Mopsin Slant-6 vinkit

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jveij, 16.1.2014.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Juu. Ja kaksi kertaa harjoituksen vuoksi kun sössin sen tiivisteen kanssa. Mutta, kuten Slant Sickness totesi: tavara-autoilijan elo on helppoa: vanin keula vain 10 cm nostaville rampeille, niin maapohja-asennuksena sai öljypohjan pois.
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Juu. Itse etsin On-Field-Basis säätöjä parin vuoden ajan (silloin ajoin paljon vähemmän slanttivanilla). Kun säädöt löytyi (kaikki korvakuulolta) on slanttivani arkiajossa yhtä hyvä hyvä kuin edeltäjänsä efidodge. Ja viime vuoden maaliskuusta asti Practically Daily-Driver.
     
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Oikein olet päätellyt, siirtymävaiheessa ja vähän ylikin vaikuttaa myös ajoalueen seoksiin.
     
  4. K_Sa

    K_Sa 3rd gear

  5. KajS

    KajS Gearhead

    Pitäisi varmaan laittaa sähkölaitteisiin, mutten aloita uutta. Siis jatkan:

    Slanttivanista hävisi kipinä. Kuutosen tulppaa nojasin sylinterikanteen eikä sädetikkuefektiä synny. Puolan +johdin ei kiristy kunnolla, kierteet on omituisen näköiset. Siis puola vaihtoon.

    Kysymys: voiko edetä budjettilinjalla ja hakea Biltemasta tuon:

    https://www.biltema.fi/autoilu---mp...yspuolat/suurtehopuola-sininen-12v-2000037038

    Vai hankinko käsiini Federal Mogulin only-for-mopar-esivastuksellinen-sytytysjärjestelmä compatible puolan?
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Mulla on joku autotarvikeliikkeen yleismallin etuvastuspuola. Sytkäboxi on romisaspenista. Tää setti on riittänyt perusslantin 0-6000 rpm kierrosalueelle hyvin. Varmaan Bilteman etuvastuspuola ajaa saman asian.
     
    KajS tykkää tästä.
  7. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

    Mä hommasin motonetista 5-6v. sit etuvastuksellisen puolan, tosin ei muistaakseni mikään suurtehomalli.

    Tuli vielä yllätyksekseni AMC:n paffilootassa, pelaa vieläkin. :odeek:

    Hintaa oli silloin muistaakseni €uron vähempi ku tolla bilteman mööpelillä.
     
    KajS tykkää tästä.
  8. grantorino

    grantorino 3rd gear

    Standard motorsin UC12 on oikean tyyppinen etuvastuspuola slanttiin.
    Toimii kyllä biltemankin puolalla, ajoin joskus itsekin kromatulla bilteman suurtehopuolalla ja auton omalla etuvastuksella, eikä mitään hajonnut.
     
    Muokattu: 4.9.2018
    KajS tykkää tästä.
  9. juha745

    juha745 3rd gear

    KajS tykkää tästä.
  10. KajS

    KajS Gearhead

    No, laitan tänään sen Biltemapuolan. Mullahan on se etuvastus tulipellissä. Jotta jossei ihan Aku Ankan tuuri iske, niin luulis slanttivanissakin toimivan.

    Raportoin sitten poikkeavuuksista nimimerkillä : Sammutin valmiina.
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    Kyllä se Bilteman suurtehopuola on hyvä. Slanttivani käynnistyy ja kulkee. Kustannukset 12,90 € ja pari liitintä ja johdonpätkää.
     
    juha745 tykkää tästä.
  12. grantorino

    grantorino 3rd gear

    Slantti on edullinen ajaa ja ylläpitää.:)
     
  13. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Itse itselleni vastaten; mahtuu näemmä tulemaan kun irroitttaa/kääntää raidetangon edestä pois ja keventää moottoria. Huomenna öljypohja pesukoneeseen ja kasausharjoitus uusilla tiivisteillä, saa nähdä miten takaisinasennus sujuu...
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    @Bowtie : laitatko myös uuden kampiakselin takatiivisteen samalla? Se on se helpompi homma ja tukkii sen Niagaran öljyputouksen. Muuten täällä maalla pidetään peukkuja öljypohjan tiivisteiden asennuksessa. Itse käytin jotain betoniseinäproppuja tiivisteen kohdistamisessa ö-pohjaan siinä onnistuneessa asennuksessa...
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    Jep. Hain Kaarinasta Petteriltä uudet tulpat ihan lähimaksulla. Ne oikeat Champion RV17YC 4 €/kpl.

    Tulpat 1-2-3-4-6 olivat light brown ja tulppa 5 dark brown. Pitääkö huolestua?

    Slanttivanin kulussa ei oo vikaa. Ajoin kilpaa Mercedes-Benz merkkisen tuoreehkon farmariauton kanssa moottoritiellä enkä edes jäänyt jälkeen. Nopeusrajoituksen vaihtuminen 100-> 80 km/h ei sitten vaikuttanut mersuun niinku slanttivaniin.
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Nyt tarvittaisiin vertaistukea. Slanttivani on siis daily driver, viimeisen 5 viikon aikana 1300 miles. Hyvin meni kunnes tänään...

    Meillä on nykyään pakollinen Kuparivuoren Hill-Climb kotimatkalla, kun Naantalin tunneli on remontissa. Tultiin koira kyydissä se 9% mäki kunnialla ylös. Lujempaakin ois menty, mutta se edellä ajanut tdi-audi hidasteli. Nousun jälkeen tultaessa pientä alamäkeä Ukko-Pekan silalle Slanttivani sammui. Eikä käynnistynyt millään. Onneksi massa riitti rullamaan sillan yli ent. bussipysäkille. Sammumisen yhteydessä uuden akun jännitteet laski jonnekin 10,9 V???

    Lukuisia starttausyrityksiä, startti pyörittää kyllä, mutta ei käynnisty. Jankutijankutijankuti niin kuin isävainaan Simca joskus 60-luvulla.

    Kyydissä kilpirauhasen vajaatoimintaa poteva koira, joten kotiin on päästävä, jotta saa lääkkeet.

    Paikalle siis hinausauto ja poika (CelicaSupra-pelastusautolla).

    No niin, lopun arvaattekin: kun Slanttivani on hinattu Poikon Paja ja Patentin pihaan, se käynnistyy.....

    Mikä peevelin Vapor Lock mun hienoa ajokkia vaivaa? Bensaputki on vaihdettu letkuksi ja bensansuodatin on uusi (Biltema). Onko Bensapumppu väsy? Tankissakin oli puolet jäljellä, onhan tuo mäki tyhjemmälläkin tankilla ylös tultu.
     
  17. Dart 67

    Dart 67 3rd gear

    Etuvastus
     
    KajS tykkää tästä.
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Nyt saa valaista lisää: Eikö se etuvastus ohiteta startatessa...?

    Kaikkee muuta on vaatekaapissa muttei etuvastusta ja bensapumppua.
     
  19. Dart 67

    Dart 67 3rd gear

    Joo ohitetaan jos on vaan johdot niin kuin kuuluukin...

    Kesällä oli yhdessä Angliassa samantapaisilla oireilla vika etuvastuksessa.

    Onko sulla volttimittari asennettuna autoon vai mistä näit tuon 10.9 volttia?
     
  20. KajS

    KajS Gearhead

    Kyllä johdot on niinkuin kuuluu.

    Jännite on todettu stendariin asennettavalla. Oon kyllä "kalibroinut" sen yleismittarilla. Eli siis Autoline (Motonetista) näyttää jotain 0,1 V alempia kun akun navat.

    Lisää tietoa: kolme kertaa tänä vuonna on tapahtunut tuo meidän liitto ei suostu käynnistymään. Kerran kuumalla ku tulin kotiin. Senjälkeen vaihdoin sen putken letkuksi.

    Toisen kerran kun olin ajanut 12 km, vaihdoin Voltage regun mittaristoon ja yritin startata; ei onnistu, mutta tunnin parin jälkeen kyllä...

    Ja sitten tämänpäiväinen.

    Ehkä on liian kuuma ja Slanttivani onkin Kanadassa tehty Alaskaversio...
     

Kerro tästä muillekin!