Mopsin Slant-6 vinkit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jveij, 16.1.2014.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Viime vuonna toisessa topikissa (en mista nimeä, enkä löytänyt haulla) kun tuskailin Carter BBD+SlantSix-säätöjä. Ana67 pelasti mun autoharrastuksen tuolloin, pääsin "oikealle alueelle" kaasuttimen säätöjen kanssa.
     
  2. grantorino

    grantorino Gearhead

    Katsopas topikkia "aspenin slantissa tyhjäkäyntivikaa" 1.5.2015 niin näet kuka näin sanoi.
     
    KajS tykkää tästä.
  3. KajS

    KajS Gearhead

    No, muistini temppuilee tässä iässä. Ja sitten niita kiiteltäviä persoonia on niin paljon...

    Anteeksi tuhannesti, että unohdin, että tuo mieleenpainunut kommentti oli Sinun, grantorino.

    Mutta laitetaas tähän listaa käyttäjistä epämääräisessä järjestyksessä, jotka ovat olleet avuksi mun slanttijutuissa:

    SlantSickness
    Ana67
    Ministeri
    grantorino
    Mudracer
    Powerstroke
    rb...

    Lisääkin voisi mainita, jos muistaisi. Välttämättä muilta saadut vinkit ei ole edes keskusteluissa, joihin olen osallistunut. Luen ja tykkään. Ja tykkään, kun kysymyksiin vastataan.

    No nin, jatketaan sitä slantin säätöä. Mulla ilmeni ihan hassu pulma: laturin hihna syö alavesiletkua. Pitää vaihtaa uusi ja tehdä joku viritys, millä letku pysyy kauempana hihnasta. Letkuna ihan Gates 20949.
     
  4. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Itellä kävi päinvastoin, mutta lopputulos oli aika sama; huomasin muutaman kesän ajeluiden jälkeen et alavesiletku oli niin pitkä, että alamutka oli jopa hieman lutussa. Lyhentelin sitä sit, aina välillä paikoilleen mallaillen. Totesin muutaman viipaleen jälkeen et ny o hyvä (8cm lähti). No, olihan se kun kone ei käynyt... Myöhemmin kun avasin konepellin ni huomasin et hihna oli "piiskannu" sitä alavesiletkun pintaa. Mut ei näyttäny niin vakavalta et oisin siitä hirveemmin ressiä ottanu.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla on alavesiletkun päällä suojakuori. Griffin alusyylärin ja slantin välinenletkumutka reitittyi läheltä kaikkea ja hieroisi itsensä pidemmän päälle puhki. Letkun suojakuori on tehty samanoloisesta letkusta pitkittäin halkaisemalla ja sit siinä on rei'itys ja niistä se on nippusiteillä kursittu kiinni. Toimii.
     
    jariha tykkää tästä.
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Meinasin ensin tehdä suojakuoren oluttölkistä (alkoholiton), mutta se lienee niin ohutta, että hihnan hipaisukin hiertää sen puhki. Pitää löytää ohut suojaletku/putki. Ostin jo klemmarit, kun poikani hieman kommentoi mun nippuside/reikänauhavirityksiä.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Käy riipimässä jostakin romusta jäähdyttäjän letku ja valkkaa semmoinen kohta että on suunnilleen samalla tavalla mutkalla kuin mitä meinaat kuorruttaa. Menee toisen päälle sopivasti ja se kumi kestää hinkkausta eikä hinkkaa letkua sisällä.
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Olihan mulla vielä aimo pätkä Volvo S60:sen alavesiletkua (josta käytin toisen pään ylävesiletkun rakenteluun). Siitä sitten sopivan kaarevan palan laitoin uuden Gates 20949:n päälle ja nippusiteillä kiinni. Ainakin ekan 7 miles koeajon toimi.

    Taas tuli opittua: alavesiletkua pitää pyöritellä asennettaessa, jotta saa riittävästi väliä laturin hihnaan. Siis auton takaa katsoen letkun jäähdyttimen pään pyöritys myötäpäivään toi lisää väliä.
     
  9. Liljon

    Liljon 1st gear

    Mulla on menossa 71vm 225 slantin täydellinen koneremontti ja mietinnässä että mitkä männät sinne kannattaa laittaa porautuksen jälkeen. Onko vakiot hyvät vai kannattaako sijoittaa johonkin parempiin?
    Tuleeko mitään muita parannuksia mieleen mitä samalla kannattaisi tehdä?
    Kärjetön sytytys nyt ainakin.
     
    Muokattu: 16.11.2016
  10. Liljon

    Liljon 1st gear

    Us-partsilta tuli tilattua lopulta ihan perus ylikoko männät. Lohko meni porautukseen ja kansi samalla tarkistukseen että mitä sille tehdään..

    Tuo kärjetön sytytys vielä mietityttää. Onko mitään järkeä sijottaa tuohon reilun 200€ uuteen missä tulee virranjakaja, boxi ja johtosarja vai kannattaako hommata vain tuo ~100€ maksava muutossarja mikä laitetaan vanhaan virranjakajaan?
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kolmas vaihtoehto on rakentaa tehdaskunnostetusta kärjettömästä jakajasta, GM HEI modulista ja -puolasta pikkuisen pirteämmillä kipinöillä oleva setti. Kaikki noi toimii ja esim mulla on pelto-Aspenista kannibalisoitu vakiomoduli sekä johtosarja ja rockauton kunnostettu jakaja plus Bilteman puola ja riittää pidemmälle kuin mitä moottorissa on kierroshaluja.
     
  12. JHH

    JHH 1st gear

    1966 Coronet ja 225 slantti.

    Kuskin puolelta moottorin kumityyny on aika mureassa kunnossa. Ilmenee melkoisena tärinänä liikkeelle lähtiessä, kun kytkin ottamassa kiinni.
    Millainen operaatio tuo vaihto on? Riittääkö että pelkääjän puoleista kumityynyä löysää, ja tunkilla kohottaa konetta sen verran, että kuskin puoleisen saa vaihdettua?
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Noin se onnistuu. Laita lauta ö-pohjan alle niin että kantaa reunoilta. Muuten voi öljytilavuus muuttua ja imusihti olla astian pohjassa kiinni. Ottaa ekaks kiinni vaihteiston reunasta tunneliin. Liian pinkeälle ei kannata laittaa reprokiinankumeja. Joskus mulla oli tipahtanut seuraavana aamuna semmosesta kun vulkanointi pellistä irtosi. Siis ilman ajoa. Slantsixfoorumilla oli just engineosastolla juttua ja linkki firmaan josta saa repeämättömät mutta kalliit kumit.
     
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Rockauton toimittamat Anchor-kumityynyt oli Made in Korea...! Eikös Anchorit ennen tehty Intiassa?
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    Juu. Ainakin efidodgeen vaihdoin joskus 2002 intialaisen Anchor vaihteiston takatukikumin. Slanttivaniin samaa tehtävää hoitava hela vuonna 2015 tuli kai just Koreasta.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Korea taitaa olla hightech maa verrattuna Intiaan? Tenu-Dartin uusi perävälitys oli merkattu olevan Made in Italy. Pitääkö olla huolissaan?
     
  17. KajS

    KajS Gearhead

    ^Ei tarvi huolestua.
     
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Pitäs varmaan aloittaa ketju jossain muussa osiossa, mutta tänne tuo linkki sopii. Kyseessä on Ameriikassa ajettava LeMons-kisa. Sitä siis ajetaan oikeilla raadoilla (not street legal).

    http://www.roadkill.com/greatest-24-hours-lemons-cars-time/

    Tuosta jo pari vuotta vanhasta artikkelista löytyy slanttihemmoille ja -elleille mieluista luettavaa. Skrollatkaa noita raatoja kohtaan: E30/6 – BMW E30, Chrysler Slant-6 swap.

    Olen jo jonkun aika noita BMW-rivikuutosia pojan tallilla ihmetellessäni miettinyt, että kuinka paljon ne on sukua tälle meidän harrastamalle Willem Weertmanin konstruktiolle.

    Siis E30, slantilla ja nappiautomaatilla...vähemmän tehoa, enemmän painoa, mutta voitto kotiin!

    [​IMG]
     
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Slanttivani tuli tänään katsastettua. Eka kerta ilman kaasuttimen säätöä katsastustilanteessa. Kerrassaan hienot päästöarvot:

    CO% 2,40
    CO2 12,90
    HC ppm 230
    O2 0,40

    Noilla arvoilla tuo kelpaisi vielä vm. 1991 ennen katalysaattoria.

    Tärkeintä tässä projektissa on keinot, millä tuo tulos on saavutettu: Overdriven ja pojan antamat ohjeet ja vinkit sekä korvakuulo. Persdynoon ei voi luottaa, sillä kaikki muutokset on tuntuneet loistavilta, autohan liikkuu...

    Joko että slantti on tosi hieno moottori tai että raati täällä on vertaansa vailla tai kumpikin. Kiitokset kaikille asiantuntijoille!
     
    kinpin ja HendriXXX tykkäävät tästä.
  20. KajS

    KajS Gearhead

    Jatketaas niistä slantin öljyvuodoista. Kuukausi sitten irroitin kaksi laturin kiinnitysraudan pulttia lohkosta ja tiivistin ne thread sealantilla eli siis kierretiivisteellä eikä kierrelukitteella. Alempi meni "öljytilaan" ( ei sentään öljypohjaan).

    Nyt ei sytytyspuola ole enää öljyvoideltu. Siis helppo ja hyvä parannus.
     

Kerro tästä muillekin!