Mopsin Slant-6 vinkit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jveij, 16.1.2014.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mun rakennusarjasta puuttuivat nuo pultit jonkin aikaa kun siirsin laturin sinne, minne Chrysler sen alunperin tarkoitti => kuskin puolelle lähelle akkua. Juu huohotti mutta pikkuisen pohditutti, että mistä tällä kertaa. Kone ei rasvaantunut, mutta öljyä lensi pidemmälle ja ja valui kotelosta suunnilleen turbiinin tienoilta auton alle.

    Aiemminkin oon maininnut kun tuli jäähdytysvettä venttiilikopan ruuvin alta. Luultavasti löysä pyöränpulttikin jotakin antaisi...
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Imu-pakosarjahässäkkää irroittaessa tuli jäähdytysnesteet pihalle takimmaisen pinnapultin irrottua kannesta...

    Seuraava tilkkimiskohde on ohjausvaihde, mutta se joutaa Ohjauslaitteet-osioon.
     
  3. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Slantissa öljyvuotoa täälläkin, kehitti mokoma vuodon 17v seisomisen jälkeen kun ajeli n. 400 kilsaa Himokselle ja takaisin... Epäilen öljypumppua, ainakin sen ympäristö on märkä ja kastelee apusimpukan. Onko miten paha homma irrottaa, onnistunee kun koneen kumityynyjä avaa ja kallistaa moottoria? American joe ei varsinaisesti kehunut tarvikeöljypumppuja, onko raati samaa mieltä että viisainta laittaa toimiva pumppu takaisin niine hyvineen?
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vilkaise virranjakajan alle. Voi olla niinkin yksinkertaista että jakajan varren O-renkaat ovat korppuuntuneet. Sitten huohottaa punpun päälle.
     
  5. MJF

    MJF Double Gearhead

    Paljon tuntuu olevan vikoja öljypumpun rattaissa, pyörähtävät sileiksi.
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Mulla oli sen öljypumpun kannen pultit löysät. Juu, eihän noita saa jälkikiristellä kaikkien ooppelinkorjausoppien mukaan. Kiristin silti sormituntumalla, vuoto väheni.

    Niin kauan kun alkuperäinen öljypumppu tuottaa riittävästi painetta, on kaikki hyvin. Tarvikepumppuja ei juuri ole kehuttu.
     
  7. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ahaa, siellä on O-rengas eikä paperitiiviste kuten esim. SBC:n jakajassa... Toihan on helppo tarkistaa, pitää vaan pestä moottorin kylki ensin kunnolla.

    Mikä tuossa muuten on syynä että tarvikepumput on kai kiinni viidellä pultilla eikä kuudella kuten orkkis?
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oisko lopunajanaikojen lohkokin erilainen. Viispulttinen käy mut jotenkin oli ihan huulilla josko tiivistyy. IKINÄ en enää laita suurtehopumppua (lue leveä pumppu). Se söi nokkaaksilan rattaat ja leipoi alakerta kun oli ns vauhti päällä tilanteessa.
     
  9. jariha

    jariha Double Gearhead

    Itellä on noita ns. hivol jälkiasennus pumppuja muutama ollu ja ovat toiminu? Tilasin muuten jokunen vuos sitten alkuperäisen pumpun metroauton tiskiltä ja viispulttisen sain moparin laatikossa;) mut hyllyyn jäi ja on siellä vielähi:)
     
  10. jariha

    jariha Double Gearhead

    Onhan niihin muute korjausoppaassa annetu välykset?
     
  11. MJF

    MJF Double Gearhead

    Minä tilasin Dutralta uuden kairatun ja portatun pumpun karkaistulla rattaalla. Viispulttinen sieltäkin tuli. Vielä on kokeilematta
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Niinnojoo, minkä aikaa nyt kenenkin koneet nipussa kestää. En o päästänyt valoa kampikammioon ainakaan neljään vuoteen.

    Mulla tosiaan katosi MP aksilasta hampaat ja loppu öljynpaineet samantein. Senhän rattaan voisi helposti hammaslääkärin välineillä kurkistaa kelvolliseksi aika ajoin kun vaan nyppäsee jakajan irti.

    Tein tänään ennakkokäyrää tieteellisesti persdynossa ja alipainemittarikin oli käytössä. Joutokäynnillä 18-20 astetta josta 2500 tienoilla nousee täysille ennakoille, eikä sielläkään kaipaa kuin 26 astetta. Kokeilin pistää ihan siivun alipaineennakoita päälle, mutku tuntui raskaammalta, eikä alipaineet myöskään kasvaneet, jätin letkun pois. Tämä säätö 10++ rutisteiselle E85 koneelle, johon ei bensaa laiteta lainkaan.

    Menee silviisiin herkästi nyt ja kuulostaa 4000 kierroksen maantievauhdissa ihan pikkumoottorilta. Surinaa.
     
    KajS tykkää tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kesäloman 1. päivä ja tekemisen puutteessa piti vielä jalostaa sitä alipaineennakkoa hilppasen lisätyllä hidastimella. 4mm letkuun kun tunkee just sopivan kiviseinäpropun, niin se kuristaa ilman liikettä, jonka seurauksena alipainekellon toiminta viivästyy ja se vaikutti positiivisesti. Sääli vaan semmoisia kavereita, jotka joutuu sepittämään jälkikäteen tämmösten "keksijöiden" virityksiä jotka on yhtä kauheita kuin yhdellä johtovärillä rakennettu johtosarja. Vähintään.
     
  14. kinpin

    kinpin 1st gear

    Nyt on pulma isolla Peellä. Vallusta oli kone poissa rempan takia ja sen yhteydessä laatikon mittatikun putki otti ilmeisesti iskua sen verran, että ei meinaa tiivistyä sitten millään. Uusi tiivistekin laitettu! Uskaltaako tikun vuorata esim. Silikonilla?
     
  15. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Paskamoinen vaiva, jonka kanssa taistelin pitkään. Kaikki keinot lienee sallittuja. Itte nostin lintan pukeille ja D päällä kääntelin ja vääntelin sitä putkea, kunnes lakkas vuotamasta.
    Sanomattakin lienee selvää, et slantti on tulilla ja Dllä ku meet sinne alle ropaamaan.

    Tarkkana pukkien kanssa, koska EN halua lukea lehestä kuinka urporotta meni käyvän auton alle ropaamaan pelkän tunkin varassa ja menetti henkensä.
    Onnea.
     
    kinpin tykkää tästä.
  16. jariha

    jariha Double Gearhead

    Silikoonia vaan siihen o-renkaan yläpuolelle putkeen kunnolla ja työntö takaisin? Sit annat sen kuivua kunnolla ennen käyttöä?
     
  17. kinpin

    kinpin 1st gear

    Tikkuongelma voitettu, jee.

    Käyntiongelmaa ei niinkään. Ilmavuodot on tutkittu ja tukittu lukuunottamatta läppäakselin vuotoa. Tyhjäkäynti pelaa mutta kun lyö jarru päällä vaihteen silmään, romu sammuu ja pintakaasulla ajessa käynti on nykivää, röpellystä ja sekaista. Veto päällä homma toimii kuin unelma. Ennakkoa on kaikki mitä löytyy, +15 astetta vähintään...
     
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Veikkaisin ettei saa bensaa. Holley-gurut kertoo, tarviiko holleyn tehdaskorjattu 1920 uimurikammio korvausilmaa kuten Carter BBD. Mulla oli se letku tulpattu, eikä tietenkään sopivasi bensaa. Se läppäakseli saa olla aika väljä ennenkuin se vaikuttaa.

    Jos kaikki on kunnossa niin sitten Grantorinon vinkin mukaan tyhjäkäyntiseos "laittoman rikkaalle". Mulla on tyhjäkäyntiiruuvit Carterissa ohjeiden mukaan ylärajalla, silti menee päästöissä 1991-mallisen veroiseksi. Kokeile sitä seosta, kaasuläpän tyhjäkäyntisäätö on ihan viimeinen konsti eikä se ole oikea keino.

    Käykö sun slantti tyhjäkäyntiä ns. nätisti? Eli kone ei heilu eikä "puputa" putkeen. Mulla oli sytytys hiukka liian aikaisella ja tyhjäkäynti oli "hermostunutta". Inan myöhäiselle, siihen missä käy hyvin mahdollisimman korkeilla kierroksilla toimii hyvin (mulla, kun on supersix joka 70-lukuistettu...ei ajoitusmerkkejä)
     
  19. kinpin

    kinpin 1st gear

    Noo.... Tyhjäkäynti on lähinnä sitä luokkaa että pysyy käynnissä... =D eli ravistaa ja heiluu, tosin niin se on tehnyt aina, edelliselläkin kaasarilla jolla näitä edellämainittuja ongelmia ei ollut. Kaikki pytyt kuitenkin on pelissä mukana. 5 ja 6 kun vuorollaan ottaa pois pelistä niin vaikutus tyhjäkäyntiin on tosin pienen oloista....

    Sehän tuossa myös harmittaa, että kun ajaa ns. raittiruisinkia 20-40 kmh, kardaani hakkaa kun kone seilaa...
     
  20. KajS

    KajS Gearhead

    Mä luulin joskus, että vanha moottori ravistaa ja heiluu...Mutta kyllä jokseenkin ehjän slantin saa käymään nätisti. Siis sytytyksen ajoitusta vääntelemään ja seoksia.

    Kardaanista mörköilen, että onhan ristikot ehjät? Mulla oli eturistikko väljä ja tutina sen mukaista. Vaihteiston takakannatinkumi on syytä myös olla hyvä.

    Ihan mutua: Jos 6 pytyn tulpanjohdon irroitus ei muuta paljon käyntiä, se voisi viitata liian laihaan seokseen. 1 ja 6 sylinterihän näissä kärsii ekana bensanpuutteesta.
     

Kerro tästä muillekin!