MSD 6AL hajosi????

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja tha022, 29.5.2008.

  1. tha022

    tha022 Gearhead

    Eli näin kävi, Palikat MSD 6 AL, blaster2 ja probillet jakaja.
    Näistä vain jakaja säästyi.
    Olisko tietoa tai ideoita siitä että mikä voi pimauttaa boxin ja puolan kerta pamauksella.
    Auto oli tyhjäkäynnillä tallis kunnes sammui eikä enää kipinää tullut, lämpöseksi asti ei kone kerinnyt.

    Oma ajatus;
    Uusi startti nappi / sytytysvirta paneelissa oleva vipukatkaisija sytkävirralle (msd:n heräte) vuoti läpi merkki valon kautta 3.5V joka riittää pitämään boxin hengissä ainakin tyhjäkäynnillä.
    Tämä melkein riittävä heräte virta on kuormittanut boxin jotain komponenttia niin paljon että se hajos ja hajotessaan se löi virta piikin puolaan ja grillasi senkin.

    Olis oikeen kiva saada vika kiinni ettei tulisi toistumaan, ei oikeen pakka kestä noita boxeja ostella koko ajan :lol:
     
  2. Jukka_S

    Jukka_S Gearhead

    Elektroniikka on siitä pottumaista että kun jokin osa rikkoutuu niin se menee helposti oikosulkuun ja sitten hajoaa läjä muutakin tavaraa sen lisäksi.
     
  3. WSE

    WSE 1st gear

    Onko tuo msd boksi avattavissa (ja siten myös korjattavissa)?
    Ei tuosta oikein voi puolan tappavaa jännitepiikkiä lähteä taitaa olla vika tullut lähinnä toisesta eli puolan suunnalta.
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Virtapiikki ei mene puolaan jos puola itse ei halua ottaa enemmän virtaa.

    Virta muodostuu siitä, että minkä verran ko. vekotin sähköä kuluttaa (sähköä sinne virtaa). Laitteen ottama virta ei lisäänny sillä että lähtöpäästä tulee "virtapiikki". Eli joku ulkoinen laite ei riko virtapiikistä johtuen toista laitetta.

    Jos jännite sensijaan nousee jostain syystä, niin silloin virta voi kasvaa sitä käyttävässä laitteessa. Laitteen ottama virta on suhteessa sen tehoon (P=UxI, eli Teho=Jännite x Virta). Yleensä puolat on mitoitetu siten, että ne toimivat rikkoutumatta aika korkealle jännitteelle saakka hetkellisesti.

    Esivastus taas on joissain puolissa tarpeellinen vekotin. Se madaltaa puolan käyttöjännitteen (mitoitus) sopivaksi puolan ottaman virran mukaan. Ja rajoittaa näinollen jännitteen pudotessa myös puolan ottamaa virtaa.

    En tunne tuota systeemiä, mutta jos siinä ei kuulu käyttää esivastusta, eli puola on mitoitettu 12-18V (?) alueelle niin "virtapiikki" ei selitä rikkoutumista. Jos puola taas on mitoitettu käytettävksi esivastuksen kanssa, niin silloin esivastuksen puuttuminen selittäisi rikkoutumisen.

    Ylijännite (lataushäiriö) toisaalta myös selittäisi systeemin hajoamisen, mitenhän latauspuolen luotettavuus on? Onko laturin sisäinen jännitteensäätäjä vai ulkoinen?

    Virtakytkimet yms. eivät nosta jännitettä itsessään, sen määrää ainoastaan latausjärjestelmä.
     
  5. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    transistorit noista kai tapaa hajoilla.. tuohon boksiin löytyy netistä kytkentäkaaviot kyllä..
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei se puola tossa sydeemissä mitään piikkejä voi antaa, koska molemmat karvat tulee boxista? Puolaan ei saa kytkeä mitään muita piuhoja eikä vastuksia. Lainasin vastaavan boxin kaverille rikkoutuneen tilalle ja yllätys yllätys sain sen rikkinäisenä takaisin mutta kukaan ei muistanu kertoa sitä :mad: . Sen saa poraamalla avattua, mutta mulle siitä ei ollut iloa kun mitään palanutta pilleriä ei löytyny eikä ole elektroniikasta mitään tajua että osain niitä nippeleitä mittailla :oops: .
     
  7. kma68

    kma68 Gearhead

    Vääränmallinen puola pimentää sytytysboksin kyllä melko tehokkaasti. Ei riitä että tietää onko kyseessä etuvastuksellinen puola vaan lisäksi kärjettömälle järjestelmälle tulee valita omansa, kuten kantapään kautta hoksasin. :poff: :D :soosoo: :rotfl:
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    simppelin näköinen kikkara se on sisältä. jos on joku sähkönörttituttu tiedossa niin vie sille avattuna ja käske korjaamaan. ei se boksi mitään rakettitiedettä oo.

    jos joku mikropiiri on poksahtanu niin voi olla vaikeempi juttu. en muista mahtaako siellä sellasia edes olla.
     
  9. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

  10. tha022

    tha022 Gearhead

    Väärän mallin puolahan se ei ole kun 6al:n kanssa suositellaan blaster 2 puolaa.
    Pussissa on kyllä esivastuksia mukana mut ne on tarkotettu esim. moparin muut hilppeet vakiona MSD boxin kans.
    Boxin takanakin on kytkentä ohjeet jos kaikki on msd tuotteita kuten mulla on ja sitä EI pitäisi olla mahdollista kytkee väärin.
    Mulla on yks tuttu joka on erotiikka asentaja niin saa kaveri kattoa saisko tuosta boxista vielä jotain tehtyä.
     
  11. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Meillä on veneessä sama yhdistelmä eli 6AL ja Blaster 2 ilman mitään esivastuksia, eikä alkuvaikeuksien jälkeen ole ollut ongelmia. MSD ei antanut alkuun puolalle virtaa millään ja joku neuvoi että venehän ei saa maata :rotfl: ...
    Em. MSD-guru suositteli syöttöä suoraan akulta releen kautta (+sulake) ja heti lähti pelittämään. MSD on kuulemma arka erilaisille häiriöille jotka tulee muista virtapiireistä. MSD:ltä puolalle meneviä johtoja ei passaa koskea, tälli on melkoisen kova, voin kertoa kokemuksesta...
     
  12. tha022

    tha022 Gearhead

    No voi se nyt pe.....le! :mad: :mad:
    Vika löyty, porasin boxin auki ja siellähän se oli.
    Heräte virta piuhan liitos murtunut, kolvasin kiinni ja taas toimii!
    Että pitikin markan vian takia mennä porin kisa pilalle...
     

Kerro tästä muillekin!