Mopsin Slant-6 vinkit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jveij, 16.1.2014.

  1. sectoid

    sectoid Gearhead

  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Onhan noita nähty tällä palstalla ja sillä slantsixfoorumillakin on monta, joilta voi kysellä vinkit. Amerikan Joeilla on vähän helpommin löydettäviä kokonaisia settejä romiksillaan. Mut löytyy niitä täältäkin. Eikä siihen niin hirveästi komponentteja tartte(nut) ostaa, vaikkei kannibalisoiskaan jotakin tuoreempaa suunnilleen samankokoista kutosta, Pumpun ja regulaattorin saa Biltemasta. Sopivan kokoisia käytettyjä suuttimia on Ebay väärällään, kuten myös läppärunkoja. Imusarjan näyttää moni sepittäneen vakiosta jne.
     
  3. sectoid

    sectoid Gearhead

    Valitettavasti en voi tuollaiseen projektiin ryhtyä. Pitäisi saada ensin lottovoitto, jotta voisin luopua päivätyöstä ja opetella kaiken.
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Jatketaan aiheesta oikea tremostaatti slanttiin:

    Minkä lämpöisiä olette slantissa käyttäneet? Onko Rockauton 92 C eli 195 F "Factory recommended-juttuun uskominen vai toimisko viileemmällä? Oma probleema on aukijämähtänyt 82 C, jonka tilalle meinasin laittaa ehkä 87:n jos vaikka kuitrenkin 92...
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    92 asteinen menee uudemmassa autossa, jossa syyläri on kunnossa ja pelaa koko kennon matkalta ja jossa on ehkä myös propelli viskolla (=iso potkuri) tai sähköpuhallin. Vanhemman ilman paisuntasäiliötä olevan auton kanssa 92 aiheuttaa vedenlisäämistä ja kaupunkiajojännitystä kesällä.

    Nyt kun omassani on iso Griffinin alusyyläri ja sähköflekti, niin tommonen kuuma termostaatti on ihan ok.

    Viimeisin kaupasta hakemani termostaatti oli suoraan paketista umpijumissa. Sähköflektin kytkin puolestaan hajosi ensimmäisen kuukauden aikana. Eli höyryä on tullut havaittua useamman kerran.
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Hyvä. Haen Motonetista 82 Volvotermarin 30-6031 ja 88 Opel Commodore/Fiat/FSOtermarin 30-6023.

    Mun slanttivani kun on sekasikiö: veeåttan jäähdytin ja paisari ja kiinteä pieni flekti...
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Varmaan tulee oikein hyvä noin. Yhden kerran oon tavannut sellaisen (ranskalaisen, se jäi mieleen) termostaatin, joka hävisi väännön slantin vesipumpulle. Eli perinteistä motarilla lämmönkeräämistä ja kun ei toisellakaan syylärillä toennut, niin termari pois ja sitten pelitti. Eri merkkinen termostaatti tilalle ja toimi sittenkin. Päättelin, että *kierroksilla* slantin vesipumppu työnsi vettä niin innolla, ettei termari jaksanut aueta vastavirtaan.

    Nykyinen setuppini toimii niin, että termostaatti hieman hidastelee ja aamun ensimmäiseksi lämpömittari käy aika korkealla. Sit kun termostaatti alkaa aueta ja iso syyläri tarjoaa kaikki lauhdutuskapasiteettinsa niin mittarin neula hakeutuu alemmaksi ja melko pysyvästi johonkin mittarin keskikohtaan. Jos on edessä ruuhkassa matelua, niin neula lähtee taas kipuamaan. Ja kun alavesiletkuun sijoitettu lämpökytkin lyö tietyssä pisteessä ison propellin päälle, niin kohta taas jollakin aikavakiolla alkaa viisari laskea. Vähän erilaista kuin esim nykyvolkkarilla jossa viisari on tasan 90C oli tilanne mitä tahansa. Onpahan kabiinissa seurattavaa...
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Täältä maalta tulee taas kysymys, nyt sytytyspuolella. Huomasin kesäheikistä palatessa, että se alipainesäädin jakajassa lienee morjens. Tilasin uuden. Se pitäs kohta asentaa. Pulma on reluctorin (se pyörijä, joka jakaa kipinää) ja magneettisen pickupcoilin välyksen mittaaminen.

    Haynes ja slantsix.org sanoo, että mittaa plastic or brass feeler gaugella eli muovi tai messinki. Tärvääkö tavallinen rauta/teräs rakotulkki pickupin vai mitääkö olla ei-magneettinen siksi, että magneettinen junttaa kiinni eikä liiku, joten mittaustulos on epävarma.

    Noita messinkisiä kun ei Turku nimisestä entisestä sivistyskaupungista oikein löydy...
     
  9. kotr

    kotr 3rd gear

    Syttypoksi ainaki kytkiä irti, ku välyksiä mittaa tulkilla. Muistelisin varotuksia,että poksi kyrvähtää jos välyksen yhdistää peltitulkilla.
     
  10. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    En usko että mitään kyrvähtää silleen. Ite muistelisin että siksi pitää olla ei magneettinen, ettei se tartu siihen magneettiseen anturiin kiini ja siten hankaloita mittausta.
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    Noita kahta neuvoa soveltaen irroitan sytytysboksin ja pickupin piuhat ja mittaan sillä hienolla rakotulkilla joka mulla on tarpeen tullen. Säästy rakotulkkirahat vaikka uuten ylävesiletkuun.

    Tilasin Rockautosta oikean letkun slanttivaniin Gates 21113.

    http://www.oreillyauto.com/site/c/detai ... earch=true

    No, sehän ei sovi mulle, kun on se kasin jäähdytin; vesilähtö jäähdyttimessä on vasemmalla, kun kutosen jäähdytimessä on oikealla. Haen Motonetista haitariletkun...

    http://www.motonet.fi/fi/tuote/4012960/ ... iletku-o38
     
  12. Mandula

    Mandula 1st gear

    Juu ei siellä mitään pitäis kyrvähtää, se pick-uphan on vaan magneetti jonka ympärillä on käämi ja se tuottaa sitten jännitettä sitä mukaa kun se pyörijän hammas menee sen pick-upin ohi.

    Kai se metallinen rakotulkki saattaa jotain metallipaskaa (jos siihen on sellasta tarttnut) jättää siihen pick-upin magneettiin, noiden muiden syiden lisäksi.

    Kuulemma rekisteriotteen muovitaskun se "liimattu" reuna on sopivan paksunen tohon säätöön. Ite laitoin silmällä ja kokeilemalla niin, että ne hampaat ei ota siihen pick-upiin kiinni kun sitä siinä kädessä pyöräyttelee. Yleismittarilla vielä testailin että antelee millivoltteja reilusti (olisko ollu joitain satoja) kun hammas pyörähti ohi.
     
  13. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Katkaise letku termarin mutkan vierestä, käännä 180 astetta, putki sisälle ja klemmarit päälle.
    Pitäisi sopia jos mitat on muuten samat.
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Osuit tosi oikeaan hetkeen. Kävin just hakemassa pojan tallilta putkenpätkiä. Meinasin sovitella niitä motonetin vulcoflexeja. Mikkiksen vinkki on vielä pätevämpi.

    Edit 23.33: Kävin sovittelemassa. Ilmastoinnin kompura tekee vähän haasteelliseksi, mutta suunta on oikea.
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    Katoavan tyhjäkäynnin metsästys jatkuu...slanttivani oli kolme viikkoa kesäseisonnassa...

    Kesäheikkireissun jälkeen vaihdoin jakajan alipainesäätimen, se vanha kun vuoti. Laitoin myös uuden termostaatin. Hyvin lähti käyntiin ja käy nopeeta joutokäyntiä hyvin. Kun siirrytään hitaalle, slantti käy 10-15 sec ja dies off. Jos antaa kaasua vähän ennen, saa taas 10-15 sec lisää joutokäyntiä.

    Kokeiltu on seosruuveja välillä 2 - 3 kierrosta auki. Slow idle ruuvi 2,5 kierrosta sisään. Ei merkitystä, dies off. Sytytysennakon pyörittely ei heikennä eikä paranna.

    Nyt on viime syksystä lähtien harrastettu, eikä slow idle löydy. Mikä tuota laitetta riivaa? Benspumppu?

    Laitoin muovisen suodattimen ennen pumppua. Se ei tullut ns. täyteen. Vaihdoin suodattimen pumpun ja kaasarin väliin; ei tule ns. täyteen. Laitoin sen peltisen filtterin takas. Ei ainakaan näe vajaata bensapintaa. Oisko se bensapumppu morjens?

    Kohta täytyy laittaa nettiautoon ilmo osastoon kunnostettavat ajoneuvot.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos veikata pitäis niin tyhjäkäynti kanava osittain tai kokonaan tukossa, eikä oikein jaksa sillä käydä? Kaasari käteen ja carb cleaneria, paineilmaa ja ohutta rautalankaa instrumenteiksi ja putsamaan....?

    Jossain kohtaa tietysti kun läppäakseli on tolkuttoman väljä niin sit se tahtoo sitä kautta kiskoo varasilmaa, ja pysyvää tyhjäkäyntiä ei oikein meinaa löytyä. Että sitäkin kantsii kattella.
     
  17. KajS

    KajS Gearhead

    Hyviä vinkkejä. Tuo Carter BBD on tammikuussa kokonaan purettu ja huollettu ja kokoamiseen käytettiin korjaussarjaa. On ajettu aika vähän, joten en usko kaasuttimen olevan tukkeessa. Läppäakselia on täälläkin veikattu, mutta se on vähemmän väljä kuin '76 Granadan Motorcraft/Weber/Holleyn akseli. Ja tuo latolöytö käy hyvin tyhjää.

    Poistin suodattimen kokonaan konehuoneesta ja laitoin vaakatasoon bensaputken tankin päähän. Ennen suodatin oli pystyssä, eikä bensa oikein noussut. Huomenna jatkuu, enää en viitsinyt naapurin iloksi käynnistellä.
     
  18. kotr

    kotr 3rd gear

    Juuri samanlainen "vika" oli aikonaan pikku corollaan laitetusa kaasarisa.Ainut kaasaarin tuleva virtapiuha puuttu ja onko se nyt sähkönen tyhjäkäyntipiirinsuurtin mikä sielä ei pelannu,niin teki juuri samaa. Kävi aikasa ja sammu joskus kävi pitkäänki.Sähköt oikeeseen paikkaan ja tyhjäkäynti rauhottu ja jatku vaikka mailman tappiin asti.
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Nii-in, joku tuota tuntus estävän käyttämästä tyhjäkäyntipiiriä? Siitä karbiksen putsauksesta ite aloittasin, tuskin se läppäakseliltaan on yhtäkkiä niin väljistynyt kun kerta aikasemmin on käynyt sitä tyhjää.
    Nyt alkanut imuvuoto kyllä tekee samat oireet, niitäkin kantsii vähän kattella ja epäilyttäviä paikkoja suihkia bräkleenillä/starttipilotilla, varovasti tosin ettei päädy palotilastoihin....
     
  20. Mandula

    Mandula 1st gear

    Itsellä oli joskus tuota bensafiltterin täyttymättömyysongelmaa, ensin vaihdoin bensapumpun mutta auttoi vain osittain.

    Sitten käpistelin bensaputken tankilta pumpulle läpi ja vuotohan sieltä ruosteen alta paljastui. Etrasta hain mustaa polttoaineletkua (joka siis kestää bensat ja liuottimet ja on suojattu mekaanisesti hyvin ja kestää lämpötilavaihteluita) ja vetelin sen vanhan putken rinnalla paikoilleen yhdellä pitkällä pätkällä letkua. Metalliputken vetelyyn ei juuri silloin ollut aikaa, ja tuo kieppi maksoi ehkä 20€ joten sillä mentiin.

    Alkoi bensa pysymään linjassa ja filtteri täynnä, kun ennenhän se tyhjeni aina yön aikana.
     

Kerro tästä muillekin!