MR-katsastus ja korinvaihdot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja impala1968, 8.3.2002.

  1. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tämä on kiusannut minua vuosia vaikka ei itseäni kosketakaan:
    1. Korinvaihtoautoja ei hyväksytä museorekisteriin.
    2. Paloautoista tehdään kuorma-autoja vaihtamalla miehistökorin tilalle kuormurin hytti ja tekemällä lava, jäljelle jää vain keulapellit. Kelpaa museorekisteriin.
    Mikä muu kuin korinvaihto tuo jälkimmäinen on? Miksi se kelpaa mutta muut ei? Kuka osaa selittää?
     
  2. KTM

    KTM Gearhead

    Olisiko syynä se, että nuo paloautot ovat tulleet joko kuorma-auton hyttillä tai sitten pelkillä keulapelleillä aikanaan Suomeen? Minulle on jäänyt se kuva, että näissä tapauksissa olisi ollut alkujaan tosiaankin tuo kuorkin hytti paikoillaa. Suomessa on sitten silvottu hytti ja tehty paloauto.

    Nythän kyseessä näin ollen olisi palauttaminen alkuperäiseen kuosiin. Ei siis 4d sedanin muuttaminen avoksi tai jotain muuta. Korjatkaa jos olen väärässä.
     
  3. rellu

    rellu 1st gear

    ja kyllä tiedän että on saatu museorekisteriin myös sellaisia teknisesti ja korilisesti muutettuja yksilöitä jotka on tehty joskus kauan sitten (60-70) luvulla
     
  4. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Näinhän se on loogisesti perusteltavissa, mutta itse en tajua miksi kuorma-auto, joka on uutena muutettu paloautoksi pitää purkaa atomeiksi ja palauttaa "alkuperäiseen asuun" vaikka auto on pääosan iästään ollut paloauto ja kaikki sen historia (jota mobilistit painottaa) liittyy siihen paloautohommaan. Ja eikös paloautoiksi muutetut kuorma-autot tulleet tehtaalta ulos useimmiten pelkillä keulapelleillä??

    Minä nostan enemmän hattua mobilistille, joka entisöi autonsa paloautoksi... (meneekö se muuten korinvaihtona museorekisteriin, heh) ... jos haluaa sellaisen tehtaalta ulos tulleen kuorma-auton niin miksei etsiä jostain sellaista aihioita?

    USA Car Club Pieksämäki ry:llä on muuten taltioituna Pieksämäen Maalaiskunnan ensimmäinen paloauto, International vm. 1966. Odottelee entisöintiä alkuperäiseen paloautokuosiinsa. Ei vaan ole vielä löytynyt riittävän innokkaita jäseniä eikä rahoitusta.... auto ei ole myynnissä, vaan Pieksämäen maalaiskunnan omistuksessa, joka on luovuttanut auton UCC ry:n huostaan.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Heikki 2002-03-08 10:24 ]</font>
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Olen Heikin kanssa samaa mieltä, joko säilytettävä paloautona tai muutettava alkuperäiseksi (pelkkä alusta keulapellein?) mutta sama linja kautta koko kaluston sitten!
    Mikähän tulee olemaan kohtalo kun tuodaan joskus tulevaisuudessa yli 25v sitten tehty korinvaihto-avo tarkastukseen?
     
  6. KTM

    KTM Gearhead

    Selkeä syy miksi "pussihousut" tekee tätä paloauto/kuorkki rumbaa: monesti olen nähnyt niin törkeitä paloautokoreja, että eiköhän se lienee siinä. Jo toden totta, auton historialline arvohan tuhoutuu, kun se ei ole enää sitä mitä viimeiset 50v. Tosi hyvä huomio :smile:

    Tiedän kyllä erään Pohjois-Suomalaisen avo Mopsin, joka on korin vaihto. Konehuoneessa on kaikenlaista Taiwan kromia yms ja tämäkin vempele on saatu jotenkin MR-kilpiin.

    Ehdottomasti pitäisi olla läpi linjan sama käytäntö. Tuntuu, että pussihousut vetää tässä MR-jutussa hiukan kotiinpäin ja jos olet ns. hottentotti porukoista lähtöisin on autosi oltava tosi hyvä mennäkseen läpi. Toisaalta kyllä olen kuullut tarkastajien kiitelleen, että pojat ei tarjoa sontaa vaan hyvin tehtyjä asiallisia autoja. Ajan patinaa eivät kaikki MR-tarkastajat vaan ymmärrä. Hienokuntoinen kauniisti patinoitunut alkuperäinen sisuta on joskus aiheuttanut nirinää, vaikka se on osa auton historiaa.
     
  7. JR

    JR Gearhead

    Siis ymmärtääkseni asia on tässä "ajan patinoima" hommassa niin, että mikäli auto ei ole entisöity, vaan alkuperäiskuntoinen MR-katsastuksessa, niin ko. patina on aivan hyväksyttävää. Eipä omakaan laitteeni ole "uuden veroinen" vaikka onkin MR-katsastettu. Mm. maalipinnassa ja verhoiluissa on tuota ajan patinaa. Erona noihin hyväksymis kriteereihin tuleekin käsittääkseni juuri se yleinen olemus ja kunto. Mikäli auto on muuten kuin uusi maaliltaan yms., mutta verhoilut vanhat, vaikkakin alkuperäiset, niin voihan ne pistää aikas lailla silmään, ja rikkoa kokonaisuuden, vai kuinka? Tosin itse pidän pienistä käytön jäljistä autoissa ym. vanhoissa vehkeissä. Käyttöä vartenhan ne on joskus tehtykin...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: JR 2002-03-08 12:35 ]</font>
     
  8. KTM

    KTM Gearhead

    Olet oikeassa, jos ero on räikeä niin silloin puhuttanee kuluneesta? Nyt ei ollut siitä kyse. Se auto on yksi paikallinen ja olen siis nähnyt laitteen livenä. Kuvia tosta valkoisesta ´65 Galaxiesta on lienee viimevuoden viimeissessä Kasissa.

    No tässä nyt liikutaan enemmänkin tulkinnoissa ja eihän se ole kivaa kun päätös on kielteinen. Toisaalta joidenkin on saatava niitä kielteisiä päätöksiäkin tai muuten homma ei futaa.
     
  9. fisu

    fisu Gearhead

    mikkelin läänissä on joskus wanhoina hyvinä aikoina saanut mr alkuisia tunnuksia, itse näin p-mäellä kauan sitten 20m-aunuksen joka ei todellakaan ollut museoauto ja rektunnus oli mr alkuinen, muistaakseni sawossa on rekisteröity hurjasti jenkkejä 60-70 lukjen taitteessa verrattuna muihin lääneihin(ilmeisesti savolaiset eivät ole niin kateellisia :grin: )joten voihan noita laulumiinojakin löytyä mr, mra ja mrb alkuisina.
     
  10. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Ymmärtääkseni kaikkien kuorma-autojen oletetaan ollen uutena pelkkiä "nuppeja" eli kuormurin pitäisi mennä MR leimaan vaikka ilman lavaa.
    Eikös ne myydä nykyääkin uutena ilman lavoja tms.
     

Kerro tästä muillekin!