Mopsin Slant-6 vinkit

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jveij, 16.1.2014.

  1. Jveij

    Jveij 1st gear

    Ja lisää ongelmia slantin kanssa. Auto pätkyttää ja ampuu pahasti putkessa. Ihan niinkuin ei saisi kipinää kunnolla. Auto jättikin minut tielle, ja aloin kotiin päästyäni hieman tutkimaan asiaa. Huomasin että auton sai käymään kun pidin avaimesta kiinni , enkä päästänyt avainta palautumaan käynnistyksen jälkeen normiasentoon. Ajattelin heti että virtalukonpohjassa on vika ja niinpä vaihdoin sen uuteen. Ongelmat eivät kuintenkaan poistuneet ja tutkiminen jatkui. Puolan etuvastus oli palanut ja auto käynnistyikin normaalisti kun ohitin vastuksen. Pätke ei kuitenkaan korjaantunut vaan auto kävi huonosti, poltti putkessa ja paukkui. Ajattelinkin että uusin tulpat, tulpan ja puolanjohdot ja vastuksen, virranjakaja oli siisti ja vasta uusitun näköinen, joten siihen en vielä kajoa. Onko teillä ideoita mikä muu saattaa olla pielessä. Sitten muutama kysymys

    - aloitetaan tuosta vastuksesta. Eli kertoisitteko, mikä tuon vastuksen tehtävä on ja tekeekö se autolle tuhoa , jos poistan vastuksen kokonaan ?

    - mikä olisi hyvä ennakko slatti-koneelle ? Aion tarkastaa ajotuslampulla sytyn

    entä kärkiväli ? Minkälainen välys olisi hyvä
     
  2. Jveij

    Jveij 1st gear

    Eli ymmärränkö oikein . Tuon vastuksen tehtävä on starttaustilanteessa tarkoitus antaa riittävä kipinä ja käynnistyksen jälkeen alentaa virransaantia ? Jos järkeilen oikein niin vastuksen ohitus saattaa johtaa juurikin tuohon pätkimiseen ja pahimmillaan polttaa kärjet ?
     
  3. onre

    onre 3rd gear

    Joo, ei passaa ohittaa sitä. En nyt muista mikä siitä otti itteensä, mutta ei passaa. Sarjatuotantoautoissa on aniharvoin ylimääräisiä osia.
     
  4. grantorino

    grantorino 3rd gear

    Oletko jo bensapumpun ja bensiinifiltterin uusinut?
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Etuvastuksen tarkoitus on että startti asennossa se ohittuu kun startti haukkaa valtaosan virrasta ja jännite muuten laskee. Sit auton käynnistytyttyä virta puolalle kulkee etuvastuksen läpi joka siis alentaa voltteja samalle tasolle kuin startatessa. Monet muut merkit eivät tuota systeemiä tarvitse, mut se poisto vaatis vissiin sellasen puolan sit joka on suunniteltu jatkuvalle 12+ voltille.
     
  6. jariha

    jariha Gearhead

    juu ainakin ittellä kun etuvastus meni aikanaan ja korjattiin hyppylangalla siihen hätään ni puola otti itteensä :eek:

    onko pyörijä ehjä? eukon autosta katosi viimekeväänä uudesta pyörijästä lirpake joka osuu keskinastaan kannessa ja kävi kyl hyvin tyhjää mut kierroksia ei kestäny yhtään :)
     
  7. Jveij

    Jveij 1st gear

    hieman aihetta ylöspäin. Tuon vastus ongelman poistin ottamalla koko vastuksen irti, eipä ole sitä tarvinnut. Virtavehkeet uusittu ja kylläpä käy nätisti =) venttiilit olisi vielä säädettävä kunhan kerkeisi .
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Koetin etsiä sopivaa Slant Six-aihetta ja päädyin tähän. Mulla ei ole vielä tuota Willem Weertmanin suunnittelemaa hienoa tekelettä katoksessa tai ajossa, mutta hankintalistan ykkösenä. Kertokaa asiantuntijat, miten tunnistaa ulkoisesti, ilman venttiilikopan avaamista ymym. minkäikäinen SlanSix on kyseessä. Hankintakohteessa on moottoriswapin jälkeen 225 ja olisi mukava saada joku vinkki, mistä päätellä, onko kyseessä 60 ta 70-luvun 225 tai se viimeisen generaation moottori, jossa oli hydrauliset venttiilinvälyksensäätäjät.

    Olen ymmärtänyt, että vaihteistot menee siten, että kuutosen perässä on omansa ja kasin perässä omansa. Eli tuossa ostokandidaatissa on kuutosen vaihteisto. Siis jatkokysymys vaihteisto-osioon: mistä tunnistaa ulkoisesti 904, 998 ja 999?

    Oli mulla vielä vuonna 2005 RamVan 318 + A500...joten jotain muistaa. Mutta paluu OD:lle edellyttää edes kanadanvanin hankintaa, joten kertokaa ihmeessä.
     
  9. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Joo kutosessa ja kasissa omansa. Käsittääkseni ulkoisesti ei erota mikä kyseessä, munkin loota selvisi 999:ksi vasta kun mudracer avasi sen.
     
  10. coroNet

    coroNet Gearhead

  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Sytytystulppien tienoo kertoo jotakin myös. 1960-1975 tulpat olivat upoksissa putkissaan kuin hemissä konsanansa. Sen jälkeen tuli pienitulppainen kansi, ei enää niitä alumiinisia putkia ole. Vuotta myöhemmin vaihtuu alakerta valuakselille ja sen saa selville lohkon numerosta. Alkupään slantit on melkein yhtä ja samaa, mitä nyt jossakin -68 tienoilla kampiakselin takapää muuttuu ja se vaikuttaa myös perässä olevan voimansiirron yhteensopivuuteen. Tosin kun osat on liki main kaikki vaihtokelposia paitsi tako- ja valuakselialakerran kesken, niin onhan mahdollista, että kone on montaa eri vuosimallia.
     
  12. Oluttynnyri

    Oluttynnyri 1st gear

    Oma auto vuoden 66 coronet josta lohko halki ja tiedossa olisi 80luvun alakerta halvalla, mutta eli siis millä muutoksilla vai saako edes sopimaan tuon vanhan 904 laatikon kansa?
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Saa kai sen sopimaan. Jos on hydynokkamotti, niin se nokka varmaan pitäis nostajineen vaihtaa koviks. Lootassa ero on turbiinin snoutissa joka vanhemmissa on pienempihalaksijainen. Siihen turbiiniin saa sorvattua soviteholkin jolla se istuu tiiviisti uudemman kampuran takapäähän.
     
  14. Oluttynnyri

    Oluttynnyri 1st gear

    Kiitos ja kumarrus, nyt voipi alottaa uuden koneen kasailun
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    SlantSix tai ehkä jopa SuperSix on ollut pihassa kuukauden. Poika sillä on ajellut minä en, koska mun mielestä auto on "kesken". Niin pitkälle on päästy, että kyseeessä on hydraulisella nokalla varustettu moottori, jossa on kaksikurkkuinen kaasutin. ja siitä kaasuttimesta juttu jatkuu. Kaasuttimen rungossa on numerot 0-2681. Mutta olen ymmärtänyt, että tuo ei ole kaasuttimen "oikea" numero (2681-kaasuttimia oli 1934-1952...).

    Löysin täältä aiheenkin, joka kuvaa kyseistä kaasutinta: viewtopic.php?t=64226

    Mulla se letku menee hiilikannuun, joten en kysy sitä.

    Tarviis ohjeita säätöön, sillä moottoria saa sahata käyntiin ja pitää käynnissä kuin fiattia. Puolen minuutin ikuisen huudatuksen jälkeen jää käymään hyvin tyhjäkäyntiä. Käyntilämpöisenä kierroksia lienee hieman vähän, sillä tekee sellaisia "Zündaussetzer" eli jättää välistä. Sytytyspuolella ei ole pulmaa, siellä on vaihdettu puola, jakajan kansi, pickupcoil. Bensapumppu on tuore.

    Jos jollain olisi vinkkiä neuvoa viiskymppisttä slanttinewbietä, se ois kiva. Pitäs päästä aamuliikenteeseen tuon vehkeen kanssa.
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Edistystä. Olen tunnistanut kaasuttimen Carter BBD:ksi. Ja tuohon tyhjäkäyntiin ja käynnistyvyyteen löytyi selitys: Kaasutin oli löysästi kiinni imusarjassa. Kiristin lenkkiavaimella sormituntumalla. Öisen koeajon jälkeen tuntui voima palanneen moottoriin. Kävin venerannassa yrmyyttämässä hiekkatiehen uraa. (Autoa hankittaessa sitä ei saanut sutimaan soralla).

    Joten emme toistaiseksi kajoa mihinkään säätöihin. Perusasiat kuntoon ensin, kuten Major Vacuum Leaks.
     
  17. KajS

    KajS Gearhead

    Nyt Dodge kulkee lämmettyään kuin eläin. Siis hyvin. Sillä oli jopa ohitettu Laitilan reissulla. Mutta kylmäkäynnistys on vielä sahaamista ja polkemista. Oisko jollain SlantSix tai Carter BBD-gurulla vinkkejä mitä tehdä?

    Joutuu kyselemään, kun tuo Dodge ei ole kesäauto, joka odottelee Vapun cruisingeja vaan ois ihan kiva pärtsätä mondeon sijaan tolla (kunhan saadaan hitsattua ja valot laitettua ...).
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Rikastin, eli ryyppy ei toimi. Tarkasta, että automaattiryyppy jaksaa vääntää (täysin) kylmänä ryyppyläpän ihan kiinni ja että läppä aukeaa raolleen heti kun slantti käynnistyy. Sen jälkeen hienosäätöä.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Meneekö ryyppy päälle? Jaahans myöhästyin, aja tänne joku päivä niin ihmetellään missä vika.
     
  20. KajS

    KajS Gearhead

    Ryyppyläppä on kyllä melkein kiinni, mutta ei ihan. Taitaa tulla eteen Mäensyrjän reissu kunhan saan ne valot...ja lattiasta reiät umpeen :)
     

Kerro tästä muillekin!