motorcraft variable venturi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja steelofamerica, 26.9.2011.

  1. steelofamerica

    steelofamerica Gearhead

    tommosen kaasuttimen ostin ku motorcraft variable venturi, tarkoitus olis laittaa se fordin 302 päälle, mut toi on niin oudon näkönen mötti. et tiätääkö joku toimiiko tommonen mitenkään. siinä kyljessä on joku ihme liitinkin, mihin tarvis ilmeisesti tulla johtoja, mihin se mahtaa vaikuttaa, :pinup:
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tunnustan, en ollut koskaan kuullutkaan moisesta. Kaikesta USA Fordeihin liittyvästä kiinnostuneena kokeilin Kooklella ja sain heti esiin aika pätevän oloiset sivut, muistuttaa tehtaan korjausopasta CD:llä.

    http://arrc.epnet.com/autoapp/8978/8978 ... OTORCR.htm

    Kyseessä siis joku 70-80 luvun juuttuvakurkkuinen saastekaasari. Muilta sivuilta sain käsityksen että niiden tilalle halutaan lähinnä normi motorcraft 2150 tai 4 kurkku versio 4350, eli ilmeisesti se ei ole niitä kaikkein halutuimpia vimpaimia. Mielenkiintoista olis tommosta muuttuvakurkkuistakin toki kokeilla. Mulla on tossa jotakin sen aikuista korjaamo kirjallisuutta missä noiden speksit on kyllä esillä, mutta jotain oli jo noilla nettisivuillakin.
     
  3. Beauville

    Beauville 1st gear

  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No eipä saanut paljon kehuja tuolla sivulla. Autolite 4100 sen sijaan sai hurjat kehut. Missähän vehkeissä moista on alunperin ollut? Kai se jostain selviää.
     
  5. pfihlman

    pfihlman 1st gear

    Moi. Löytyy tuollainen peruskorjattu jos joku moista etsii. Sellaisia oli ainakin FORD LTD 302 STW:ssä. Motorcraft variable venturi.
     
  6. Eipä ole tarvetta, mutta kun ketjun aloittaja kutsui aikoinaan sitä "oudon näköiseksi mötiksi", niin uteliasuus heräsi. Eli voisitko laittaa moisesta keksinnöstä kuvan?
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ebayssä on jopa käyttämättömiä myynnissä. Ja niissä ilmoituksissa hyvät kuvat. Kakskurkkuinen luistikaasari jossa ei näy taavanomaisia tyhjäkäyntipiirejä(kään). On voinut olla kulahtaneena ”haaste”. Mulla oli muinoin satasen hintainen Escort (=aika loppu), jossa oli myös ”Fordin juuttuvakurkkuinen”. Esikoinen opetteli sillä ajamaan ja välillä käynnistys oli suurta sirkusta.
     
  8. Joo, tulihan sitä itsekin googlattua tuon jälkeen. Tässä on Popular Sciancen vuoden 1976 elokuun juttu, jossa esitellään keksintöä:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  9. Tässä on vielä muutama Ebaysta pöllittyä kuvaa:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eihän toi taida olla sen kummosempi kuin monissa japseissa juuttuva kurkkuinen kaasari
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Näyttää samalta tautiselta viritelmältä mitä on jossain escorteissa ja orioneissa. Osasaatavuus oli ainakin joskus aika paskaa ja mailmassa on toimiviakin muuttuvakurkkusia jos sellasen vältsisten tahtoo. Esim. Neulasaatavuus oli surkeeta ainakin othon escort/orion malliin, samaten kuin suutin saatavuus.

    Noi saasteviritelmät jättäsin käyttämättä, mullakin tais olla tollanen jossain jemmassa tai sitte heitin menemään kun ei tollasella oikeen mitään tee...en toki sano etteikö sillä moottoria saisi toimimaan enkä sano etteikö jostain löytyisi joku fan club joka myy ja tekee noihin eri neuloja ja muita osia.
     
    Muokattu: 10.3.2019
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ainakin 60- luvun alun isommissa koneissa ollu isompaa, pienemmissä pienempää. Olisko oma ollu jostain 390 koneesta se isompi malli. Toinen tais olla jostain mustangin kaksjokujotain tyylisestä. 60 luvun lopussa kai tuli se 4300 square bore ja joskus myöhemmin sitten se 4300 spread bore.

    Aattelin itte koittaa tota 4100 kaasaria, toi 4300 ei ainakaan mitenkään säväyttänyt toiminnallaan mut toki sitä ei tiiä kuinka loppu se oli.
     
    Muokattu: 10.3.2019

Kerro tästä muillekin!