Moto-Guzzi

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Rockmaple, 23.2.2010.

1. Rockmaple

Rockmaple Gearhead

Prätkä on myyty, ja kuume seuraavan ostamiseen alkaa näin kevättä kohti nousta. Moto-Guzzi on alkanu kiinnostaa, ois sellainen mulle sopivasti vähän harvinaisempi merkki rakenteluaihioksi, kun en oo mikään laumaeläin. Harrikoitahan on kaikilla, tai sitten kaikki haluavat niistä eroon. Nettimotossa taitaa Harrikoita olla myynnissä enemmän kuin vaikka Hondia ja Suzukeita yhteensä. Joku tollanen, tai ehkä vähän enemmän race-tyylinen ois mun makuuni:

Toihan on tehty jostain vanhemmasta vehkeestä, mut oon katellut, että jotain -90-luvun California-Customeita ois kohtuuhintaan tarjolla. Tehdascustomeita inhoan koko sydämeni pohjasta, yhden sellaisen vois pelastaa alkuperäiskunnosta vähän asiallisemman näköiseksi. :rotfl:

Sitten varsinaiseen asiaan, eli jos kellään on kokemusta Guzzeista, niin mielelläni kuulisin niistä. Ja kaikenlaisia hulluja ideoita sekä mielipiteitä ilman kokemustakin saa esittää.

2. heikkisj

heikkisj 3rd gear

No nyt päästiin asiaan...

Ei maar, ei minulla niin kauheasti kerrottavaa ole, jostain perverssistä syystä Guzzi oli vain minulle SE unelmapyörä ja kun asuin Englannissa niin ostin sieltä (silloin) 3300 miles ajetun vuoden vanhan California Jackalin. Maksoi muuten 4100 puntaa, siihen aikaan vastaava maksoi Suomessa jotain aivan muuta. Ja se oli ainoa kulkupelini monen vuoden ajan, Englannissahan sitä ei kannattanut pistää seisomaankaan, siellä kun oli aika vähän talvipäiviä. Kertaakaan en jäänyt tielle mutta työkalut kannatti pitää mukana. Mutta olihan siinä yksi aika iso vika: takuuajan puitteissa vaihdelaatikosta mureni ravakasti osia, onneksi oli huollot teetetty kuten pitikin ja se meni tehtaan piikkiin. Eikä ole muuten tyyppivika, huollatin sitä Lontoon alueen parhaimmassa Guzzi-huollossa ja siellä eivät olleet kuulleet vastaavasta tapauksesta.

Itse halusin aikoinaan ehdottomasti joko mustan California Specialin tai hopeanvärisen Jackalin, ensinmainittua ei tullut vastaan mutta mieleinen Jackal löytyi ja vieläpä aika läheltä silloista asuinpaikkaa. Sopiva malli minulle, ei mitään ylimääräistä ja sopivan sporttinen, sillä tuli ajettua Englantia edestakaisin aika paljon. Ja kun muutin pois niin osa muuttokuormasta tuli maaliskuun alussa pyörän kyydissä Englannista Essenin kautta Tukholmaan. Hollannissa oli pikkuongelmia mutta kas, kahden kilometrin päässä, Nijmegenissä, sattui olemaan Hollannin suurin Guzzi-myyjä eli Teo Lamers, sieltä löytyi apu ja vieläpä ilmaiseksi. Nyt en lähtisi ajamaan pikkupakkasilla yhden päivän aikana katteettomalla pyörällä väliä Essen-Tukholma mutta silloin taisi olla kylmyydenkesto parempi.

Itse haluan säilyttää tuon ehdottomasti tehdaskuosissa, muutaman customoidun olen nähnyt ja niitä on kyllä erittäinkin maukkaita. Kardaani saattaa tuoda ongelmia mutta muutenhan se ei ole ollenkaan paha rakenneltava. Ja vaikka en juuri nyt olekaan merkkikerhon jäsen niin ennen olen ollut ja olen saanut aika hyvin apua. Ja netistäkin löytyy vaikka mitä.

3. Low Rider

Low Rider 3rd gear

mul on bt-harley mut vähä tuli kyllääntyminen viime kesänä, ehkä spora olis oikee pyörä mulle, en tiedä. mut loppusyksystä tuli mahis ostaa ei-ajokuntoinen guzzi halvalla niin pitihän se iskee kiinni, toivottavasti saan heti kevääksi ajoon, kiinnostava nähdä fiilikset.

guzzeista on perinteisesti rakenneltu cafe racereitä, customeja ei niinkään. mielipiteeni asiasta on että aihe tarvii hienostunutta makua, idea joka saattaa toimia harrikassa ei välttämättä näytä hyvältä guzzissa.

asiaan vihkiytyneillä on oma kerhonsa http://www.guzziclub.fi/

vanhempien isolohko-guzzien pulaajille hyvä site: http://thisoldtractor.com/gtbender/

manusat ladattavissa esim. http://www.animaguzzista.com/index....aguzzista&linkPagina=14140&t=Manuali+Officina

kattava sivusto, satoja kuvia, foorumi, vinkkejä http://wildguzzi.com

toi mikä aloitusviesti kuvassa on, on ns. loop frame eli noista oikeestaan koko guzzin nykymallisto juontaa juurensa. seuraava askel oli jämäkämpi ns. tonti-runko, joka aikanaan oli sporttinen mutta nykyään käytössä california-malleissa... pytyt muuttu pyöreistä kulmikkaiksi jo 80-luvulla jne

4. Rockmaple

Rockmaple Gearhead

Kiitos linkkivinkeistä.

Ei mulla oikeastaan mitään customia olekaan visioissa, siis siinä merkityksessä mihin custom-sana yleensä yhdistetään. Paremminkin ideana ois "vanhentaa" joku mun mielestä ruma 90-luvun alkupuolen massiivisella king&queen-kuppipenkillä, takapäästään roikkuvalla korkealla pisaratankilla ja kottikärryn aisat-mallisella stongalla pilattu prätkä. Joku 70- luvun Guzzi ois tyylikäs ihan sellaisenaan. Niitä vaan ei usein oo tarjolla.

5. heikkisj

heikkisj 3rd gear

Oletkos jo bongannut tämän:
    Guzzi Elmiassa
    Aika saavutus 21-vuotiaalta rakentajalta!

Pistetään vielä tämmöinen linkki:
    Trike

lemmy tykkää tästä.
  6. lemmy

lemmy 3rd gear

Mulla olis Nevada jouten jos kiinnostaa

7. Rockmaple

Rockmaple Gearhead

No niin, lähes vuosi kulunut keskustelun aloituksesta. Ei mitään kummempaa prätkäkuumetta oo ollut vielä tänä keväänä, mut tänään poikkesin aikani kuluksi Guzzi-kauppaan ja tällaisen myivät mulle, vaikken mitään ollut suunnitellut ostaa:

Ensimmäinen uutena ostamani kulkuneuvo, vaikka ajokortti on ollut jo 29 vuotta. Onneks on tallissa kasa vanhemman prätkän osia ettei kynnenaluset pääse liikaa puhdistumaan.

Kerro tästä muillekin!