarrupalat niinkuin japanilaiset driftingkuskit.

    Tänään taas Särkänsalmeen 80 km/h. Voi sitä iloa ja slantin tuomaa vauhdin hurmaa. Autoni toimii! Tämä raadoilla autoilu on niin palkitsevaa; pari tuntia askartelet, kustannukset nolla euroa ja taas mennään.

    Siis päätelmä: ne phenolmännät on oikein hyvät, 30 v vanhoinakin.
     
  6. modulus

    modulus 1st gear

    Nostetaas ketjua taas kun laahaukseen tarvittais vinkkiä

    E bodyssa on levyt edessä (1 mäntäiset) ja rummut takana. Ei tehostinta.
    Jarrut on onnistuneesti ilmattu ja toimii muuten hyvin paitsi että etujarrut jää molemmilla puolilla laahaamaan niin että just jaksaa rengasta pyörittää ilmassa.

    Männän painaminen sylinteriin ei onnistunu kun satula oli kiinni linjassa, mutta kun nappaa satulan pöydälle ihmeteltäväksi niin painuu käsin ja työntää nesteet ulos .

    Satulat on purettu ja putsattu, ja laitettu uudet männät, tiivisteet ja pölysuojat, sekä jarrupalat. Satula liikkuu bracketin pinnien varassa hyvin.

    Mikä mahtaa olla vikana?
     
  7. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Jarruletkut on voinut hajota sisäisesti.
    Ei päästä painetta takaisin.
    Pääsylinteri saattaa olla rumpu rumpu.
    Rumpujarrun jäännöspaineventtiilillä levyjarrut jää vähän laahaamaan.
     
    modulus, maxvo2 ja Fuselage tykkäävät tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Laita satulat paikalleen, ilmaa ja saa vikatilanne takaisin päälle. Löysää etujarrun liitin pääsylinterin kyljestä. Jos jarrut herkistyivät, niin vika on pääsylinterissä. Jos ei, niin jarruletkuissa satulan lähellä.

    Jos se on pääsylinterissä ja tuo edellä mainittu rumpu/rumpu mallin pääsylinterin takaiskuventtiili, niin sen venttiilin saanee kaivettua sieltä jarruputkiliittimen reiästä pois.
     
    modulus tykkää tästä.
  9. Swinger71

    Swinger71 Double Gearhead

    Itsellä on käynyt kerran tuo että jarruletku vaurioitunut sisältä siten että paine ei päässyt satulalta pois.
     
    modulus tykkää tästä.
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    GM todella yleistä, että jarruletkun metallinen kannake ruostuu ja puristaa letkun kasaan. Sit porukka vaihtelee satuloita kun laahaa, mutta ongelma pysyykin. Itsekin koin tämän.
     
  11. palotila

    palotila Gearhead

    Ja mulle kävi sama, potilas -86 Camaro.
     
  12. modulus

    modulus 1st gear

    Hyviä diagnooseja ja vinkkejä, thänks!

    Unohtu mainita että jarruletkut on uudet. Tosin Rockautosta jotkut perusletkut todnäk kiinassa tehdyt, joten pitää tsekata ne kuitenkii.

    Pääsylinteri saattaa hyvinkin olla rumpuversio, niin vika vois olla siinä. Pitää kattoo mitä se pitää sisällään.
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Pääsylinteri jos on saman kokoset säiliöt on yleensä rumpu rumpu, kun levyjarrut vaatii isomman nestetilavuuden, eli on iso pieni.
     
    modulus tykkää tästä.
  14. Z11

    Z11 Gearhead

    Kannattaa päivittää metering ja proportional valvet kanssa
     
    9000 tykkää tästä.
  15. Swinger71

    Swinger71 Double Gearhead

    Joo tuon proportion valve on juminut minulta kerran takajarrut päälle.
     

Kerro tästä muillekin!