Mopsin Slant-6 vinkit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jveij, 16.1.2014.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mä pidin kans joskus kirjaa slantin kulutuksesta 80 aspenissa, duunimatka-ajoa 25 kilsaa puolet taajamassa ja lisäks nurkkapyöritystä. 15.9 litraa oli tulos. Tilalle heitetyllä 318:lla 19.1 litraa, mut sil tuli enempi poljettua ja fun factor oli jotain aivan eri luokkaa, eli selittynee ajotavan muutoksella.
     
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mulla oli kulutukset vakio 170:llä 12 litran paikkeilla, sama auto piristetyllä 225:lla 15 litraa. Oli kesän ja syksyn ainoana autona, 66 Valiant rattimanuaalilla.
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Noihin henkilöautoihin mun slanttivanin 15+ litraa satasella on aika hyvä. Efidodge vei samassa ajossa vuoden ympäri 18+l/100.

    Fun factor on sitten lowpowervanismissa varmaan verrattavissa ponttoonisillalla surffausyritykseen...jo liike viehättää, ei sen nopeus.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sitä samaa aatelista kyytiä saa 4.9 litran Ford kutosella. Kaikki mun muut vehkeet tuntuu siihen verratuina pirteiltä, mut mikäs on jonoa vedellessä, kun on valtiovallan "80" lupa takaikkunassa.
     
  5. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ei voi olla kumpikaan, ku slantin koti on nastolassa, ja 318 on poliisiautosta vuodelta 1969 windagetray option
    Poliisi tai truck option. Tässätapauksessa tiedetään et jepariautosta.
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    ^Poliisimoottori, sittenhän tuo on melkein kuin Blues Brothersista. ("It's got a cop motor, a 440-cubic-inch plant. It's got cop tires, cop suspension, cop shocks. It's a model made before catalytic converters so it'll run good on regular gas.")

    No, ei tärpännyt mun salapoliisityö tällä kertaa. Ihan mielenkiinnosta olisi mukava tietää, miksi mun (hieno?) slanttivani on päätynyt slantin kodiksi. Onko 318 vaan rikottu vai siirretty kuljettamaan jotain Aspenia vikkelämmin. Jänniä nää tekniikanvaihtoautot: Slanttivani on'86, vaihteisto '71 ja moottori jotain '80-'87...jossei toi olis 90-luvun alun marinelohko:confused:.
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Vielä tuota öljynpainemittarin viisarin elvytystä pohdin. Löysin kuvan, jossa on tarvitsemani värkki:

    [​IMG]

    Eli 3/8"-18 NPT ulkokierre-sisäkierrepötkylässä on sivussa 1/8"-27 NPT sisäkierre. Mistäköhän putkistoliikkeestä moisen löytäisi? Katsoin jo parit suomalaiset kaupat läpi, mutta tuollaista ei tullut vastaan.

    Itse asiassa lähdin öljyvuotoja kartoittamaan ja ainakin tuo paineanturi toimii öljynsumuttajana (mun efidodgessa öljynpaineanturi falskasi niin paljon, että Turusta Helsinkiin matkalla Veikkolassa alkoi öljynpaineet laskea). Sitten mörköönnyn kampiakselin etustefan kanssa ja takapään tiivistyksen. Etustefa on kai periatteessa helppo vaihtaa tähän "uuteen" slanttiin, ainoastaan Haynes pistää perusmasennuksen: "Remove the radiator from the vehicle".

    Eihän slanttivani öljyä syö (vuotaa vaan) eikä edes tiputa, mutta katsastuksessa huomautettiin tuosta etustefasta.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mene paikalliseen Hiflexin liikkeeseen. Et ehkä saa yhtä osaa mutta muutaman joista saa kootuksi just passelin tarpeeseen. Ainakin täällä piäkaupunkiseudulla ne oikein viehättyy siellä kaupassansa, kun pieni rakentelija tulee tiskille arkisen ongelmansa esiin levittäen.
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Tuo on hyvä vinkki. Käytin samaa metoodia astianpesukoneen ja Ikea-hanan liittämiseksi '86 talon 15mm putkistoon. Putkiliikkeessä meinattiin ensin sanoa eioo, mutta 30 sekunnissa mulla oli kädessä oikeilla kierteillä ihan sulkuventtiilit. Ja tiskikone toimii ja hana eikä vuoda.

    Mutta aiheeseen. Juttelin meidän perheen oikean ja taitavan autoharrastajan, siis poikani, kanssa aiheesta ja päädyimme ns. sandwichplateen. Eli Biltemaan käy slanttiharrastajan tie ja hyllyltä ottaa adapterin 322005:

    [​IMG]

    Tuohon sitten se mittarin herättävä anturi kiinni ja pitäis toimia. Aika race ratkaisu ja täysin period-incorrect. Mutta slanttivania ei museoida.
     
  10. Plymouth\/

    Plymouth\/ 1st gear

    Tuli ajankohtaiseksi vaihtaa slanttiin (225) jakopää, eli nopeet vinkit mites onnistuu vaihtaminen ja mitä pitää ottaa huomioon?

    eli rattaiden merkit linjaan, mutta oletteko laittanut nokka-akselin rattaan merkin alas vai ylös? entä pitääkö ykkönen olla ylhäällä vai miten?

    onko muilla ollut sitä ongelmaa, että kansipahvin vaihtamisen jälkeen siltinkin hikoilee öljyä koneen takaa oikealta puolelta.
     
  11. jariha

    jariha Double Gearhead

    kone normisti ykk, dampperi irti ulosvetäjällä, vaatinee myös syylärin poiston, jakopäänkoppa veke, vakiojakopäätä ei muistaakseni pysty väärin etes laittaa? vastapäiväsessä järjestyksessä nippuun? pikku/isolohkon dampperipultilla olen ruuvannut slantin dampperin takasin;) mulla ainahi slantti vuotaa oikeesta takanurkasta öljyä oli sit uusi/käytetty/ilmanliimaa tiiviste/venttiilikoppa? olen todennut että tässäkin konetyypissä öljyvuotojenmäärä on vakio kuten ooppelissa vikojen määrä:D
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Ooppelismi iskee slanttiinkin. Olen itsekin pähkäillyt tuota koneen oikean puolen "öljykylpyä". Omastani en tiedä, milloin mitä on rempattu, mutta sitä oranssia copperpastea on tiivisteiden kera. Venttiilikopan tiivisteen vaihdoin itse ja se on siisti, ei vuoda. Jäähdytysnesteen taso on hyvä, sitä ei vuoda.

    Joten syyllisiksi jäänevät etustefa ja kampiakselin takapään tiiviste. Luulisin, että öljynpaineanturi vuotaa ja se sotkisi koneen takapään. Katsotaan kuinka käy kun vaihdan sen anturin.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Slantin hantin puoleinen öljypohjan kulma yhdessä jakopään kopan kanssa muodostaa jnkn laisen öljyvuodon pesäkkeen "bermudankolmio". Varsinkin jos joutuu irroittamaan jakopäänkopan stefan vaihtoon, eikä irroita ja tiivistä myös öljypohjaa. Tenudartissa puhalsi ölppää myös laturin alkuperäisen kiinnikkeen pultinrei'istä - laturi kuskin puolella nääs. Aika kauan sai sitäkin paikallistaa. Kone pysyi puhtaana mutta apurungossa oli öljyä vaihteistolle asti. Ja kerran tuli vettä tuli venttiilikopan ruuvista noin niin kuin esimerkkinä vuodoista. Nyt on "pinnapultit" muttereiden kera. Ja liimaa kierteissä.
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Mulla on ulkoisesti öljytty puola, tarkistamaan sitä pulttia...No, niin ne pojat noilla Amerikan Slanttifoorumeillakin usein aloittaa jutun: "When You first cleaned away the smudge from decades of oil bath..."
     
  15. Plymouth\/

    Plymouth\/ 1st gear

    Oon kanssa huomannu, että vuotaa joka paikasta öljyä ja iha sama minkä pultin ottaa pois niin öljyä tai vettä lentää :D

    Tuli nostettua kone keulilta, että saan laitettu uudet tiivisteet ja samalla saan jakopään ja öljypohjan tiiviiksi.

    Nyt huomasin, että oli vuotanu öljyä kytkinkoppaan, millainen tiiviste siellä kampiakselin päässä on ja miten vaihdetaan?
    En ole vielä ehtinyt irrottaa öljypohjaa.:D
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaksosainen jolla on joku lempinimikin. Öljypohja irti ja sit on semmonen laakeripukin oloinen alumiiniosa, jonka sisällä on se tiivisteen puoliskot. Sinne tulee muitakin tiivisteitä ja kyllä mä oon sotkenut osien saumaan tiivistesilikonia myös.
     
  17. K_Sa

    K_Sa Gearhead

  18. Plymouth\/

    Plymouth\/ 1st gear

    Voiko laittaa paikalleeb ihan että öljyää vai pitääkö jotain tiivistettä laittaa?
     
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Haynesin mukaan tiivistesilikoonia noihin "kulmiin" tuossa kuvassa. Noihin päihin, jotain mömmöä niissä näkyy olevan. Mutta sitten säästäväisesti, oli kirjan ohje. Ne jotka on tuon tehnyt, voi valaista lisää. Omassani päätin lykätä tuon tiivisteen vaihtoa. Nyt ei vaihteiston öljypohja ruostu...

    Mutta aiheeseen, sain öljynpainemittarin toimimaan tuolla Bilteman Snadwich-laipalla (322005). Ruuvasin siihen sen öljynpaineanturin (Standard PS113).

    Ei se asennus siltikään mennyt ihan kuten Huvilassa ja Huussissa. Se öljyvalon sammuttava anturi öljynsuodattimen alla ei suostunut YT-neuvotteluhin. Ei edes putkipihdeillä lähtenyt kiertymään auki. Joten liitto voitti ja hän sai jatkaa tehtäväänsä. Laitoin rasvaa töpseliin, jotta sain sen kunnolla anturiin kiinni. Saa nähdä, vuotaako. Jos vuotaa niin sitten vuotaa, kunnes keksin keinon sen irroittamiseksi.

    Projektin tavoite tuli saavutettua. Nyt on kiva katsella ajossa hieman yläviistoon osoittavaa öljynpaineviisaria. Elävä mittari on mukavampi kuin kuollut mittari. Vielä kun sen ampeerimittarin tilalle laittais volttimittarin, mutta se on taas sähköosaston hommia.
     
  20. Plymouth\/

    Plymouth\/ 1st gear

    Täytyy katsoa viitsinkö ruveta vaihtamaan ko tiivistetä:D, pääsekö sen vaihtamaan ihan ottamalla sen laakeripukin tapasen jutun pois? muistelisin, että chevyssä piti rautalangalla ujuttaa uuden koiranpaskan paikalleen?


    otin nyt dampperin ja jakopäänkopan irti, laitin ykkös männän ykk, mutta sitte ei kohdannut kohdannut jakopään merkit, taisi heittää joku 4mm, pitäisikö männän olla just yläkuolokohdassa vai käykö ihan että ykkönen ykk ja sitten merkit kohdilleen?
     

Kerro tästä muillekin!