Mossesta Rodi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Michael75, 12.1.2006.

  1. raggar

    raggar 3rd gear

    Tuo "dare to be different" on just se juttu jota minä arvostan!

    Jos rakentaa rodin tai kustomin tai minkä tahansa, ei sen tarvitse jenkki olla. Pääasia että itellä on hyvä mieli.

    Oikein mieltä lämmitti kun kahto noita Paten Mossen kuvia, niin sitä pitää.
    Piikkinokka-Mossen roddaaminen on ollu itellänikin useasti mielessä, mutta saa nähä tuleeko semmosta sitten ikinä tehtyä...

    Ite tykkään harrastaa monenlaisia vehkeitä, tälläkin hetkellä on yksi amerikkalainen, yksi ruotsalainen ja kaksi neuvostoliittolaista autoa 8)
     
  2. Michael75

    Michael75 1st gear

    Kyllähän se aina autojen kans pitää olla semmonen taiteellinen vapaus :lol:
     
  3. 660

    660 1st gear

    toi mossen roddaaminen menee just siihen koko jutun ytimeen 8) tehdään siitä mitä on. 40-50 luvulla jenkeissä oli nurkat pullollaan melkein ilmaisia 30 luvun alun fordeja... jos olis ollu mosseja niin täällä varmaan haukuttais pystyyn kun joku ehdottais rodia 32 roadsterista :rotfl:
     
  4. werneri

    werneri 1st gear

    mosse on jees jos ois viel jollai erikoisel tekniikalki....
     
  5. jonesv8

    jonesv8 Gearhead

  6. makke

    makke 1st gear

    Tohon Paten Mosseen asennettiin Fordin 2300 ccm V6 nokalle käytännössä kenkälusikan avulla. Vielä pakosarjat tekemättä sillä aikas ahdas tila. Sekä rattiakselia tarvii vielä muuttaa. Alla Vauxhall Viva HB:n akselit, joten edessä kierrejouset ja hammastanko-ohjaus. Takana niin ikään kierrejouset ja four-link. Melkoinen savotta oli jo noiden akselienkin asennus, sillä runkopalkit piti katkaista ja koko etupään rakenne muuttaa yms.
    Moottori siis jo paikassaan itsetehdyin moottorinkorvin vaihteiston kera, mutta vielä edessä joitain muutoksia ja rintapellin hitsausta yms.
     
  7. Michael75

    Michael75 1st gear

    Nyt on jo ensimmäiset mallit saatu tehtyy auton ulkonäöstä. Alkaa jo miellyttää silmää yks hyvä Mossen raatokin on jo tiedossa:D
     
  8. KarmoK

    KarmoK 1st gear

    Mossea olen itsekin "ihaillut". Jo aikoinaan Kouvolan käsi ja taideteollisuus oppilaitoksessa (mobilisti linjalla) oli entisöinnissä 30 luvun loppupuolen Opel. Silloin tykästyin sen muotoihin.
    Mosse on sama auto mutta aihiona halvempi ja ei tarvi tuhota jonkun rakasta museoautoa.
    Mielestäni Mosse sopii todella hyvin Rodi ideologiaan. Rakennetaan omanlainen vauhtipeli. Kunnioittaen perinteitä. Jos suomessa olisi tehty 50-luvulla Rodeja niin kyllähän ne olisi silloin voineet olla juuri tällaisia?
    Virosta voi myös saada mukavia aihioita. olen joskus nähnyt mosseja ainakin http://fin.auto24.ee/main/mainindex.php
     
  9. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

    [​IMG]

    Peipohjan purkaamolla on yks tarpeeks laho mosse.. :odroll:
     
  10. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Nyt menee hieman ohi, mutta..
    Onkohan vielä olemassa se Tekniikan Maailman 70-80 luvulla rakentama avolava Hotskij-Rodskij Mosse?
    Oli hieno peli :-?
     
  11. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

    joo..en tiedä se oli muistaakseni 73 tai 74 -vuoden lehdessä koska muistaakseni itellä on toi numero jossain kaipa..
     
  12. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Ei se voi olla niin vanhalta ajalta kuin 73-74. Eihän silloin jenkkejä harrastettu; vasta 70-luvun lopulla harrastus alkoi Suomessa.
    Tai kyllä kai jotain pienimuotosta toimintaa oli jo 70-luvun alussakin.
     
  13. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

    no ei sitte..olikos se punainen jos oikein muistan..?ja sit jotain vihreitä ja keltaisia raitoja kyljissä ajan hengen mukaisesti..
     
  14. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    kaverillani on tämä lehti, lainasin sitä joskus juuri kyseisen mossen takia :D
     
  15. bdr529

    bdr529 1st gear

    Tekniikan Maailma 10 ja 11 vuodelta 1977

    http://www.tekniikanmaailma.fi/arkisto/?y=1977&p=10

    Ja kyllä jenkkejä on Suomessa rakenneltu jo paljon ennen kuin V8-Magazine alkoi kertoa niistä laajemmin.

    Lisäys: muutenkin mielenkiintoinen numero tuo TM 10/77: koeajossa Skoda, käyttötestissä Wartburg ja rakenneltavana siis Moskvitsh :)
     
  16. Peltirumpu

    Peltirumpu 1st gear

    Juu tää on tämän päivän mittapuun mukaan tosi raju! :wink:
    huomaa sirppi ja vasara perämurikassa :D

    http://www.wuokila.com/itarauta/viewtopic.php?t=23
     
  17. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Muistan tämän mossejutun kuin eilisen päivän :D oltiin nääs mopo/kevari iässä ja bongailtiin jo autoprojektia kieli pitkällä.

    Tämä TM:n mossetoteutus oli sinäänsä aikaansa edellä. Todellinen tämän päivän "Pimp my Ride". Uusi auto kustomoitiin. Tänä päivänä se näyttää jopa vähän hoopolta, mutta silloin se todella hieno. S--tana leveät alu vanteet ja tummat lasit! Silloin ei kellään ollut tuollaisia!

    Oiskohan TM:llä vielä nykyisin kiinnostusta toteuttaa joku vastaava projekti.
     
  18. chevystw

    chevystw 1st gear

    Tiedä häntä, epäilen syvästi. TM kun on kauan jo tuntunut keskittyvän enempi kaikenmaailman puhelinten ja gps-laitteiden kameroiden ym skeidan vertailemiseen.
     
  19. Michael75

    Michael75 1st gear

    Projekti jäissä toistaiseksi. Ei oo joutanu Suomessa olemaa mutta katotaa mitä kesä tuo tullessaan :)
     

Kerro tästä muillekin!