mopsin mäntä-venttiili välys?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtsu67, 21.4.2006.

  1. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Moro!
    Taas kaipaisin tietoa koneen rakenteluun!
    eli..
    Onko vaaraa mäntä-venttiili kosketuksesta 318 motissa,
    kun koneessa on tasapää männät ja nyt höyläisin kansista millin pois?

    Tällä toimenpiteellä saisin puristukset 8.8-9.0:1, mikä olisi jo ihan hyvä parannus alkuperäiseen.

    koneessa
    -273 kannet
    -crane 260 hydr. nokka
    -lohkon dekkikorkeus 1,6mm
    -tiiviste puristettuna 1mm
     
  2. Fireball

    Fireball Gearhead

    Nii-in, ei sen PITÄISI osua mutku... eli kun sulla kerran on höyläys jo tehty ja palikat tallissa niin ei kun mittomaan. Muovailuvahaa tai sinitarraa kepeästi väliin ja mottia pyörittämään. Venat käy lähimpänä mäntää muistaakseni jossain kymmenisen astetta ennen YKK eli nokan ajoituskin vaikuttaa tohon asiaan joten pari täyttä kierrosta kannattaa pyörittää kampuran päästä käsin ja hienotunteisesti. Eikä tarvi lapiolla sitä muovailuvahaa laittaa :)
     
  3. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    En ole vielä kerinnyt höyläyttää kansia ja onneksi asia tuli NYT mieleen!
    Sinitarra mittaus ei taida onnistua hydr. nostajilla??
     
  4. black label

    black label 1st gear

    ite oon höylänny saman koneen (318) lohkosta 2,3mm pois, jolloin 8,5 (muistaakseni) puristeisilla valumännillä mäntien laet saadaan nolla dekkiin. minun männissä on n. 1,3mm kolot venttiileille, eikä minulla ainakaan 1,78/1.50 venoilla ota kiinni.

    Ite jos kokeilee tuota venttilien kiinniotamista niin helpoin tapa hydraulisilla nostimilla on muuttaa yks nostaja "kovaksi" eli ottaa sieltä sisuskalut hemmettiin ja laittaa tilalle vaikka muutaman 6mm mutterin tai muuta rautaa ettei nostin pääse painumaan kasaan, ja sen jälkeen laittaa siihen vielä kiinni se kuppilevy jota vasten tönäri tulee.

    Sen jälkeen duunataan 8mm bultista ja parista mutskusta säädettävä tönäri, ja nämä sitten asennetaan mosaan, säädetän sillä tönärillä' venttiilivälykset poies, ja pyöritetään konetta muutaman kerran. imu ja pakovena kahtotaan erikseen jotta jos jompikumpi ottaa kiinni niin tiedetään kumpi. (tuosta itetehdystä tönäristä ois pari hyvää kuvaa mutta ku en nyt löydä niitä...)

    Ton kiinniottokokeen voi tehdä vaikka ilman kannentiivistettä, niin silloin sinne männän ja venttiilin väliin jää minimissään kannentiivisteen paksuinen välys joka on ihan riittävä.

    Ja kokemuksesta voin vielä sanoa että toi kansien ja dekin höylääminen on ihan vihoviimeinen tapa nostaa puristuksia. A höylääminenkään ei ole ilmaista, Bventtiiligeometria menee poskelleen vakiotönäreillä, C imusarja ei enää istu kansiin. halvemmalla ja helpommalla pääsee kun ostaa suoraan esim. kb:n 10 puristeiset hypereuteettiset munkit.

    Mutta duunaaminen ja hireominenhan on pääasia koneen laitossa, ja tosiäijä tekee kaiken itse :rotfl:
     
  5. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Juuri niiden ongelmien voittaminen on tässä hommassa kaikkein hienointa.
    ja kun tekee itse sen mitä osaa ja mihin löytyy mahdollisuuksia, niin on se hienoo taas kesällä kruisata!

    Ootpa black label höylänny aikamoisen siivun lohkosta!
    Noiden arvojen perusteella äkkiä aateltuna omaani pitäisi jäädä sama välys, mutta eihän sitä varmaksi tiedä.
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuolla black labelin mainitsemalla säädettävällä tönärillä on sit mahdollista valita myös juuri oikean pituiset uudet tönärit!
     
  7. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    mulla on 273:n vanhat säädettävät keinuvivut, mutta kuten mopemanikin on jossain aiemmin maininnut, mopsin hydr. nostajissa on monen millin säätövara, joten millin lasku ei vaikuta siinä mitään.

    Olisko vielä muilla käytännön kokemusta asiasta, kaikki tiedot tervetulleita!
     
  8. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Nyt kun tarkemmin kävin tutkimassa ja raaputtelemassa ko. mäntiä, niin oli niissä sittenkin pienet 1mm syvät kolot pakovenoille , mutta imulle ei ollenkaan. Siis kun yleensä männässä on 4 koloa, näissä oli yksi per mäntä!

    Koneen 4 takimmaista mäntää oli vielä laitettu väärille puolille ja siten venttiilin syvennyksestä ei ole ollut mitään hyötyä..

    Kai mäntien paikkoja voi sekoittaa nyt? Pytyt on hoonattu ja uudet
    m.renkaat tulee myös.
     
  9. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Olisko siinä joku syy,miksi ne on väärällä puolella?Ei kai kukaan nyt niin tohelosti laita,ettei sitä huomaisi kantta asentaessa?
    Toi tasapainoitus tuli nyt mieleen ensimmäisenä tohon mäntien vaihtamiseen.Kasihan täytyy painottaa veivien kanssa ja on aika vaativa toimenpide.Kanstii punnita ainakin noi männät,paljonko on painoeroa ja va tasoitella tarvittaessa hiukan.
     

Kerro tästä muillekin!