Morris Mini Cooper S

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja rodwille, 22.9.2005.

  1. rodwille

    rodwille 1st gear

    Onkos kellään tai kenenkään naapurissa
    60-luvun COOPER S Minejä?

    Itselläni oli aikoinaan
    Morris Cooper S 1275 vm-65
     
  2. Olli_

    Olli_ 1st gear

    Uusia näkee joka nurkalla, mutta noita vanhoja ei nykyään näy.

    Millaiset speksit noilla 60-luvun koneilla oli?
     
  3. rodwille

    rodwille 1st gear

    Kömmähdys tietouteni.
    Mitä tarkoitat spekseillä?
     
  4. Jasca

    Jasca 1st gear

    Eiköhän tarkoita teknisiä tietoja ja suoritusarvoja...

    Tehoa Cooper S 1275 mallissa oli 75 hevosvoimaa (vääntö 79 ft-lb). Cooper S:ään sai paria muutakin moottoria, joista pienempi (970 cc) tuotti 65 konia (vääntö 55 ft-lb) ja keskimmäinen (1071 cc) 68 konia (vääntö 62 ft-lb). Juuri tuo 1275 kuutioinen korvasi 1071 kuutioisen vuoden 1964 lopulla.

    - Jasca -
     
  5. rodwille

    rodwille 1st gear

    Omassani oli 998 cubic 55hv:llä
    Huippunopeus oli kait n. 170km/h
    Itse kylläkin pääsin 155km/h

    Kori oli 1275 s mallin kori
    Puna harmaalla sisustuksella.
    Musta katto
    muuten punainen
    Ei mitään tietoa missä tuo auto nykyään on.
    70-luvun alussa kukaan ei halunnut ostaa Miniä????
    Itse maksoin tuosta alunperin 500 mk!!
     
  6. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Muutama vuosi sitten kuulin huhun, että suomessa yhdellä on hyllyssään uutta ralliosaa cooperin tehdas kilpuri versiosta. Mini Cooper oli kova ralli ase aikoinaan.
     
  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Isäukolla oli samanlainen Morris Cooper S 1275 vm-65

    Se osti sen vuonna 1966 ja möi sen pois vuonna 1971

    Rekisterinumero oli muistaakseni ATR-75

    Kärry oli aluksi punainen mustalla katolla, ja loppuaikoina keltainen mustalla katolla.
    Se oli rallivarusteilla. Lisävalot, pohjapanssari, alumiinivanteet. Sisällä oli kuppi-istuimet, rundimittarit ja Haldat sekä Heuerit.

    Olisipa hauska tietää mihin se joutui?
     
  8. Lepakko

    Lepakko Gearhead

    Nykyäänhän noi maksaa aivan maltaita. Meillä oli silloin kun mä olin pieni, eli reilut 20 vuotta sitten Mini 1275 Clubman GT. Spesiaalivanteet, kesäkeleillä ihana musta tekonahkasisustus, erikoisempi mittaristo, varapyörä takaluukun kannessa jne. Otti kai kevyesti 160 tauluun ja varmasti aika kiva ajellakin. Rekkari oli AUR-14, lieneeköhän enää tallella. Muutenkaan noita Clubman-Minejä ei ole näkynyt aikapäiviin liikenteessä.
     
  9. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Eräs ex porvoolainen, nyk Mäntsälässä vaikuttava pitkänlinjan MoPar guru toi pari viimeistä vuosikertaa olevaa vanhaa ja ainoaa oikeaa koria olevaa Cooperia Saksasta. Toinen ruiskulla ja toinen kaasareilla. En tiedä mikä kaimalle meni ku se noi osti, tai ymmärrän kyllä, kiva auto se on.
    Mul oli vähä aikaa Cooper, mut se oli aina paskana. Sit mul oli aika pitkään "kymmentä vaille yhdeksän" eli tavis 850. Jengi aina hymyili ku mä (198cm) menin siihen, mutta hyvin menin. Kerran meitä meni siinä Lahteen kisamatkalla viisi koripalloilijaa ja keski pituus oli yli kaksi metriä. Hyvin mahduttiin! Neljää kehonrakentajaa ei Miniin mahdu, mutta viisi koripalloilijaa mahtuu. :D
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Mun eka auto oli tavis mini tonni ( ei siis cooper). Mutta kyllä niilläkin 30+ hevosvoimalla kepitti jääradalla kavereiden isien autot.

    Keväällä 1980 neljä nuorta miestä ahtautui tuohon laitteeseen Jyväskylässä, kun lähdettiin sinne Helsinkiin Matchbox-konserttiin. Reissu meni ihan hyvin, Lahdessa menomatkalla hävisi ykkönen ja kolmonen. Ei hätää, rautakauppaan hakemaan erilaisia ruuveja ja ne sitten sellaisilla kumisilla suksirenksuilla vaihdekepin juureen sinne uraan ja voi onnea, kaikki vaihteet löytyi.

    Valistuneena (siis ekan veeåttan lukeneena) tein takaluukkuun tarranumerot 60,9 cid, jotta iskutilavuus tuli mainittua. Sain tuosta englanninopettajalta lisäpisteitä 8)
     
  11. dan

    dan 1st gear

    Asiasta tomaattiin ministä sais ihan v*tun härskin kun teksi siitä pick upin.
     
  12. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ministä saa härskin choppaamalla, levittämällä, upottamalla etuvalot hiukan syvemmälle, maalamalla mattamustaksi ja loppujen lopuksi asentamalla vielä siihen turbokoneen :wink:
     
  13. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mun isän serkku (Harri Ruusu) rakens aikoinaan monta kisaminiä ja ajoi Tapiolan Ua:ta edustaen itekin useamman Suomen mestaruuden 60-luvun lopussa ja 70-luvulla sen aikaisessa 5 ryhmässä eli ratakisaa kovemmin viritetyillä laitteilla.
    Yks sen kovimpia kilpakumppaneita oli tuolloin semmonen kuin Matti Hiltunen ja nyttemmin nuo nykysin jo "vanhat paapat" kiertelee yhä kisoja mut ajavat nykysin parina ja historic-rallin puolella ja ovat ajaneet ainakin Cortinalla, Anglialla ja Mini Cooperilla, tosin oli niillä yks F-ryhmäläinen Sierrakin.
    Joten sanoisinpa että sieltä Espoo-Kirkkonummi akselilta löytyis varmaan paljonkin tietoa noista Coopereista. Tuo mainittu sukulaismies kun sattui aikoinaan olemaan myös Helsingissä Morrista edustaneen Voimavaunun (myöhemmin Autorep Oy) korjaamopäällikkönä ja myöhemmin osakkaanakin :D Ite oon pirun laiska "sukuloimaan" mut tota kaveria on aina kiva nähdä (tosi mukava tyyppi noin yleensäkin) joten pitäis varmaan tavata useamminkin :wink:
     
  14. LeeHarvey

    LeeHarvey 1st gear

    Ministä on olemassa pick-up jo tehtaan toimesta.

    ATR-75:llä ajoi kilpaa aikoinaan ilmeisesti Erkki Ahava. Tuon ajan autoja on vaikea seurata, kun kilvet vaihtuivat usein omistajan vaihdon yhteydessä.
     
  15. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    "ATR-75:llä ajoi kilpaa aikoinaan ilmeisesti Erkki Ahava."

    Vai niin, isäukon jälkeen siis...
    mistäköhän saisi lisää infoa tuon koirankopin myöhemmistä vaiheista.

    Mulla on tallin seinällä valokuva missä mä poseeraan tuon konepellillä 3 vuotiaana.
     
  16. Lepakko

    Lepakko Gearhead

    Faijalla oli aikanaan pari pikkuviri-Miniä, sitten oli aihka aito pick-uppi Mini, jollaista en ole ikinä edes elävänä nähnyt. Päälle päätteeksi oli meikäläisen lapsuudessa Clubman 1275GT. Olis messevä kaupunkirassi tänäpänä!
     
  17. LeeHarvey

    LeeHarvey 1st gear

    Tai ennen isäukkoasi?
    Lisätiedot saa varmaan parhaiten AKE:lta. Ne osaa kertoa omistajahistorian eteenpäin.
     
  18. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Cooper S malleja oli tosinaan 970, 1071 ja 1275 koneilla. Kaikki samalla porauksella, tilavuus muuttui eri iskulla olevilla kampuroilla. Sitten oli vielä ns. pikku-Cooperit joissa kone oli alussa 997 ja myöhemmin 998. Vaikka eroa ei ole kuin 1 cc niin poraus ja isku ovat erilaiset.

    Cooper ja Cooper S:n kori noissa oli hyvin pitkälti samanlaisilla varusteilla, pieniä eroja on. Joissain paremmin varustelluissa tavallisissa mineissä oli sama varustelu kuin Mk1 mallin Coopereissa.

    Noiden arvo on aika venyvä käsite. Pyyntihinnat ovat vaihdelleet rajusti, huimin pyynti mihin olen törmännyt oli melko optimistinen 25000 euroa. Realistisemmillakin hinnoilla ostajat ovat harvassa. Oman entisöidyn 1965 Cooper S:n myin Norjaan historic-kilpuriksi pari vuotta sitten.

    Tuo Cooper S:n suorituskyky ei tänä päivänä häikäise. Yhtä pirteän Minin saa rakennettua halvemmalla tavallisesta aihiosta ja ahdettunakin sen saa kestämään.

    Lava-minejä oli suomessakin muutama kymmenen, tiettävästi jonkin verran ainakin lentokentillä bensanjakelussa. Tuossa linkki omaan pikkuisen pelitöitä vaativaan projektiin.

    http://www.geocities.com/jharkola/Pickup.html
     
  19. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Miten muuten tunnistaa aidon 1275 Cooper S mallin?
    Onko joku tietty numerosarja meistettynä johonkin?
     
  20. LeeHarvey

    LeeHarvey 1st gear

    Aidon Cooperin tunnistaa runkonumerosta. Se on erilainen kuin tavallisissa Mineissä ja se vaihtelee sen mukaan onko kyseessä Austin vai Morris. Sitä onko kyseessä pikku Cooper vai S ei näe runkonumerosta ellei ole "valmistuslistausta" käsissä. British Motor Heritage Trustilta tuo listaus löytyy.
     

Kerro tästä muillekin!